به گزارش پایگاه خبری نشان :

 به نقل از اکسپرس، بیش از یک سال از همه گیری کووید ۱۹ در جهان می‌گذرد. شمار افراد آلوده به این ویروس به مرز ۱۳۰ میلیون نفر نزدیک شده است و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تاکنون جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده اند.

بسیاری از افراد پس از ابتلا به ویروس کرونا سلامت خود را بازیافته اند و برخی دیگر به دلیل علائم شدید بیماری جان خود را از دست داده اند یا هم اینک در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. سوالی که دانشمندان در یک سال گذشته سعی در پاسخ دادن به آن را داشتند این بود که چرا برخی افراد علائم خفیف بیماری را دارند و برخی دیگر علائم شدید را از خود بروز می‌دهند.

دانشمندان چند عامل مانند سن، جنسیت و سابقه بیماری‌های زمینه‌ای را در این موضوع دخیل می‌دانند. بدان معنا که افراد مسن بیشتر از افراد جوان، مردان بیشتر از زنان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر از افراد سالم در معرض ابتلا به کرونای شدید قرار دارند.

با این حال، تحقیقات جدید از عامل دیگری در این زمینه پرده برداشت. دانشمندان می‌گویند سطح بالای کلسترول خون یکی از عوامل تاثیر گذار در ابتلای شدید به ویروس کروناست.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی مبتلا هستند که باعث افزایش سطح کلسترول خون می‌شود احتمال بیشتری دارد که در زمان آلوده شدن به کووید ۱۹، شرایط وخیمی داشته باشند. در واقع شواهد حاکی از آن است که ویروس کرونا با چسبیدن به مولکول‌های کلسترول از آن‌ها برای رسیدن به سلول‌های هدف خود سواری مجانی می‌گیرد.

پیش‌تر نیز دانشمندان از ارتباط میان چاقی و ابتلا به کرونای شدید خبر داده بودند. با این حال، با بروز جهش‌های متعدد در ویروس کرونا که طی ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است این احتمال وجود دارد که قدرت انتقال و کشندگی ویروس بیشتر یا کمتر شود.

برای مثال، دانشمندان می‌گویند کووید ۱۹ جهش یافته در انگلیس قدرت انتقال بیشتری نسبت به کرونای جهش نیافته دارد و احتمال می‌رود در آینده به گونه غالب این ویروس در جهان تبدیل شود.