به گزارش پایگاه خبری نشان :

دلار در روزهای اول سال ۱۴۰۰ مسیری کاملا متفاوت نسبت به رزوهای پایانی سال ۹۹ طی می کند. دلار در اسفند ماه با اینکه ماجراهای سیاسی درباره برجام و به سرانجام نرسیدن مسئله تحریم‌ها ادامه داشت، اما با نوسان کمی همراه بود و بازار ارز روز‌های نسبتا آرامی را سپری کرد و در نهایت دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۴۷۵۰تومان سال ۹۹را به پایان رساند.

اما در همین ۱۰ روز گذشته قیمت دلار آرام آرام افزایش پیدا کرده است و حالا در صرافی ها با قیمت ۲۵ هزار و ۲۲۹ تومان فروخته می شود‌و به اعتقاد بعضی از فعالان بازار ممکن است این روزها مقدمه ای برای افزایش قیمت دوباره دلار و فتح دوباره قله ۳۰ هزار تومانی باشد.

اما چرا قیمت دلار در سالی که همه فکر می کردند سال آرام گرفتن و پایین آمدن قیمت دلار است دوباره وارد فاز صعودی شده است؟

اخبار سیاسی نا امید کننده

به گفته فعالان بازار ارز در چند روز گذشته خبری که اوضاع سیاسی پیش رو را روشن نشان بدهد به بازار مخابره نشده است. همین موضوع باعث شده از ابتدای هفته خریدها به صورت هیجانی افزایش پیدا کند و کمتر کسی حاضر به فروش باشد.

در بازار آزاد،‌ به نظر می رسد نگرانی های سیاسی عمیق تر شده است. البته تعطیلی زیاد صرافی ها و بخش رسمی بازار نیز به سفته بازان برای نوسان گیران کمک می کند.

ادامه مشکلات اقتصادی سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰

فعالان اقتصادی مهتقدند در صورت ادامه وضع موجود، وضعیت مدیریت اقتصادی دشوار خواهد بود. چون زمانی که گفته می شود، برای پاسخ به نیازهای دولت ناچار به خلق و چاپ پول شدیم، چنین باوری به ذهن معامله گر متبادر می شود که دست بازارساز برای مداخله در بازار چندان باز نیست.

به همین دلیل معامله گران تصور می کنند که وضع سال گذشته ادامه دارد و این خلق پول ها رشد پیدا می کند. به همین دلیل سعی می کنند با خرید ارز در برابر تورم احتمالی از خود محافظت کنند.