به گزارش پایگاه خبری نشان :
بازار خودرو سال عجیب و متفاوتی را در ۹۹ پشت سر گذاشت. قیمت ها در بازه ای از زمان به حدی بالا رفت که دیگر مردم توان خرید حتی ارزان ترین خودروهای بازار را نداشتند و همگی دست نگه داشتند. اما در اواسط سال شرایط تا حدودی تغییر کرد و قیمت ها روند نزولی به خود گرفت. حال سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که وضعیت بازار خودرو و قیمت ها در ۱۴۰۰ به چه صورت خواهد بود؟ برای بررسی بیشتر این موضوع گفت و گویی با فربد زاوه، کارشناس خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

زاوه در ابتدا اظهار کرد: بازار خودرو در رکود قرار دارد. پایین بودن قدرت خرید مردم و همچنین اخبار ضد و نقیض درباره برجام و واردات خودرو باعث شده بازار به شدت منقبض شود. بر همین اساس قیمت ها در ماه های پایانی ۹۹ نه تنها بالا نرفت بلکه تا حدودی کاهشی هم بود. به نظر می‌رسد که روند قیمت ها تا تابستان ۱۴۰۰ به همین روال باشد.

شوک قیمت خودرو در راه است؟

وی ادامه داد: بعید به نظر می‌رسد که ما در سال ۱۴۰۰ دوباره جهش یا شوک قیمتی در بازار خودرو داشته باشیم. امسال شاهد یک تورم خزنده اما سنگین خواهیم بود. تفاوت این روند تورم با سال ۹۹ آن است که به صورت تجمیعی خود را نشان نمی‌دهد. احتمالا این تورم در ۱۴۰۰ به صورتی خواهد بود که ماهی ۳ الی ۴ درصد قیمت ها بالا برود و همه آن به بازار خودرو منتقل نخواهد شد.

زاوه در خصوص وضعیت بازار خودرو در اواسط ۱۴۰۰ گفت: بعد از تابستان ۱۴۰۰ شرایط به وضعیت انتخابات و برجام بستگی دارد. یک نظریه این است که دولت جدید ایران و آمریکا به نتیجه برسند و این باعث می‌شود مدتی شاهد کاهش قیمت ها باشیم و دوباره بعد از آن اثر تورمی وارد جریان می‌شود. سناریوی دیگر این است که با مصوبات مجلس ممکن است تنش سیاسی داشته باشیم و آرامش ها از بین برود. آنچه که مشخص است با توجه به آسیب شدیدی که قدرت خرید مردم دیده نهایتا حجم بازار خودرو به شدت کاهش پیدا می‌کند و رونق ۲ سال قبل را نخواهد داشت.

احتمال آزادسازی واردات خودرو در ۱۴۰۰

این کارشناس درباره احتمال آزادسازی واردات خودرو در ۱۴۰۰ به گسترش نیوز گفت: تصورم این است که دولت بعدی واردات خودرو را باز خواهد کرد. البته این نکته را باید گفت که پول های بلوکه شده با سناریوی خوشبینانه آزاد می‌شود و از طریق آن ها احتمال دارد واردات گسترده لوازم خانگی و خودرو صورت بگیرد.

وی درباره اثر بازگشت به برجام روی صنعت خودروسازی اظهار کرد: درباره برجام نیز شرایط کمی پیچیده شده است. پژو با توجه به این که مالکیت آمریکایی نیز دارد و با فیات کرایسلر جوینت شده نمی‌توان در مورد آن قطعی صحبت کرد. در نتیجه بازگشت پژو به ایران بستگی به تفاهم میان ایران و آمریکا دارد. اما درباره رنو علاقه مندی برای بازگشت به ایران وجود دارد اما قاعدتا رویه جدیدی در نظر گرفته می‌شود تا اتفاقات قبلی صورت نگیرد.

چرا رنو و پژو از ایران رفتند؟

زاوه ادامه داد: به طور کلی علت اصلی رفت و برگشت شرکت هایی مانند رنو و پژو از ایران به رفتار وزارت صمت با این خودروسازان برمی‌گردد. رنو ممکن است این سری سعی کند به نوعی قابل پیش بینی تر به ایران برگردد. به طور کلی نمی‌توان گفت که همه ایرادات به خاطر تنها گذاشتن ایران به شرکت هایی مانند رنو و پژو برمی‌گردد. شرکت رنو به دنبال تاسیس کارخانه در ایران بود اما جواز به آن ها داده نمی‌شد و مشکل نیز به وزارت صمت برمی‌گشت. رنو اگر بنای رفتن کامل داشت می‌توانست دفتر رنو پارس تعطیل کند اما این کار نکرد. در نتیجه بخشی از این رفتن ها به دلیل قوانین بین المللی است اما بخش بیشتر آن به رفتارها در داخل کشور مربوط می‌شود. اگر ما اینقدر در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی تنگ نظر نبودیم احتمالا ایران را نیز با وجود تحریم ها ترک نمی‌کردند.

دریافت مالیات از خودروهای لوکس

وی در پایان بحث دریافت مالیات از خودروهای لوکس نیز اشاره کرد و گفت: دریافت مالیات از خودروهای وارداتی بالای ۱ میلیارد تومان در حقیقت مالیات گرفتن بابت ناکارآمدی دولت از مردم است. این که قیمت دلار به ۲۵ هزار تومان رسیده و نرخ خودرو بالای ۱ میلیارد تومان شده تقصیر مردم نیست. این که ما مردم را به لوکس سواری متهم کنیم کاملا اشتباه است. از یک طرف واردات ممنوع شده و از طرف دیگر تورم به شدت بالا رفته است و در این شرایط گرفتن مالیات از خودروهای بالای ۱ میلیارد تومان صحیح نیست. کسی که این خودروها را می‌خرد پیش از این عوارض گمرکی پرداخت کرده و این مالیات عجیب است.