به گزارش پایگاه خبری نشان :

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفتگو با برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران درباره طول هر موج کرونا گفت: معمولا با شروع هر پیک باید ۴۰ تا ۷۰ درصد جامعه گرفتار شوند که پیک بیماری آرام گیرد یا اینکه مردم بیشتر رعایت کنند و حتی‌الامکان از خانه‌ها خارج نشوند چون ویروس جدید فوق‌العاده مسری است. وضعیت وحشتناک است و در اوج پیک قرار داریم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ویروس انگلیسی غالب است. این نوع ویروس بسیار مسری است و مرگ و میر و شدت بالایی دارد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: کماکان برای درمان کرونا از داروهای قبلی مثل آیورمکتین و رمدسیویر استفاده می‌شود و داروی جدیدی ارائه نشده است.

دکتر محرز افزود: فاویپیراویر دارویی ضد آنفلوآنزا است و تاثیر بر بیماران کرونایی ندارد. اغلب بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند در خانه از فاویپیراویر استفاده کرده‌اند و با حال بد در آی‌سی‌یو بستری می‌شوند. این دارو را کمیته علمی تایید نکرده است.

وی تاثیر شیره تریاک بر درمان کرونا را به شدت تکذیب کرد و گفت: در دنیا ثابت نشده است که مواد مخدر و سیگار از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند. پیش از این در فضای مجازی شایعه‌ای از قول فوق تخصص بیماری عفونی در شیراز گفته شد که وی هم این موضوع را تکذیب کرد. برخی فقط برای فروش بیشتر این مواد شایعه‌های این‌چنینی را منتشر می‌کنند.

وی اطلاعات منتشرشده در فضای مجازی از قول سازمان غذا و داروی امریکا را که گفته است ویروس کرونا تنفسی است و نیازی به شست‌وشوی دست‌ها و ضدعفونی کردن با الکل نیست رد کرد و توضیح داد: این بیماری از سطوح منتقل نمی‌شود اما شست‌وشوی دست پیش از اینکه به سمت دهان و چشم برود، الزامی است. همچنین استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی هم برای پیشگیری از این بیماری واجب است.

متخصص بیماری‌های عفونی کشورمان با اشاره به اینکه با پیدایش هر علامت مشکوکی باید به پزشک مراجعه کرد، گفت: فعلا هر سرماخوردگی مساوی با کرونا است تا خلاف آن ثابت شود. بنابراین با مشاهده علامت باید به پزشک مراجعه کرد تا پس از بررسی اگر نیاز بود تست داده شود.

محرز افزود: مردم خودشان باید مراقب سلامتی خود باشند. ماسک بزنند. فاصله فیزیکی را رعایت کنند و دست‌های خود را قبل از تماس با چشم و دهان بشویند.

وی در پایان این گفتگو اظهار کرد: این پیک به شدت ادامه دارد. چون آن‌طور که باید قرنطینه انجام نشده است. توقع داشتیم مردم بیرون نیایند اما ترافیک همچنان شدید است. این بیماری نباید شوخی گرفته شود.