به گزارش پایگاه خبری نشان :

سیده مریم زین العابدین، پزشک عمومی سلامت جسم را مقدمه کسب فیض بیشتر در ماه رمضان دانست و گفت: با رعایت نکات مهم در سبک زندگی در ماه مبارک رمضان می توانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که بدن آمادگی لازم برای روزه داری را داشته باشد.

او با بیان اینکه باید به تزکیه روح در این ایام توجه ویژه ای داشته باشیم اما سلامت جسم مقدمه کسب فیض بیشتر در ماه مبارک رمضان است، تصریح کرد:‌ برای روزه داری در ماه مبارک رمضان باید سبک زندگی را تغییر بدهیم و غذایی که می خوریم سنجیده باشد. امسال با توجه به بلند بودن روزها نوع تغذیه برای افزایش توان بدن در راستای روزه داری بسیار مهم است که نباید نسبت به آن بی توجهی شود.

زین العابدین توضیح داد: بسیاری از افراد بعد از افطار برای بالا بردن میزان قند خون مقدار زیادی شیرینی مصرف می کنند که این کار می تواند خطرناک باشد. مصرف زیاد مواد قندی بعد از افطار باعث ایجاد تشنگی بیش از حد و ترشح ناگهانی انسولین و احساس گرسنگی در فرد روزه دار می شود.

روزه داران در ماه مبارک رمضان بیشتر از همیشه مایعات مصرف کنند

او افزود: توصیه می کنم روزه داران در ماه مبارک رمضان بیشتر از همیشه مایعات مصرف کنند. البته آب مورد نیاز بدن را با مصرف مواد غذایی دیگر به غیر از نوشیدنی ها مانند خیار هم می توان تامین کرد. این نکته بسیار مهم است که تشنگی، بیشتر از گرسنگی بدن را تحت فشار قرار می دهد و به همین دلیل باید نسبت به مصرف مایعات در روز در ماه مبارک رمضان توجه داشته باشیم. سحر که می خواهیم روزه بگیریم باید غذایی انتخاب شود که آب مورد نیاز بدن را هم تامین کند.   

همسر «صهیب تبریزی» شهید مدافع حرم درباره اهمیت مصرف مایعات در ماه مبارک رمضان یادآور شد: البته مصرف مایعات گرم مانند چای کم رنگ هم در مدت زمان بین افطار تا سحر مفید است. آب مورد نیاز بدن را می توان از طریق نوشیدن شربت های مختلف مانند شیره انگور، آبلیمو و گلاب تامین کرد که متنوع هم باشد. مصرف قطعه کوچکی لیمو برای طعم دار کردن آب و همچنین ضد عفونی کردن بدن در ماه مبارک رمضان بسیار توصیه می شود.  

دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنید اما از کرونا نترسید

او نترسیدن از ویروس کرونا را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: معتقدم عدم نگرانی بیش از حد نسبت به اینکه مبادا به این ویروس مبتلا شویم، بسیار مهم است. در کنار رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی نباید ترس در وجودمان رخنه کند که این اتفاق می تواند بسیار خطرناک باشد و بدن را مستعد ابتلا به این ویروس کند.

زین العابدین با بیان اینکه نباید نسبت به کرونا بی تفاوت بود، توضیح داد: همانطور که عدم نگرانی مهم است نباید نسبت به ویروس کرونا بی تفاوت بود و آن را جدی نگرفت. چرا که با این رفتار نه تنها برای خودمان بلکه برای اطرافیان هم دردسر ایجاد می کنیم.

رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای مصونیت از کرونا

او افزود: برای در امان ماندن از شر ویروس کرونا باید دستورالعمل های بهداشتی مانند زدن ماسک، شست و شوی مکرر دست ها و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد. با رعایت این موارد می توانیم سلامت خودمان را حفظ کنیم.

رزیدنت بی هوشی در بیمارستان شهید بهشتی قم درباره خانواده ای که یکی از افرادی به ویروس کرونا مبتلا شده هم این نکته را بیان کرد: اگر یکی از افراد خانواده به این ویروس مبتلا شد باید با حفظ خونسردی و آرامش خاطر از او مراقبت کرد تا سلامتی اش را دوباره به دست آورد. ترس و نگرانی برای خود بیمار و کسی که از او مراقبت می کند، مضر است.

زین العابدین افزود: قرقره آب نمک باعث می شود که ویروس کرونا از بدن دفع شود. البته مصرف مایعات هم این ویروس را به دستگاه گوارشی هدایت می کند تا ریه از شر آن در امان باشد.

توصیه به بیمارانی که کرونا گرفتند

او اضافه کرد: سال گذشته ماه مبارک رمضان در پیک اول ویروس کرونا قرار داشت و خیلی ها برای روزه داری در بیمارستان با ماسک نگران بودند که این کار شدنی نیست. اما روزه داری در آن ایام هیچ مشکلی را ایجاد نکرد. جالب است بدانید اغلب کسانی که در آن ایام به ویروس کرونا مبتلا شدند افرادی بودند که از ترس ابتلا به کوید ۱۹ روزه نگرفتند.

زین العابدین نسبت به کسانی که مبتلا به ویروس کرونا شده بودند و اکنون سلامتی خود را به دست آورده اند، گفت: به افرادی که سابقه ابتلا به کووید ۱۹ دارند و هنوز در بدن احساس ناتوانی می کنند توصیه می کنم هر روز قرص مولتی ویتامین برای افزایش توان بدن شان مانند ویتامین دی یا ویتامین سی را مصرف کنند.