به گزارش پایگاه خبری نشان :

شنای پروانه یک فیلم در ژانر اجتماعی به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی محصول ایران در سال ۱۳۹۸ است. شنای پروانه در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد شنای پروانه فیلم سینمایی است که برای اکران با افت و خیز های زیادی روبه رو شد.شنای پروانه زوایای پنهان زندگی افراد شرور و بزن بهادر را به تصویر کشیده است پس از اکران اولیه با انتقاد خانواده وحید مرادی شرور سابق که در زندان به قتل رسید مواجه شد. فیلیمو برای تبلیغ فیلم شنای پروانه پیامکی با لفظ وحید مرادی برای مردم ارسال کرد. فیلیمو  برای جذب مخاطب بیشتر با ارسال پیامکی با این مضمون که ما تعصب داداشی هامونو می کشیم و....... اظهارنظرهای زیادی را به همراه داشته است.

شنای پروانه

خلاصه داستان شنای پروانه

فیلمی از زنی به نام پروانه (طناز طباطبایی) در حین شنا در استخر در فضای مجازی منتشر می‌شود. حالا هاشم (امیر آقایی) شوهر پروانه و برادرش حجت (جواد عزتی) به دنبال انتقام گرفتن از کسی که این فیلم را منتشر کرده هستند، اما …

عوامل فیلم شنای پروانه:

کارگردان: محمد کارت

بازیگران: جواد عزتی، امیر آقایی، طناز طباطبایی، مهدی حسینی‌نیا، مه‌لقا باقری و با حضور افتخاری علیرضا داوودنژاد

نویسنده: محمد کارت، حسین دوماری، پدرام پور امیری

تهیه کننده: رسول صدرعاملی

مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان

تدوین: اسماعیل علیزاده

موسیقی: مسعود سخاوت دوست

طراح چهره پردازی: عظیم فراین

شنای پروانه

توقف اکران شنای پروانه به احترام کادر درمان

۲۲ تیر ۱۳۹۹ رسول صدرعاملی، تهیه‌کننده فیلم به دلیل افزایش قربانیان و مبتلایان به بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ و به احترام کادر درمان که طی مدت طولانی مشغول درمان مبتلایان هستند، خبر از توقف موقت اکران فیلم از روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۹ داد.[۳]

جوایز و افتخارات شنای پروانه

جشنواره فیلم فجر    ۲۲ بهمن ۱۳۹۸    بهترین فیلم    رسول صدرعاملی    نامزدشده

بهترین کارگردانی    محمد کارت    نامزدشده

بهترین فیلمنامه    محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری    نامزدشده

بهترین فیلم‌برداری    سامان لطفیان    نامزدشده

بهترین موسیقی متن    مسعود سخاوت‌دوست    نامزدشده

بهترین چهره‌پردازی    عظیم فراین    نامزدشده

بهترین طراحی لباس    غزاله معتمد    نامزدشده

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی    آرش آقابیک    نامزدشده

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد    امیر آقایی    برنده

بهترین بازیگر نقش مکمل زن    طناز طباطبایی    برنده

بهترین تدوین    اسماعیل علیزاده    برنده

بهترین صداگذاری و میکس    آرش قاسمی    برنده

بهترین صدابرداری    مهدی صالح‌کرمانی    برنده

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران    رسول صدرعاملی    برنده

۲۲ بهمن ۱۳۹۹    بهترین تیزر یا آنونس تبلیغاتی    حمید نجفی‌راد    برنده

شنای پروانه

شکایت همسر وحید مرادی از عوامل فیلم شنای پروانه

انصاف نیوز/ همسر وحید مرادی درخواست شکایت و رسیدگی به موضوع فیلم «شنای پروانه» را به خانه‌ی سینما و سازمان سینمایی تحویل داد.

همسر وحید مرادی درخواست رسیدگی به موضوع فیلم «شنای پروانه» را به خانه‌ی سینما و سازمانی سینمایی تحویل کرد. تیزری که پیش از این از فیلم شنای پروانه منتشر شده بود امیر آقایی، بازیگر این فیلم را نشان می‌داد که ظاهری شبیه به وحید مرادی داشت. این تیزر شبیه به یکی از کلیپ‌های وحید مرادی بود که در اینستاگرام منتشر شده بود. گریمور شنای پروانه نیز گته بود: «گریم هاشم الهام گرفته از چهره وحید مرادی است»

صبح روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد همسر وحید مرادی همراه وکلای خود وارد خانه‌ی سینما شد تا درخواست رسیدگی به کپی‌برداری یکی از شخصیت‌های فیلم شنای پروانه از همسرش که دو سال پیش در زندان رجایی‌شهر به قتل رسید را چهار روز قبل از اکران فیلم به ثبت برساند.

