به گزارش پایگاه خبری نشان :

همرفیق نام یک مجموعه شبکه نمایش خانگی با اجرا و کارگردانی شهاب حسینی است همرفیق از ۲۰ آذر ۱۳۹۹ با تهیه کنندگی حسن خدادادی شروع به پخش کرد  همرفیق مهمانی دعوت می کند که آن می‌تواند یک نفر را به عنوان رفیق معرفی کند تا در برنامه حضور داشته باشد  همرفیق مهمان اصلی دارد که  یک هدیه یا یادگاری را با خود می‌آورد تا در حین اجرای برنامه بهترین دوست خود را غافلگیر کند همرفیق در اولین قسمت خود بخاطر حضور نوید محمد زاده و شایعه درخواست  500میلیونی اش برای حضور دربرنامه بسیار جنجالی شد

همرفیق

ساختار برنامه همرفیق

محور اصلی برنامه، تکیه بر موضوع رفاقت و دوستی است، بیشتر مباحث مطروحه بین میزبان و مهمانان هم در رابطه با همین موضوع است؛ به همین علت است که مهمان برنامه بهترین دوست خود نیز دعوت می‌کند تا از اواسط برنامه به آن اضافه شود و گفتگو به صورت سه نفره ادامه پیدا کند.

مهمان اصلی یک هدیه یا یادگاری را با خود می‌آورد تا در حین اجرای برنامه به بهترین دوست خود که در آن‌جا حضور دارد اهدا کند و وی را غافلگیر کند. همچنین از طرف حامی مالی برنامه (شرکت آسان پرداخت پرشین) هدایایی به هر دو مهمان و یکی از تماشاگران برنامه اهدا می‌شود و به علاوه همه این‌ها در انتهای برنامه نیز تندیس مخصوص هم‌رفیق که به شمایل دست دادن است به همراه انگشترهایی که نام الله روی آن‌هاست توسط شهاب حسینی به مهمانان اهدا می‌شود.

همرفیق

کمپین برنامه همرفیق من

این برنامه کارزاری ابداع کرده‌است که با هشتگ #همرفیق_من در شبکه‌های اجتماعی شناسایی می‌شود؛ هدف این کمپین تولید محتوا و ویدئوهایی با موضوع رفاقت، خطاب به رفیق یا ضبط آن‌ها در کنار رفیق است که در هر قسمت از برنامه چندتا از کلیپ‌های منتخب این کمپین به نمایش گذاشته می‌شوند.

ارسال این ویدئوها و همچنین اعلام آمادگی جهت حضور در برنامه به عنوان تماشاگر صرفاً از طریق اپلیکیشن «آپ» (مربوط به شرکت آسان پرداخت) میسر است.

همرفیق

موسیقی زنده برنامه همرفیق

گروه موسیقی بُمرانی در تمام دقایق برنامه در گوشه‌ای از استودیو حاضر هستند و علاوه بر شروع و پایان برنامه، در لحظات خاص آن مثل لحظه ورود مهمان اصلی یا بهترین دوست او به اجرای موسیقی زنده می‌پردازند.

در قسمت دوم برنامه که هوتن شکیبا حضور داشت، وی به واسطه دوستی قدیمی‌اش با اعضای گروه بمرانی و سابقه اجرا با آن‌ها، با آن‌ها همراه شد و قطعه‌ای که پیش‌از این نیز اجرا کرده بودند را در برنامه خواندند.

علاوه بر گروه بمرانی که به اجرای موسیقی باکلام می‌پردازد، در هر قسمت از برنامه نیز از یک نوازنده دعوت می‌شود تا ساز ایرانی مورد علاقه مهمان برنامه را برای دقایقی بنوازد و این بخش به صورت موسیقی بی‌کلام است. هرچند نمایش ساز و آلات موسیقی در صدا و سیما ممنوعیت دارد اما در این بخش از برنامه از سازهایی نظیر دیوان، کمانچه و… استفاده می‌شود.

