به گزارش پایگاه خبری نشان :

بورس تهران امروز در دومین روز کاری سال جدید در ابتدای ساعات معاملات با رشد شاخص روبرو شد. با این حال شاخص بعد از آن روند کاهشی را در پیش گرفته و در نهایت با کاهش ۲۷۰۶ واحد روبرو شد و در نقطه یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۸۵۵ واحد ایستاد.

امروز شاخص کل با معیار هموزن ۷۱۰ واحد رشد کرد و به رقم ۴۴۲ هزار و ۵۴۵ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۲۱۸ هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز در بورس تهران بیش از ۴.۷ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۴۵ هزار معامله و به ارزش ۳۹۰۹ میلیارد تومان دادوستد کردند.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، گروه مپنا و فولاد آلیاژی ایران با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

مجید محمدعلیزاده آرانی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلایل منفی شدن امروز بورس گفت: هنوز اوراق مشارکت و اوراق بدهی در بورس در حال داد و ستد است و از طرف دیگر کلیت بازار هنوز شرایط پایداری به خود ندیده است. سرمایه گذران نیز به اطمینان خاطر کافی در بازار نرسیده اند. با در نظر گرفتن این عدم پایداری و عدم اطمینانی که در بازار است و همچنین ابهاماتی که در مورد اف ای تی اف و برجام وجود دارد سرمایه گذاری در بازار کند شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که فضای مناسبی تا پیش از انتخابات بر بورس حاکم نیست گفت: حداقل تا زمانی که کاندیداهای انتخاباتی مشخص نشود بازار روی خوشی نشان نخواهد و یک روز منفی و یک روز مثبت ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که کف و سقف مقاومتی بازار سرمایه چقدر است، گفت: کف بازار را روی ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد میبینم. البته عوامل نظارتی بورس هم مایل نیستند که کف شاخص از این عدد پایین تر بیاید، ولی اگر حمایت نشود قطعا این نقطه هم از دست خواهد رفت.

وی افزود: اگر امسال از بازار حمایت شود شاخص میتواند حتی تا ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد را هم ببیند. به غیر از حمایت، عوامل دیگری مثل برجام و نرخ ارز نیز در این رشد تاثیرگذار است. متاسفانه شرایط خوبی هم برای نرخ ارز نیست و همین امروز هم دیدیم که نرخ ارز افزایش پیدا کرد.

محمدعلیزاده آرانی اظهار کرد: با توجه به تفاهم نامه ای که میان ایران و چین منعقد شد انتظار بر این بود که بازارهای مالی و پولی واکنش نشان بدهند و تغییراتی در آن ها ایجاد شود اما این اتفاق نیفتاد.