به گزارش پایگاه خبری نشان :

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه روزه گرفتن ، دارای آداب غذایی خاصی است که در قرآن به آن اشاره شده، گفت: متاسفانه با اشتباهات تغذیه ای نامناسب در ماه رمضان، بعد از این ماه بر تعداد مراجعه کنندگان شاکی از اختلالات گوارشی به مراکز پزشکی افزوده می‌شود.

به گزارش رکنا ، وحید زارع با تاکید بر اینکه هنوز نگرش درست تغذیه ای در مورد سحرها و افطارهای ماه رمضان نداریم، اظهار داشت: به همین دلیل متاسفانه بعد از پایان ماه رمضان، مراکز پزشکی به شدت شلوغ و تعداد مراجعه کنندگان با اختلالاتی از قبیل گوارشی رو به فرونی می رود. در حالیکه قرار است با روزه گرفتن، بدن سالم تر از قبل شود.

وی درباره این اشتباهات تغذیه ای یادآور شد: مردم باید به این واقعیت برسند که رمضان ماه میهمانی خدا است نه میهمانی خود. پس اگر میهمان خدا هستیم در قرآن در مورد هر آنچه باید یک روزه دار برای یافتن سلامت بیشتر رعایت کند ذکر شده است همانند خوردن خرما و عسل و غیره. اما چون میهمان خود هستیم هر آنچه نباید مصرف کرد، استفاده می کنیم.

سفره افطار باید سبز باشد

این متخصص تغذیه توضیح داد: به عنوان مثال در ماه رمضان باید کاری کرد تا اسید اوریک پایین بیاید اما شاهد هستیم که خوردن گوشت دو چندان می شود در حالیکه بهترین غذا برای روزه دار در افطار این است که سفره او سبز باشد یعنی از پنیر، گردو و سبزیجات، عسل و خرما و فیبر سبزیجات و غلات بهره ببرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه حتی نیت های روزه داری هم دچار تحول شده و بر اساس رژیم لاغری تشویق به روزه گرفتن می کنند، خاطرنشان کرد: تا آنجا که گاه پا را فراتر نهاده و سحری هم نمی خورند غافل از اینکه با این کار دچار ورم روده، زخم معده و تولید سنگ صفرا می شوند؛ بیماری هایی که بعد از پایان رمضان خود را نشان می دهد.

حداقل دو ساعت بین غذاخوردن و خوابیدن فاصله بگذارید

زارع بر اینکه روزه کاری عبادی است و نباید آن را با کار دنیایی و اجتماعی مخلوط کرد، اشاره و تصریح کرد: باید متابولیسم بدن به سمت تعادل پیش برود و عناصر سمی که در بدن رسوب کرده با روزه گرفتن دفن شود، کاری که با تندتند غذا و آب خوردن و بلافاصله خوابیدن دست یافتنی نیست و فاصله بین غذا خوردن و خواب باید حداقل دو ساعت باشد.

مصرف مواد غذایی نفّاخ ممنوع

از نگاه این متخص تغذیه و رژیم درمانی، یکی دیگر از موارد و اشتباهات تغذیه ای ماه رمضان این است که بسیاری از افراد مواد غذایی نفّاخ زیاد مصرف می کنند، در حالی که به طور طبیعی مواد غذایی نفاخ در طول روز آزار دهنده هستند و وقتی شکم خالی باشد نفخ این مواد دوچندان می شود. به عنوان مثال مصرف آش رشته یا هندوانه، فرد روزه دار را دچار نفخ شدید می کند.

جهت پیشگیری از تشنگی در روزه داری، ادویه جات را حذف کنید

وی با یادآوری اینکه افراد برای پیشگیری از تشنگی به خوردن مایعات فراوان در وعده سحر رجوع می کنند، توضیح داد: هر میزان آب در وعده سحر خورده شود دو ساعت بعد تخلیه می شود و کمکی به روزه دار نمی کند. هنر این است که فیبرها مانند سبزیجات را وارد رژیم غذایی کرد تا هم فرد یبوست نگیرد و هم اینکه ذخیره آب بیشتر شود و در طول روز نیازهای بدن را برطرف کند.

زارع افزود: یکی دیگر از مواد غذایی که هشت برابر وزن خود آب ذخیره می کند جو پرک است که به صورت سوپ جو با سبزیجات هم گوارش را متعادل و پشتیبانی می کند و هم جلوی یبوست و تشنگی را می گیرد.

این متخصص تغذیه همچنین توصیه کرد: برای رفع عطش و تشنگی باید ادویه جات را از وعده های غذایی ماه رمضان حذف کرد زیرا دمای بدن را بالا می برند و سبب تشنگی می شوند. ضمن اینکه سرخ کردنی و مواد غذایی چرب هم مصرف نشود که باعث تشنگی شدید در فرد می شود.

در ایام روزه داری از مصرف میوه های ترش بپرهیزید

زارع در مورد آداب میوه خوردن در ماه رمضان توصیه کرد: در این ماه باید میوه های شیرین مصرف کرد و از مصرف میوه های ترش پرهیز کرد تا اسید معده فرد را اذیت نکند.

وی ادامه داد: میوه باید دو ساعت بعد از غذا خوردن میل شود یعنی بلافاصله پس از افطار میوه نخوریم.

این متخصص تغذیه در مورد مصرف چای یا دمنوش هم توصیه کرد: روزه دار باید بجای مصرف چای که طبعی سرد دارد، دمنوش های خوب مانند دمنوش استوخدوس، گل گاوزبان، بابونه، آویشن و غیره مصرف کند.

وی درباره مصرف لبنیات هم گفت: لبنیات باید متعادل مصرف شود و اغراق آمیز نباشد زیرا می خواهیم با روزه کلسیم مازادی که در بدن تجمیع شده را دفع کنیم پس باید لبنیاتی متعادل و کم چرب استفاده شود.

زارع تاکید کرد: ماست یکی از سنت های اشتباهی است که باید از سفره ایرانیان حذف شود زیرا برنج و نان، اسیدسیتریک دارند و موقعی که با ماست میل می شود در جذب کلسیم در بدن اختلال به وجود می آورد. مصرف ماست با گوشت هم باعث اختلال در جذب آهن می شود و از نظر فرهنگی سیستم غذایی را به هم ریخته و روز به روز بدتر می شود.

روزه گرفتن برای افراد دارای غلظت خون و گرفتگی عروق ممنوع

زارع در پاسخ به این پرسش که روزه گرفتن برای کدام دسته از بیماران خطرناک است، اظهار داشت: اگر کسی بیمار است اما می خواهد روزه بگیرد بهتر است این کار را تحت نظر پزشک انجام دهد و پزشک با توجه به پرونده بیمار، روزه گرفتن را برای او مشخص می کند اما به طور کلی افرادی که غلظت خون و گرفتگی عروقی دارند نباید روزه بگیرد.