 

حاشیه‌های هم رفیق

 

ابتدا در مرداد ۱۳۹۹ اعلام شد برنامه هم‌رفیق با اخذ مجوز از سازمان سینمایی کشور (زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ساخته و پخش خواهد شذد اما پس از مدتی ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) که زیرمجموعه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است با انتشار بیانه‌ای اعلام کرد این قبیل برنامه‌ها نیازمند مجوز از این نهاد است و مجوزی که این برنامه از سازمان سینمایی اخذ کرده‌بود را نامعتبر دانست.به دنبال آن سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون وقت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، به نمایندگی از این سازمان به اطلاعیه ساترا واکنش نشان داد و تأکید کرد که صدور مجوز برای این برنامه در حوزه اختیارات سازمان سینمایی بوده‌است. سپس عوامل برنامه هم‌رفیق از سازمان ساترا هم درخواست مجوز کردند که روابط عمومی این سازمان در ۹ مهر ۱۳۹۹ اعلام کرد هم‌رفیق (برای پخش در نماوا) به همراه برنامه‌های دیرین دیرین و واسخندیش مجوز پخش دریافت کرده‌اند.این‌بار نوبت سازمان سینمایی بود که با اعتراض به این موضوع، درخواست عوامل همرفیق از ساترا را نشانه جدی نگرفتن مجوز وزارت ارشاد و درواقع نوعی بی‌احترامی تلقی کرد. در نهایت روابط عمومی برنامه هم‌رفیق نیز در واکنش به این حواشی اعلام کرد این برنامه مطابق قانون برای «ساخت» از سازمان سینمایی و برای «پخش» از سازمان ساترا مجوز گرفته‌است.

درخواست مالی مهمانان هم رفیق

پیش‌از پخش اولین قسمت هم‌رفیق شایعه شد نوید محمدزاده، نخستین مهمان برنامه برای حضور در آن ۵۰۰ میلیون تومان تقاضا کرده‌است و این خبر حتی در خبرگزاری‌هایی نظیر مهر نیز پوشش داده شد اما هیچ‌یک از عوامل برنامه یا خود محمدزاده واکنشی به این شایعه نشان ندادند.

مسخره کردن رپ توسط مهران احمدی و شهاب حسینی در برنامه همرفیق

در قسمت جدید برنامه هم‌رفیق، مهران احمدی مهمان برنامه شهاب حسینی بود. در بخشی از این برنامه بحث به سمت رپ فارسی می‌رود و این دو نفر جملاتی را می‌گویند که اصلا با مذاق طرفداران این سبک موسیقی سازگار نبوده و بلوایی در اینستاگرام درست شده که کم‌نظیر است. مشکل جایی بوده که مهران احمدی هنگام صحبت درباره تفاوت نسل‌ها به تمسخر می‌گوید: «ما کی رپ مسیٔله‌مان بود؟ اصلا رپ چیه؟ ربه بابا!»

از سوی مقابل شهاب حسینی هم می‌گوید: «دست روی دلم نگذار. پسرم رپ کرده. آبرویم را برده». این قسمت جدید برنامه هم‌رفیق مربوط به سه روز پیش است و از همان ابتدا واکنش‌ها در اینستاگرام شروع شده. هجوم طرفداران موسیقی رپ فارسی به صفحه مهران احمدی او را مجبور کرده امکان درج کامنت در چند پست آخرش را ببندد و در صفحه شهاب حسینی هم مرتب کامنت‌های توهین و تهدید درج می‌شود.

از بین خود رپرها هم بعضی چهره‌ها مثل سینا ساعی و مافی و خشایار اس‌آر، کوروش وانتونز و … مستقیما واکنش نشان دادند. بعضی مثل سینا ساعی صرفا برای تلافی، از وضع فیلم‌ها و سریال‌ها انتقاد کردند یا سینا مافی که از شهاب حسینی بابت سرزنش فرزندش مقابل دوربین در مقوله‌ای که درک نمی‌کند انتقاد کرده.

