به گزارش پایگاه خبری نشان :

با نزدیک شدن به سال نو خانه تکانی شب عید یکی از دغدغه های بسیاری از افراد بخصوص خانمها است، اما گاهی اوقات خانه تکانی می تواند به اندازه فعالیت دیگر مثل کوهنوردی، رانندگی پر مخاطره باشد البته جای نگرانی نیست با رعایت برخی نکات ایمنی براحتی می توان از آسیب های احتمالی آن جلوگیری کرد. بنابراین در این بخش برخی خطرات و آسیب های خانه تکانی را بیان می کنیم تا با آشنایی بیشتر به محافظت از سلامت خود بپردازید.

 

خطرات و آسیب های خانه تکانی

مخلوط کردن سفید کننده و آمونیاک:

می دانید، مخلوط کردن سفید کننده و آمونیاک خیلی خطرناک است و باعث مشکلات تنفسی می شود. قبل از امتحان کردن هر گونه آزمایش شیمی پاک کننده، برچسب های موجود روی محصولات را بخوانید، زمانی که شک دارید، از بکار بردن محلول اکیدا خودداری نکنید.

افتادن از نردبان:

زمانی که می خواهید از پله های نردبان بالا بروید، مراقب باشید و اطراف خود را خلوت کنید تا هنگام بالا یا پایین آمدن از پله ها با شی برخورد نکنید و از فردی بخواهید که نردبان را برایتان بگیرد.

ورود گرد و غبار به داخل ریه ها:

هیچ چیز مثل ورود گرد و غبار موجب انسداد ریه ها نمی شود بنابراین هنگام خانه تکانی بسیار مراقب ورود این آلرژن ها و گرد و غبار ها به گلو باشید و از ماسک برای جلوگیری از ورود آلودگی ها استفاده کنید.

وجود حشرات و جانوران موذی:

وقتی حشرات داخل خانه ای باشند آن خانه را تمیز نمی دانیم .برای از بین بردن این حشرات و جانوران موذی باید از پودر و حشره کش ها استفاده کنید تا هرچه سریعتر آنها را ازبین ببرید.

برق گرفتگی:

هنگام شست و شو و خانه تکانی عید بسیار مراقب برق گرفتگی باشید و قسمت هایی که سیم ها ، کلید و پریزهای برق عبور کرده است را آب نگیرید زیرا برق گرفتگی در موارد شدید منجر به مرگ می شود.

جرم گیری حمام و سرویس بهداشتی:

برای تمیز کردن و جرم گیری حمام، سرویس بهداشتی بسیاری افراد از پاک کننده های قوی استفاده می کنند که موجب تنگی نفس و پیچیدن بوی بد می شود که نیاز به مراقبت دارد بخصوص اگر در آپارتمان زندگی می کنید.

عجله ناشی از خستگی:

واقعا یکی از مهم ترین نکته ها برای تمیز کردن خانه برای ورود به سال جدید عجله نکردن در اتمام کارها است. تمیز کردن منزل در این فصل می تواند بسیار خسته کننده باشد، ایمنی را هرگز فراموش نکنید حتی اگر تمام روز را سخت کار کرده اید. بهترین کار این است که هنگام خستگی کار را متوقف کرده و یک لیوان آب بنوشید و در جای ایمن استراحت کنید.

راه رفتن روی سطوح مرطوب:

این نکته اهمیت بسیاری در تمیز کردن منزل دارد .اگر سطحی را می شویید یا کفی می کنید مراقب خود و سایر اعضای خانواده بخصوص کودکان و سالمندان باشید تا لیز نخوردند زیرا ممکن است موجب شکستگی دست یا پا در موارد شدید شود.

جابه جا کردن وسایل بزرگ:

از تکنیک های صحیح بلند کردن اشیاء استفاده کنید، کمر خود را صاف بگیرید و بلند شوید علاوه براین، هنگام جابجایی وسایل سنگین ، کفش بپوشید تا به انگشتان پا آسیب نرسانید.

سرانجام، اگر احساس می کنید که این کار بسیار سنگین است و نمی توانید شخص دیگری را برای کمک پیدا کنید تا این کار را برای شما انجام دهد، آن را جابجا نکنید. وسراغ کاری دیگری بروید.

حمل کردن وسایل زیاد به یکباره از پله ها:

اگر در منزل خود پله دارید و مجبورید در طول روز چندین بار از آن بالا یا پایین بروید به یکباره و سایل را حمل نکنید بلکه از سایر اعضای خانواده بخواهید به شما کمک کنند.

قرار دادن سطل های پر از آب در اطراف خانه:

حتی اگر نیاز به استراحت سریع دارید حتما سطل های تمیز کننده پر از آب را خالی کنید یا حداقل آن را در ناحیه ای غیر قابل دسترس کودکان قرار دهید.

دور ریختن داروها:

یکی دیگر از کارهایی که هنگام خانه تکانی شب عید می توانید انجام دهید دور ریختن داروهای تاریخ مصرف گذشته است اما هرگز آنها را داخل سینک یا سرویس بهداشتی نریزید.

نکات مراقبتی هنگام تمیز کردن منزل به منظور کاهش خطرات و آسیب ها

استفاده از دستکش:

هنگام تمیز کردن منزل و کار با مواد شوینده حتما از دستکش استفاده کنید زیرا خشکی و بریدگی روی دست ها می تواند موجب سوختگی و یا عفونت شود .اگر باغچه و فضای سبز را تمیز می کنید علاوه بر دستکش از عینک و کفش های ایمنی جلو بسته استفاده کنید.

استفاده از تمیزکننده های طبیعی:

اگر می خواهید محیط داخل خانه مثل شیشه ،سرامیک را تمیز کنید. پاک کننده های طبیعی مانند سرکه، آب و جوش شیرین را بکارببرید، آنها نه تنها در از بین بردن کثیفی و تمیزکردن پنجره ها مؤثر هستند بلکه افراد را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار نمی دهند. اگر به پاک کننده های شیمیایی قوی تری نیاز دارید، کودکان را دور نگه دارید و پنجره ها را باز کنید تا اتاق به خوبی تهویه شود.

واکسن کزاز:

هنگام باغبانی یا تماس با اشیاء آلوده می توانید عفونت کزاز را از خاک بگیرید. بزرگسالان هر ده سال یک تقویت کننده کزاز نیاز دارند، بنابراین از سلامت خود مراقبت کنید.

حتما جرم گیر ها، حشره کش ها، جوهر نمک، تینر، بنزین، نفت را در ظرف خود نگهدارید و هرگز آن را در ظروف خوراکی مانند شیشه نوشابه منتقل نکنید زیرا موجب مصرف اشتباهی و در نهایت مسمومیت و آسیب شدید کودکان می شود. علاوه بر این مراقب باشید که در تماس با چشم یا تنفس قرار نگیرد زیرا سمی هستند.

بجای استفاده از کیسه های نایلونی وسایل موجود را داخل کیف دستی بریزید و آنها را دور از دسترس کودکان قرار دهید زیرا کودکان در طی بازی آن را روی صورت می کشند که ممکن است موجب خفگی شود.