به گزارش پایگاه خبری نشان :

امسال اگر قصد دارید به یکی از رسم‌ورسوم قدیمی شب عید عمل کنید و برای شام این شب، سبزی‌پلو و ماهی سر سفره بگذارید، بد نیست برای برآورد میانگین هزینه تهیه این غذا نگاهی به این گزارش بیندازید.

در این گزارش قصد داریم خرج عمل به این رسم قدیمی رادر یک خانواده چهارنفره برایتان محاسبه کنیم. اول سراغ برنج می‌رویم. اگر شما برای این سفره ایرانی بخواهید از برنج ایرانی استفاده کنید، به‌طور متوسط باید دست‌کم برای هرکیلو از آن، ۳۵ هزار تومان هزینه کنید. اما اگر بخواهید از برنج‌های خارجی استفاده کنید، خرجتان برای هرکیلوگرم برنج حداقل ۲۰ هزار تومان خواهد شد.

اگر برای هر نفر ۲۰۰ گرم برنج لازم باشد، آن‌وقت تهیه یک قابلمه برنج ایرانی برای چهار نفر، ۲۸ هزار تومان و تهیه یک قابلمه برنج خارجی برای همین تعداد افراد، ۱۶ هزار تومان خرج برمی‌دارد. قیمت یک کیلو سبزی پاک‌شده و آماده برای این غذا نیز حدود ۱۵ هزار تومان است که شما برای این غذا حدود ۳۰۰ گرم سبزی نیاز دارید که هزینه آن ۴۵۰۰ تومان می‌شود.

حالا به‌سراغ اصل ماجرا یعنی ماهی می‌رویم. همان‌طور که می‌دانید، می‌توانید از انواع‌واقسام ماهی که در بازار موجود است، برای شام این شب استفاده کنید، اما ما در اینجا به‌دلیل تنوع زیاد، چهار نوع ماهی را انتخاب کرده‌ایم.

بر این اساس، باید بگوییم که میانگین قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلا در بازار ۵۵ هزار تومان، قزل‌آلای سالمون ۶۵ هزار تومان، ماهی شیر ۱۵۰ هزار تومان و ماهی حلوای سفید ۴۰۰ هزار تومان است. اگر به‌طور میانگین برای این سفره چهارنفره به ۲ کیلو ماهی نیاز باشد، آن‌وقت متوسط هزینه سبزی‌پلو با ماهی این خانواده با احتساب ۲۸ هزار تومان برنج ایرانی، ۵ هزار تومان سبزی و با درنظرگرفتن قیمت ماهی‌ها به ترتیب بالا، ۱۴۳ هزار تومان، ۱۶۳ هزار تومان، ۳۳۳ هزار تومان و ۸۳۳ هزار تومان تمام می‌شود.

البته این هزینه بدون مخلفات و ادویه و روغن غذا حساب شده است. همچنین تفاوت هزینه این شام با استفاده از برنج خارجی حدود ۱۲ هزار تومان است. حالا با نگاهی به گزارش مرکز آمار درباره تورم نقطه‌ای بهمن نسبت‌به مدت مشابه پارسال، مشخص می‌شود که امسال قیمت ماهی قزل‌آلا نسبت‌به سال گذشته ۵/۶۰ درصد و همین شاخص برای برنج ایرانی ۹/۴۷ درصد افزایش داشته است؛ یعنی این سفره سال قبل با ماهی قزل‌آلا و برنج ایرانی به‌صورت متوسط برای شما کمتر از ۳۶ هزارو ۵۰۰ تومان آب می‌خورد.