بعضی هم مثل خشایار اس‌آر که مدتی است به خارج از کشور مهاجرت کرده، واکنش تندتری داشته و الفاظ زننده‌ای را درباره مهران احمدی و شهاب حسینی به کار برده. این واکنش‌ها احتمالا تا چندروزی ادامه دارد و بعد فروکش می‌کند، اما دوتا نکته جالب‌توجه در این فضایی که شکل گرفته وجود دارد؛ یکی اینکه طرفداران گروه‌ها و خواننده‌های رپ فارسی که اغلب با هم مشکل دارند و به هم فحاشی می‌کنند، الان متحد شده‌اند، چون تصور می‌کنند یک دشمن مشترک پیدا کرده‌اند.

نکته بعدی اینکه عجیب است رپرهایی که انتقاد از عالم و آدم را حق خود می‌دانند، از یک شوخی ساده اینطور برآشفتند.

جایگزین شهاب حسینی در «همرفیق» چه کسی خواهد بود؟

واقعیت این است که با وجود همه رخدادها و ولخرجی‌های انجام شده برای روی صحنه بردن «همرفیق»، بازنده بزرگ همچنان شهاب حسینی بوده و کسانی که او را انتخاب کرده‌اند. شهاب که با تکیه بر سابقه مجریگری و با دستمزدی نفسگیر به مجریگری «همرفیق» رسید، هیچوقت نتوانست در حد انتظار ظاهر شود. او از همان روزهای اول با انتقادات زیادی مواجه شد و تا امروز نتوانسته به کسی بقبولاند که یک مجری درجه یک برای این برنامه بوده است. این روزها همه پلتفرم‌ها، از خود صدا و سیما تا VODهای کوچک و بزرگ به سرطان تاک‌شو مبتلا هستند و همه فکر می‌کنند یک مجری با یک میهمان و چند سوال معمولی می‌تواند بیننده میلیونی به همراه بیاورد. اگرچه که در فضای ماتم‌زده و کم‌رمق اینترتینمنت، همین تاک‌شوهای معمولی و زیرمتوسط هم کم و بیش دیده می‌شوند، اما اگر چرتکه بیاندازیم، بعید است بدون دست‌ودل‌بازی‌ها و پول‌پاشی‌های رایج، کسی بپذیرد که مجری‌هایی مثل شهاب حسینی به اندازه دریافتی‌شان، خروجی دارند.

او هنوز هم در «همرفیق» مجری نسبتا منفعلی است که چیزی برای اضافه کردن بر خوش‌سر و زبانی میهمان‌هایش ندارد و چه بسا به دفعات با واکنش‌های نسنجیده مانع از شکل‌گیری گفت‌و‌گوهای جذاب می‌شود. شهاب همچنان درگیر مفاهیم کلیشه‌ای رفاقت و جملات تکراری است. مشخص است که او اتاق فکر مبتکری برای طراحی مصاحبه‌هایش ندارد و با چهره‌ای انگار خسته از بیخوابی شب‌های گذشته، می‌خواهد برنامه را زودتر تمام کند و تماشاگر حرفه‌ای تر را کسل می‌کند. این که چرا قرارداد او برای فصل دوم «همرفیق» تمدید شد دلایل نگفته‌ای دارد اما این که برای فصل بعد قرار است چهره‌ای متفاوت روی صندلی او بنشیند، نشان می‌دهد شهاب و صندلی‌اش نتوانسته‌اند بیش از این یکدیگر را تحمل کنند.

دیدنی‌ها کم نبود

با وجود همه انتقاداتی که گفتیم، «همرفیق» توانست بیننده‌هایش را پیدا کند و خود را به قسمت‌های بعد و فصل‌های بعدتر بکشد. بخش عمده این وایرال و دیده شدن، مدیون میهمانان برنامه بود. میهمانان معمولا گرانی که خیلی‌هایشان کمتر حاضر می‌شوند جلوی دوربین و گفت‌وگو کننده بنشینند. این تازگی و این که خیلی‌هایشان هنرمندانه بلد بودند صحنه را به دست بگیرند و با تردستی به آن گرما ببخشند، باعث شد برش‌های جذاب و تماشایی «همرفیق» تقریبا هر هفته به فضای مجازی راه پیدا کنند. فضای بزرگ اجرای برنامه، جوایزی که به حضارداده می‌شد و گروه موسیقی بمرانی از دیگر نقاط قوت همرفیق بودند.

