به گزارش پایگاه خبری نشان :

صعود بزرگ پورتو به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا و رویارویی با چلسی در این مرحله، یک اتفاق جالب توجه برای فوتبال دوستان ایرانی بود؛ خیلی زود شاهد انتشار تصاویر و ویدیوهای مربوط به گلزنی علی دایی و علیرضا جهانبخش به چلسی و پیش بینی تکرار آن توسط مهدی طارمی بودیم. اما شاید خیلی ها ندانند که پیش از مهدی، فقط دایی و جهانبخش نبودند که به عنوان یک ایرانی دروازه چلسی را باز کرده اند...

نقطه شروع؛ نیم قرن پیش...

تیم چلسی که با شکست دادن رئال مادرید قهرمان جام در جام اروپا در فصل 1972-1971 شده بود به دعوت علی عبده مالک باشگاه پرسپولیس به ایران آمد تا سه دیدار با تیم های برگزیده تهران برگزار کند. یکی از این دیدارها، مقابل پرسپولیس بود؛ جایی که سرخ پوشان پایتخت بازی بسیار خوبی مقابل تیم سرشناس انگلیسی انجام دادند؛ تیمی که با ستارگان نامدار فوتبال انگلستان مثل پیتر بونتی، پیتر اسگود، بالدوین و... در تهران حضور یافته بود. گل چلسی را در دقیقه 18 جانی بالدوین به ثمر رساند اما در دقیقه 90 شاهد به ثمر رسیدن گل تساوی توسط ایرج سلیمانی بودیم. سلیمانی با یک شوت سنگین در واپسین دقایق بازی، دروازه پیتر بونتی را هدف گرفت و این دروازه بان نامدار فقط نظاره گر گل شدن ضربه غیرقابل مهار بازیکن پرسپولیس بود و نتوانست برای مهار آن، عکس العملی نشان دهد.

دیگر گلی که چلسی در این حضور از بازیکنان ایرانی دریافت کرد، در بازی با تیم منتخب تهران بود. در این دیدار تنها شکست چلسی در تهران رقم خورد؛ جایی که منتخب تهران با تک گل علی جباری در دقیقه سه به گل رسید. هدایت منتخب تهران در این دیدار را آلن راجرز به عهده داشت و ستاره هایی چون حجازی، پروین و کاشانی برای آن به میدان رفتند. آبی های لندن در این دیدار برای جبران گل جباری تا پایان بازی به آب و آتش زدند اما موفق به باز کردن دروازه نشدند تا شکست یک بر صفر برایشان رقم بخورد. چلسی یک دیدار دوستانه دیگر خود را مقابل تاج انجام داد؛ در این دیدار هم دروازه تیم انگلیسی تا آستانه باز شدن پیش رفت اما آبی های تهران بدشانس بودند؛ حسن روشن در این دیدار می توانست در دقایق پایانی دروازه بونتی را با شیرجه دو پا به سوی توپ باز کند، ولی توپ به دیرک عمودی دروازه خورد و در بازگشت برابر پای جواد قراب قرار گرفت که او هم نتوانست از آن بهره ای ببرد.

دبل چلسی در آغاز هزاره جدید

علی دایی در سال 1999 بعد از پشت سر گذاشتن یک فصل کم فروغ در بایرن مونیخ به هرتابرلین پیوست. او با شماره 9 تیم جدیدش به دنبال اثبات خود بود؛ درخشش در تیم ملی و بازی های قاره ای برای دایی کافی نبود و او به دنبال درخشش در اروپا بود جایی که در هرتا آن را به بهترین شکل ممکن انجام داد. اولین و تنها حضور ‌هرتابرلین در لیگ قهرمانان اروپا (آن زمان با نام جام باشگاههای اروپا شناخته می شد.) در فصل 2000-1999 بود؛ حضوری درخشان که هنوز هواداران این باشگاه ‌در مورد آن صحبت می کنند. نمایش هایی که تا اندازه ای سورئال بود. ‌در سال 1997، بعد از 6 سال غیبت، هرتابرلین بار دیگر به بوندس لیگا برگشت. دو سال بعد، بانوی پیر ‌‌(لقب هرتا در فوتبال آلمان) با قرار گرفتن در رتبه سوم بوندس لیگای 1 و کسب سهمیه حضور در ‌چمپیونزلیگ، همه را غافلگیر کرد. ‌بعد از پیروزی مقابل تیم قبرسی آنورتوسیس فاماگوستا در دور سوم مرحله مقدماتی، هرتا در اولین مرحله ‌گروهی، با تیم های چلسی، گالاتاسرای و میلان، همگروه شد. یورگن روبر، سرمربی هرتا، که از سال ‌‌1996 هدایت این تیم را برعهده داشت، به خبرنگاران گفته بود: "ما تنها برای یاد گرفتن اینجا هستیم."

