به گزارش پایگاه خبری نشان :

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت امشب در خبر ۲۱ با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در کشور با بیان اینکه موارد بستری بسیار شدید شده است، اظهار داشت: در پیک‌های قبلی برخی استانها اوج می‌گرفتند و برخی نزولی بودند.

وی ادامه داد: استانهایی مانند کهکیلویه، هرمزگان، ایلام، البرز و قزوین صعودی هستند و روند افزایش بستری را داریم.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه در کل روند  بستری‌ها دو برابر شده است، گفت:این شرایط اوج‌گیری و موج چهارم را قطعی می‌کند؛ضمن اینکه این موضوع بستگی به رعایت مردم در انجام پروتکل های بهداشتی دارد و دومین عامل نیز اعمال محدودیت‌ها و چگونگی انجام آنهاست.

حریرچی اضافه کرد: اگر رعایت‌های لازم صورت نگیرد و این طور نباشد، وضعیت اسفناکی در بهار پیش رو خواهیم داشت.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: این موضوع به ما کمک می‌کند؛ البته تعداد مرگ‌ها صعودی خواهد بود اما اگر رعایت دستورالعمل‌ها به خوبی انجام شود می‌توانیم به شرایط امیدوار باشیم.

وی با اشاره به کاهش ترددهای اجتماعی در ۶ ماه گذشته، گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان و معلمان تعطیل بودند اما متاسفانه مردم این موضوع را  با رفت و آمدهای خود جایگزین کردند.

حریرچی تصریح کرد: اگر نکات لازم رعایت نشود، روند صعودی را خواهیم داشت.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه از مردم عاجزانه خواسته و التماس کرده بودیم که به مسافرت نروند، بیان داشت: باید تا واکسیناسیون کامل رعایت نکات لازم توصیه شده بیشتری را داشته باشیم.

وی با اشاره به رشد شتابان کرونا در پیک جدید، ابراز داشت: اکنون درصد تست‌های مثبت افراد افزایش داشته و متوسط آن در کشور از ۱۸ درصد بالاتر رفته است و شاهد روند صعودی در بستری بیماران هستیم.

حریرچی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی لازم از سوی مردم از 83 درصد به 53 درصد رسیده است، افزود: این موضوع در نتیجه انجام سفرهای نوروزی، دورهمی‌ها و حضور در رستورانهاست.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت کرونا در 7 بهمن و مقایسه آن با وضعیت حال حاضر کرونایی کشور، بیان داشت: در 7 بهمن ما در کشور  301شهر آبی داشتیم اما متاسفانه اکنون با کاهش 90 درصدی در تعداد شهرهای آبی روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 165 شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند، متذکر شد:‌اکنون تنها 37 شهر آبی در کشور داریم.

حریرچی با اشاره به نتایج و پیامدهای منفی سفرهای نوروزی، یادآور شد: نتیجه این سفرها در روند بستری 2 تا 3 هفته دیگر و در میزان مرگ و میر نیز 4 تا 6 هفته دیگر مشخص می شود.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به گذراندن 3 پیک کرونا در کشور و مقایسه آن با پیک جدید، گفت: در آبانماه گذشته شرایط سخت بود و اما  بعد از آبان ماه 3 تا 4 هفته وضعیت آرام داشتیم اما اکنون و در پیک جدید کرونا در کشور وضعیت ابتلا شتاب زیادتری به خود گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه فردای ستاد ملی مقابله با کرونا،از اتخاد تصمیمات جدید در جلسه فردای این ستاد خبر داد.