به گزارش پایگاه خبری نشان :

بیشتر از یک سال است که ویروس کووید_۱۹ مهمان منحوس مردم شده است. از آغازین روز‌های اعلام رسمی وجود این ویروس در کشور با چالش‎های بسیاری نیز روبرو بودیم.

در همان اوایل همه‎گیری بود که پزشکان از برخی دارو‌ها همچون رمدسیویر به عنوان دارو‌های موثر جهت مقابله با این بیماری نام بردند، اما بسیاری از این اقلام دارویی در داروخانه‌‎های ایران یافت نمی‎شد و یا به تعداد بسیار اندک موجود بود. آن هم گاهی به تعداد محدود در بیمارستان‌ها توزیع میشد.

در همین زمان بود که شاهد فروش این اقلام دارویی در بازار سیاه ناصر خسرو بودیم. پس از گذشت چند روز از ورود نخستین محموله‎ی واکسن نیز اخباری مبنی بر فروش این واکسن در ناصر خسرو شنیده شد. البته اینکه واکسن موجود در بازار سیاه دارو نیز اصل باشد، یک مسئله‎ی دیگر است.

 

قیمت نجومی دارو‌های کرونا در ناصر خسرو

همه چیز از آنجا شروع شد که پای دلالان دارو هم به کرونا و دارو‌های این بیماری باز شد. با اعلام وزارت بهداشت قرار بر این بود که واکسن کرونا از هر نوعی که باشد به صورت رایگان و با رعایت الویت گروه‎‌های پرخطر در اختیار عموم مردم قرار گیرد، اما به نظر می‎رسد این واکسن با قیمت‌‎های نجومی و انواع مختلف آن در بازار سیاه ناصر خسرو قابل خریداری است. بعد از ورود اولین محموله‎ی واکسن روسی به ایران مسئولان وزارتخانه عنوان کردند که هر دز از واکسن در سامانه «تی تک» ثبت خواهد شود و بدین صورت از توزیع ناعادلانه یا قاچاق آن جلوگیری می‌‎شود. در روز‌های شیوع بیماری نیز بار‌ها شنیدیم که افرادی به قصد نجات جان عزیزان خود در بازار سیاه ناصرخسرو به دنبال دارو‌هایی همچون رمدسیویر، اکتمرا، فاویپیراویر و... بوده‌‎اند.

دارو‌هایی که با قیمت‎های چند ده میلیونی به فروش می‎رسند و مردمی که حتی حاضر به فروش اسباب و اثاثیه منزل خود شده‎‌اند تا بلکه بتوانند جان عزیزانشان را نجان دهند؛ بنابراین با توجه به این اتفاقات سر در آوردن واکسن کرونا از این بازار و حتی انواع تقلبی آن دور از ذهن نبود. واکسن‌هایی که با قیمت‌‎های چند ده میلیونی به فروش می‎رسند و متاسفانه مردمی که همچنان برای حفظ جان خود و خانواده‎شان حاضر به خرید این واکسن‎ها هستند.

اما سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرگزاری دانشجو فروش هرگونه واکسن کرونا از نوع اصلی را در بازار ناصر خسرو رد کرد و در این مورد عنوان کرد احتمال خروج واکسن کرونا از شبکه‎ی بهداشت به هیچ عنوان وجود ندارد و هر واکسن بر اساس کد مربوطه به یک نفر تزریق شده و اطلاعات آن شخص در سامانه‎‌های بهداشت ثبت می‌‎شود؛ بنابراین دقیقا مشخص است که هر واکسن با کد درج شده روی آن به چه فردی تزریق شده است.

در شرایط حاضر که همه‎ی کشور‌ها به دنبال واکسن کرونا هستند و حتی تولید آن به هیچ عنوان به میزان نیاز جهانی همخوانی ندارد، تصور این که واکسن وارد بازار سیاه کشور شود هم دور از منطق است و مردم به هیچ عنوان نباید به این ادعا‌ها توجه و این موارد را باور کنند.

لاری در مورد مقابله با کلاهبرداران نیز افزود که برخورد با خاطیان و کلاهبرداران در زمینه‎ی ادعای فروش واکسن کرونا برعهده‎ی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیست و دستگاه‎های انتظامی و قضایی باید با این موارد برخورد کنند که این موضوع از طریق نیروی انتظامی قابل پیگیری است.

وی در ادامه گفت تنها درخواست ما از مردم این است که به هیچ عنوان به این ادعا‌های واهی مبنی بر فروش واکسن کرونا چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی و بازار سیاه، توجهی نکرده و هزینه‎های هنگفت برای این ادعا‌های نادرست پرداخت نکنند.

آگهی فروش واکسن کرونا در فضای مجازی

علاوه بر بازار سیاه گا‌ها در فضای مجازی با آگهی‎های فروش واکسن روبرو می‌‎شویم که این نیز شگرد کلاهبرداران برای سودجویی بیشتر از این اوضاع است. در حقیقت کرونا هرچقدر که بازار سایر مشاغل را کساد کرد شرایط برای بسیاری از افراد سودجو فراهم شد، از قاچاقچی دارو گرفته تا احتکار کننده‎ی ماسک و دستکش و فروشنده‎ی مواد الکلی تقبلی.

بی‎شک خرید هر نوع واکسنی از فضای مجازی خطر بیشتری نسبت به عدم دریافت واکسن خواهد داشت؛ بنابراین بزرگترین خدمت مردم در این شرایط این است که در دام این افراد سودجو نیفتند. علاوه بر این‌ها سامانه‎ی ۱۹۰ وزارت بهداشت آماده‎ی دریافت گزارش تخلفات این چنینی است و در نهایت دستگاه قضایی کشور با متخلفان برخورد خواهد کرد.

دارو‌های تقلبی و تاریخ مصرف گذشته

به خوبی می‌دانیم که نگهداری مواد دارویی مختلف علی‎‌الخصوص واکسن‌‎ها نیازمند شرایط و دمای ویژه‎ای هستند و انواع مختلفی از آن‌ها تنها تا مدت زمانی کوتاه قابل استفاده خواهند بود بنابراین احتمال فروش انواع دارو‌های تقلبی و تاریخ مصرف گذشته‎ در این بازار بسیار زیاد است. دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت نیز پیش از این در گفتگو‌های خبری خود در این مورد گفت: با توجه به زنجیره‎ی سرد، نحوه‎ی حمل، نگهداری و انتقال واکسن‎های کووید_۱۹ بسیار بعید است و اگر هم چیزی در بازار سیاه عرضه شود، سالم و قابل مصرف نخواهد بود.

با همه‎ این صحبت‎‌ها شواهد حاکی از آن است که اقلام دارویی تحت عنوان دارو‌های کرونا در بازار سیاه ناصر خسرو به فروش می‎رسند و این اقلام می‌‎توانند دارو‌هایی تقلبی و گا‌ها تاریخ مصرف گذشته باشند که جان بیماران را به خطر اندازد، بنابراین بهترین راه عدم توجه به این شایعات و پرداخت نکردن هزینه‎‌هایی گزاف برای آن‌هاست.