حاشیه‌ها

جدا از حاشیه‌هایی که در خود برنامه اتفاق افتاد، مثل همین صحبت‌های اخیر خواهر پانته‌آ بهرام یا خوانندگی خانم شبنم مقدمی که با حذف‌های بعدی و جنجال‌هایی همراه شد، برنامه در پشت پرده هم با اخبار داغ و جنجال بیگانه نبود. یکی از مهمترین آنها، دستمزدهای کلانی بود که به مهمانان برنامه پرداخت می‌شد. این روزها در هر برنامه مهمان محوری بنشینید، گلایه از «همرفیق» را می‌شنوید که با پرداخت دستمزدهای nمیلیون تومانی، بازار و ذائقه سلبریتی‌ها را خراب کرده و باعث شده دعوت کردن مهمان به دیگر برنامه‌ها سخت شود. این که دلیل چنین پرداخت‌های سنگینی در کنار دستمزد شاهانه شهاب حسینی و دیگر هزینه‌های نجومی برنامه چه بوده و برای صاحب پلتفرم می‌ارزیده یا نه، بحث جدایی است. اما هرچه هست دلخوری و به هم خوردن فضای رسانه است که حالا خیلی‌ها بابت آن «همرفیق» را شماتت می‌کنند.

و اما سورپرایز...

برای ما که همه این سال‌ها عادت کرده‌ایم نام ایرج طهماسب را فقط در کنار برنامه «کلاه قرمزی» بشنویم، تصور نشستن او روی صندلی گردان و داغ برنامه «همرفیق» سخت است. اما ظاهرا این اتفاق را به زودی شاهد خواهیم بود. اخبار ما حاکی از توافق نهایی نماوا با طهماسب است و این که او بالاخره از خر شیطان پایین آمده و حاضر شده تا در برنامه‌ای شناخته شده، نقش اجرا و گفت‌و‌گو را به عهده بگیرد.

جایگزین شهاب در «همرفیق» یک سورپرایز است

درباره طهماسب این واقعیت را در نظر بگیریم که او در سال‌های اخیر فعالیت‌های محدودی داشته. بیشترین حضورش با «کلاه‌قرمزی» بوده و هر سال اخبار آمدن یا نیامدن گروه عروسک‌ها به تلویزیون در مناسبت‌های مختلف، جلب‌توجه کرده. طهماسب از کسانی بوده که مدام از حضور در VODها طفره می‌رفته و تکیه کلامش این بوده که می‌خواهم در تلویزیون بمانم و برای عموم مردم برنامه بسازم.

در ماه‌های اخیر اما دو بار حرف از طهماسب شد؛ یک بار گفتند «کلاه قرمزی» را به VODها می‌آورد که البته با توجه به حق مالکیت معنوی برنامه آسان به نظر نمی‌رسید. بعد هم گفتند که با یک برنامه نمایشی-تئاتری قصد حضور در رسانه‌های فضای مجازی را دارد. اما حالا و در نهایت به نظر می‌رسد راه او به «همرفیق» افتاده. باید دید حاصل کار او به عنوان یک مجری بزرگسال در مقابل چهره‌های مدعی چه خواهد بود. باید دید بدون حمید جلبی چه خواهد کرد. و باید دید چطور خود را در مقایسه با شهاب حسینی نشان خواهد داد.

اما تا اینجا پرداخت‌های کلان و چشمگیر در رسانه‌های تصویری قفل را باز کرده و توانسته رضایت او را جلب کند. تا ببینیم رضایت بیننده و مخاطبان او چه اندازه جلب خواهد شد.

حجم ویدیو: 2.58M | مدت زمان ویدیو: 00:00:52