هرتا بعد از تساوی دو بر دو برابر گالاتاسرای در بازی اول، باید در تاریخ 21 سپتامبر 1999مقابل چلسی قرار می گرفت. تیمی که  مارسل دسایی، دیدیه دشان، توره آندره فلو، فرانک لبوف، دن پترسکیو و جان فرانکو زولا را در اختیار داشت؛ در مقابل 50 هزار هوادار ورزشگاه المپیا اشتادیون و با درخشش علی دایی، تیم هرتا اولین گام مستحکم خود را در گروه سختش برداشت و موفق شد حریف قدرتمند خود را شکست دهد. علی دایی در این دیدار دوبار دروازه حریف را باز کرد. علی دایی، مهاجم هرتابرلین در بازی برابر چلسی ابتدا در دقیقه سه با پروازی بلند روی سر مدافعان شناخته شده حریف با یک ضربه سر بسیار خوب، دروازه آبی‌ها را باز کرد و سپس در دقیقه 70 در موقعت تک به تک و با ضربه پای راست، گل دوم خود و تیمش را به ثمر رساند تا هرتا در برابر تنها گل لبوف برای چلسی، پیروزی دو بر یک را کسب کند.

وقتی جهانبخش لیگ جزیره را انگشت به دهان کرد

چهارمین ایرانی که دروازه چلسی را با فاصله زمانی زیاد باز کرد، علیرضا جهانبخش بود؛ ستاره ای که بعد از درخشش در لیگ هلند راهی لیگ برتر انگلستان شد؛ انتخاب سخت و سرشار از ریسک علیرضا، همه نگاه ها را به سمت او و تیمش برایتون خیره کرد؛ جایی که ملی پوش ایرانی این تیم نتوانست فرصت کافی برای نشان دادن توانایی هایش به دست بیاورد؛ حتی با وجود گلزنی مقابل چلسی، با گلی که فوتبال انگلستان را به تحسین وا داشته بود. در آخرین روزهای دی ماه سال 98 که همزمان با روزهای سال جدید میلادی (2020) بود، برایتون که با درخشش علیرضا جهانبخش در بازی قبلی برابر بورنموث به برتری 2-0 دست یافته بود، میزبان چلسی بود.  ملی پوش ایرانی برایتون با وجود درخشش در بازی قبلی جایی در ترکیب اصلی تیمش نداشت. او با تصمیم گراهام پاتر سرمربی برایتون در دقیقه ۶۸ جای آرون موی به زمین آمد و حدود ده دقیقه بعد چلسی را که در هفت مسابقه از ۹ دیدار آخر خارج از خانه به پیروزی رسیده بود در اولین شب از هزاره سوم از پیروزی محروم ساخت. این گل در دقیقه 83 به ثمر رسید؛ روی یک ارسال کرنر و پس از ضربه سر دانک، توپ به جهانبخش رسید و او هم روی هوا با یک قیچی برگردان تماشایی، توپ را به گوشه مخالف دروازه چلسی رساند. کپا روی این گل تنها نظاره ‌گر بود. این گل آنقدر زیبا بود که هواداران حاضر در ورزشگاه را مبهوت کرد. البته که تصاویر تلویزیونی نیز بعد از گل وقتی روی چهره هواداران تیم برایتون رفت شوک و بهت آن ها از این گل فوق زیبا کاملا ملموس بود. شاید جذاب ترین تصاویر مربوط به یک کودک و دو نوجوان بود که از شدت شادی و بهت سرشان را گرفته و مبهوت این گل شدند.

گلی که بیش از یک گل می ارزید

بعد از دو سال این اتفاق برای مهدی طارمی در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا رخ داد و او با وجود داشتن تنها سی دقیقه فرصت برای درخشش، در چهارمین دقیقه از وقت های اضافه روی یک ارسال از سمت راست و در حالی که پورتو دیگر خود را حذف شده می پنداشت، مهدی با پرشی دیدنی با ضربه قیچی دروازه حریف را به زیباترین شکل ممکن باز کرد؛ گلی که اگر می شد به اجرای آن امتیاز داد، بیش از یک گل می ارزید. همان گونه که بلچر ریپورت دقایقی بعد در مورد این گل نوشت: "هرگز این گل مهدی طارمی را فراموش نکنید، حتی باوجود حذف پورتو!" گلی که طبق مطالبی که در بالا خواندید، پنجمین گل بازیکنان ایرانی به تیم چلسی بود.

در شبی که مهدی طارمی از روی نیمکت بازی با چلسی را در رومن سانچز سویا آغاز کرد، پورتو توفیقی در بازی کردن دروازه میزبان خود نداشت. تا اینکه در دقیقه 63 بازی کنسیسائو سرانجام تصمیم به استفاده از مهاجم ایرانی تیمش گرفته و او  را به جای مارکو گروییچ به زمین فرستاد. طارمی در بدو ورود خود به زمین با یک ضربه سر، دروازه چلسی را تهدید کرد اما این ضربه از شدت کافی برای به زحمت انداختن دروازه حریف برخوردار نبود. طارمی روی ارسال نانو از سمت راست، بی هیچ استرس و فشاری به هوا برخاست و با حرکتی آکروباتیک، گوشه دروازه چلسی را هدف گرفت تا در شبی که سکوهای ورزشگاه خالی بود، فوتبالدوستان پای صفحه تلویزیون انگشت به دهان شوند!