به گزارش پایگاه خبری نشان :

بازار محصولات دیجیتال مانند تلفن همراه، تبلت و تجهیزات کامپیوتری که از اواخر دی ماه تا اواسط بهمن ماه امسال در سراشیبی سقوط قرار گرفته بود در هفته‌ای که گذشت همزمان با رشد نرخ دلار اوج گرفت، در برخی روز‌های هفته گذشته، رصد بازار تلفن همراه از سبقت قیمتی این کالای دیجیتال نسبت به نرخ روز ارز حکایت می‌کرد، اما دلیل این افزایش قیمت در بازار تلفن همراه هوشمند چیست؟

رشد انتظارات تورمی در بین فعالان بازار تلفن همراه

اگرچه بازار تلفن همراه تابع نرخ ارز است، اما این بار تنها این موضوع در افزایش قیمت‌ها دخیل نبوده است.

فعالان بازار موبایل می‌گویند افزایش ۳ هزار تومانی نرخ دلار کمتر از ۲ هفته باعث شده است تا انتظار رشد بیشتر نرخ دلار در بین فروشندگان افزایش یابد و از آنجایی که گمان می‌کنند برای پُرکردن موجودی انبار خود باید دلاری گرانتر از دلار روز بپردازند، تلفن‌های همراه را با قیمتی براساس نرخ دلار انتظاری چند روز آینده به فروش می‌رسانند. به همین دلیل این روز‌ها قیمت تلفن همراه از نرخ دلار پیشی گرفته است.

یکی از فعالان بازار تلفن همراه می‌گوید نوسانات قابل توجه نرخ دلار یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر رشد قیمتی محصولات دیجیتال به ویژه تلفن همراه است، آسیب ناشی از نوسانات نرخ دلار بیشتر از آسیب حاصل از قیمت بالای دلار ولو در شرایط ثبات نرخ آن است.

تب داغ بازار تلفن همراه در سایه کمبود عرضه

با آغاز التهابات ارزی در کشور از سال ۹۷، سیاست‌گذار محدودیت‌ها و نظارت‌هایی را در زمینه واردات کالا به ویژه تلفن همراه به منظور مدیریت منابع ارزی اعمال کرد از این‌رو فرآیند ثبت سفارش و واردات این کالای دیجیتال زمان‌بر بوده و ممکن است با افزایش تقاضای مناسبتی در آستانه نوروز ۱۴۰۰ بازار با کمبود عرضه مواجه شود.

کمبود عرضه نیز منجر به افزایش قیمت شده و متقاضیان با تفکر اینکه قبل از گران‌تر شدن باید اقدام به خرید کرد وارد بازار می‌شوند، اما وقتی قیمت‌ها در شرایط نزولی قرار می‌گیرد خریداران با تفکر انتظاری مبنی بر احتمال سقوط بیشتر قیمت‌ها دست از خرید برداشته و به انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها می‌نشینند.

یکی از فعالان بازار تلفن همراه می‌گوید کمبود تلفن همراه در بازار به دلیل خالی شدن و یا کمبود انبار واردکنندگان تلفن همراه نیست بلکه این شرکت‌ها هستند که به تزریق قطره چکانی این کالای دیجیتال در بازار می‌پردازند.

این فعال بازار موبایل افزایش قیمت تلفن همراه در بازار را طی ۲ هفته اخیر مقطعی و به علت تقاضای مناسبتی دانسته و از روند کاهشی قیمت‌ها در روز‌های آینده خبر داد.

این اظهار نظر یکی از فعالان بازار تلفن همراه در حالی نوید بخش بازگشت آرامش به بازار است که فروشنده دیگری در بازار تلفن همراه معتقد است به دلیل افزایش تقاضا در آستانه نوروز ۱۴۰۰، نوسانات شایان توجه و افزایش نرخ دلار و کمبود در عرضه تلفن همراه در بازار روند افزایشی قیمت‌ها در این بازار ادامه دار خواهد بود.

این فروشنده می‌افزاید در صورت تعلل مسئولان ذی ربط در واردات به موقع تلفن همراه، ناتوانی در پاسخگویی به پیک تقاضا در آستانه شب عید و جلوگیری از نوسانات نرخ دلار نباید انتظار بهبود بازار تلفن همراه را داشته باشیم.

میزان واردات تلفن همراه

طبق آمار گمرک در ۱۰ ماهه امسال بالغ بر ۱۰ میلیون و ۳۶۶ هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار و با متوسط ارزش ۱۶۳ دلار به ازای هر دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده است که نسبت به ۱۰ ماهه سال ۹۸ (واردات ۸ میلیون و ۴۲۹ هزار دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۳۶ میلیون دلار) ۲۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین در سبد کالا‌های وارداتی به کشور واردات موبایل در ۱۰ ماهه امسال به عنوان دومین کالای وارداتی سهم ۵،۵ درصدی را به خود اختصاص داده است.

در زمینه رشد ۳۲ درصدی متوسط ارزش هر دستگاه تلفن همراه وارد شده به کشور در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز باید علت را در نوسانات و رشد نرخ ارز دنبال کرد.