به گزارش پایگاه خبری نشان :

کارشناسان حوزه حفاظت از محیط زیست در دانشگاه آکسفورد بروکس در انگلیس نزدیک به ۱۰۰۰ پست اینستاگرامی متعلق به افرادی که از گوریل‌های آفریقای شرقی بازدید می‌کنند، مطالعه کردند، این تیم نتیجه گرفت که بیشتر مسافران هنگام سلفی گرفتن، به حدی به حیوانات نزدیک بوده اند که ممکن است، ویروس را منتقل کنند، به خصوص با توجه به این که بیشتر آن‌ها ماسک صورت ندارند.

DWB5wRJANxiz

محققان، این یافته‌ها را "بسیار نگران کننده" توصیف کرده و خطر واقعی انتقال بیماری بین گردشگران و گوریل‌ها را برجسته می‌کنند. نویسنده اصلی مقاله، گاسپارد ون هام می‌گوید: «بسیار مهم است که ما مقرراتی را تقویت و اجرا کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که بازدید از محل زندگی گوریلها، این گونه حیوانات را تهدید نمی‌کند.»

دکتر مگدالنا سونسون، مدرس انسان شناسی بیولوژیکی در آکسفورد بروکس توضیح می‌دهد: «در عکس‌هایی که ما تجزیه و تحلیل کردیم، متوجه شدیم که ماسک صورت توسط گردشگرانی که از گوریل بازدید می‌کنند، به ندرت استفاده می‌شود و این امر امکان انتقال بیماری را بین افراد و گوریل‌ها، ایجاد می‌کند.»

ماه گذشته سازمان بین المللی حیات وحش، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را صادر کرد و درخواست کرد سلفی با حیوانات متوقف شود. دکتر گلدیس کالما-زیکوسوکا از مسئولان حفاظت از بهداشت عمومی اوگاندا می‌گوید: «گردشگران مایلند از طریق اینستاگرام برخورد‌های بسیار نزدیک خود را با گوریل‌های کوهستان به اشتراک بگذارند و در نتیجه انتظاراتی را برای گردشگران آینده ایجاد می‌کنند.»

به گفته زیست شناسان، نمونه‌های بسیاری از میمون‌های بزرگی مانند گوریل‌ها، بیماری‌های تنفسی مشترک با انسان‌ها را تجربه کرده اند. در گذشته شیوع بیماری‌های دیگر بر روی میمون‌های بزرگ مشابه انسان تأثیر گذاشته است. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳، ابولا ۵۵۰۰ گوریل در معرض خطر انقراض را در پناهگاه لوسی در جمهوری کنگو از بین برد. ماه گذشته نیز نتیجه آزمایش کرونای گوریل‌های اسیر در باغ وحش سن دیگو آمریکا مثبت بود.