شباهت امیر آقایی در شنای پروانه با وحید مرادی جای شکایت دارد

نعیم رضا نظامی چهارمحالی، وکیل پدر وحید مرادی که رفقایش از او چهره‌ای معروف در اینستاگرام ساخته بودند به برنامه‌ی صحنه‌ دعوت شد تا در رابطه با ماجرای شکایت همسر وحید مرادی از فیلم "شنای پروانه" مواردی را برای مخاطبان رادیو تهران بازگو کند.

همسر وحید مرادی، درخواست شکایت و رسیدگی به موضوع فیلم "شنای پروانه" را به خانه‌ی سینمای ایران و سازمان سینمایی تحویل داده است.

وکیل پرونده‌ی خانم مرادی در این رابطه گفت: شباهتی که امیر آقایی در فیلم سینمایی شنای پروانه به وحید مرادی دارد با وجودی که داستان فیلم کاملا متفاوت با زندگی اوست باعث شده همسرش از این فیلم به دادگاه شکایت کند. همچنین خانواده‌ی مرحوم مرادی هم از این مساله شکایت داشتند و همسرش شخصا به این مساله ورود کرده است.

وی افزود: ادعای ایشان تنها شباهت نیست. در سال ۹۸ که این فیلم در جشنواره اکران شد نخستین تیزرهایی که از آن به انتشار درآمد و مورد اقبال مردم قرار گرفت به کلیپ‌های وحید مرادی که در فضای مجازی منتشر شده شباهت زیادی داشت و این شباهت سبب شد همسرش از ورود محمد کارت به زندگی خصوصیشان شاکی باشد و آن را بی‌حرمتی به شوهرش بداند.

نظامی که پرونده‌ی شکایت پدر وحید مرادی را نیز پیگیری می‌کند خاطرنشان کرد: من کاملا داوطلبانه در این دعوی و دعوی سابق که خونخواهی مرحوم مرادی از سوی پدرشان بود ورود کردم زیرا این پرونده‌ها کیفیت خاصی دارند. امروز دومین سالگرد اتفاقی است که در زندان رجایی‌شهر روی داد و بار قضایی را برای این زندان و سازمان زندان‌ها بوجود آورد زیرا زندانی در محیط امن زندان نباید مورد ناامنی قرار گیرد.

وی در ادامه بیان داشت: تیزری که از فیلم تهیه شده در مورد فردی است که در فضای مجازی به محبوبیت رسیده بود و خودش شخصا در فضای مجازی فعالیتی نداشت و امیر آقایی شبیه فردی است که دو سال گذشته در زندان رجایی‌شهر به وحشی ترین شکل کشته شده است و معلوم نیست چرا دست اندرکاران ساخت فیلم این تیزر را برای شنای پروانه ساخته و منتشر کردند.

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: بنده معتقدم این شباهت جای شکایت دارد. آقای محسن قرائی قصد داشت فیلمی در مورد شخصیت وحید مرادی بسازد اما مورد قبول واقع نشد و این اتفاق نیفتاد. همسر ایشان به صراحت میگوید این الهام گرفتن مساله دارد. چرا باید در تیزر فیلم شخصیت اصلی کمرنگ باشد و شخصیتی کاملا شبیه به مرادی نشان داده شود و این تیزر مردم را دعوت به دیدن فیلم کند.

وی گفت: با توجه به شخصیت همسر ایشان که یک سال تمام به تنهایی پرونده‌ی قضایی همسرش را پیگیری می‌کرده است، مسائلی که مطرح می‌کنند حول محور این موضوع است که درست است به عنوان همسر ایشان حق قصاص ندارم اما در مورد فیلم "شنای پروانه" حق خودم می‌دانم که از عوامل فیلم شاکی باشم.

وکیل همسر وحید مرادی، زندانی که دو سال گذشته در زندان رجایی شهر به قتل رسید گفت: ما طرح موضوع کردیم تا گفتگویی با تهیه کننده و کارگردان و شاکی پرونده که همسر وحید مرادی است انجام شود.

وی افزود: تعدادی می‌گویند همسر ایشان به خاطر مسائل مادی است که شکایت دارد. ما قرار نیست با این کار فروش فیلم را بالا ببریم. بلکه همسر ایشان تنها عنوان می‌کند که عوامل فیلم "شنای پروانه" نباید شباهتی مشخص، معین و بی پرده در این دو ویدیو ی ۵۰ ثانیه‌ای ایجاد می‌کردند.