به گزارش پایگاه خبری نشان :

پرویز قزلباش ظهر امروز (۶ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری که به‌ صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: خانم‌های باردار و شیرده و کسانی که تا سه ماه پس از تزریق آخرین دز واکسن قصد بارداری دارند، افراد دارای فشار خون بالای کنترل نشده به میزان ۱۴ روی ۹، کسانی که سابقه مصرف سیگار بیش از ۲۰ نخ در روز را دارند، کسانی که بیش از ۲۰ سال است که سیگار مصرف می‌کنند، افرادی که دیابت نوع ۲ کنترل نشده دارند، افراد دارای بیماری مزمن کلیوی کنترل نشده هستند، افراد دارای بیماری مزمن کبدی و نیز افرادی که داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن را دریافت می‌کنند، نمی‌توانند وارد فاز مطالعاتی واکسن کوبایی - ایرانی شوند.

وی با اشاره به اینکه پروتکل‌های بهداشتی که در سطح جامعه وضعیت اطلاع‌رسانی می‌شود، بر اساس یک کار علمی است، عنوان کرد: هیچ تبعیضی در حوزه سلامت و نظارت نداریم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه روز شنبه در ستاد ملی کرونا پیرامون شب‌های احیا و نماز عید فطر تصمیماتی گرفته شد که حتماً پشتوانه این تصمیمات، کار کارشناسی در ابعاد مختلف انجام شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه این تصمیمات به صورت مصوبه است، صرف نظر از اینکه ما این تصمیمات را قبول داشته باشیم یا نه، به‌ عنوان مدیریت عالی استان موظف به اجرای آن‌ها هستیم.

قزلباش با اشاره به اینکه در وضعیت قرمز کرونایی که هنوز هم آمار آن روند صعودی دارد، هر گونه تجمعی می‌تواند آسیب‌زا باشد، اظهار کرد: کماکان از شهروندان درخواست داریم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از حضور در تجمع‌ها پرهیز کنند.

وی با یادآوری اینکه قرار بر این بود که واکسیناسیون کوبایی - ایرانی در یک روز در کل کشور آغاز شود اما حسب تصمیمات ستاد کشوری، قرار شده است که هر روز یکی از هفت شهر منتخب واکسیناسیون آغاز شود، ادامه داد: بر اساس تقویم، روز پنج‌شنبه هفته جاری در استان زنجان تزریق این واکسن‌ آغاز خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه از مسئولان کشوری و استانی نیز برای ورود به فاز مطالعاتی تزریق واکسن‌های ایرانی - کوبایی اعلام آمادگی کرده‌اند، تاکید کرد: این امر به نوبه خود تاثیر بسیار زیادی در جلب اعتماد مردم دارد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با یادآوری این مطلب که در واکسن‌های سهمیه‌ای تبعیض به هیچ‌وجه مطرح نیست و رعایت عدالت با دقت انجام می‌شود، افزود: در حال رایزنی با شبکه استانی و شبکه خبر برای پخش مستقیم آغاز واکسیناسیون ایرانی - کوبایی در سطح استان هستیم و از خبرنگاران نیز به‌ صورت حضوری و مجازی برای پوشش این روند دعوت خواهد شد.

این مسئول با پرداختن به آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های استان، گفت: در حال حاضر شهرستان‌های زنجان، خرم‌دره، سلطانیه، ابهر، طارم، ماه‌نشان و خدابنده در وضعیت قرمز قرار داشته و وضعیت ایجرود نیز نارنجی است.

وی با یادآوری این موضوع که بر اساس پروتکل‌های کشوری به همه کارآموزان و کارورزانی که در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند، حتماً باید واکسن زده شود، متذکر شد: لیست این افراد تهیه شده و اگر شامل تزریق واکسن باشند به آن‌ها واکسن‌ تزریق خواهد شد و تاکنون ۵۳۷ نفر از دانشجویان و ۷۰ درصد کادر درمان در استان زنجان واکسینه شده‌اند.

این مسئول با اشاره به آخرین وضعیت اعلام نتایج آزمون استخدامی وزارت بهداشت، بیان کرد: اصلی‌ترین مشکل در این زمینه، نحوه محاسبه امتیاز کرونا است که به صورت ابتدایی وزارت بهداشت چارچوبی برای آن مشخص و برای نظرخواهی به دانشگاه‌ها ارسال کرد که بر اساس شاخص‌های اعلامی وزارت بهداشت، اسامی اعلام خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان عنوان کرد: علی‌رغم آن که زنجان، یزد و سمنان از استان‌های پیشرو در رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، اما برای اینکه این پروتکل‌ها بر روند بیماری تاثیرگذار بوده و روند صعودی تبدیل به روند نزولی شود، نیازمند این هستیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه به بیش از ۹۰ درصد برسد.

قزلباش، عادی‌انگاری، عادت کردن مردم به روال کنونی، خسته شدن مردم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اثرات روانی که کرونا داشته را از دلایل عمده کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد و افزود: با این حال کماکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهترین راهکار مقابله با کرونا است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه جدیت در نظارت‌ها و رعایت محدودیت‌ها از مطالبات جدی دانشگاه علوم‌پزشکی است، تصریح کرد: علاوه بر مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ که در مناطق قرمز باید بسته باشد، از گروه‌های یک نیز که در حال فعالیت هستند درخواست داریم که حتماً رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

این مسئول با تاکید بر اینکه واکسیناسیون در همه جهان با اولویت‌بندی انجام می‌شود، ادامه داد: در ایران نیز با توجه به میزان محدود واکسن، واکسیناسیون به صورت بسیار هدفمند و با اولویت‌های تعیین شده انجام می‌شود.

وی از بسته شدن پرونده فاز یک تزریق واکسن کرونا به صورت موقت از امروز در استان خبر داد و تاکید کرد: از فردا، وارد فاز دوم واکسیناسیون که جامعه هدف بالای ۸۰ سال را شامل می‌شود، خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با پرداختن به این مسئله که طبق سال، لیستی که در سامانه سلامت وجود دارد، زنجان نزدیک ۱۸ هزار نفر سالمند بالای ۸۰ سال دارد که اسامی عمده این سالمندان در سامانه سیب ثبت و ضبط شده است، گفت: برای تزریق واکسن به همه جامعه هدف، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

قزلباش با بیان اینکه علاوه بر مراکز جامع و سلامت چهار مرکز اصلی نیز برای واکسیناسیون راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: با افراد بالای ۸۰ سال برای واکسینه شدن تماس گرفته می‌شود و با توجه به سن حساس آن‌ها، نیازی به مراجعه حضوری نیست. همچنین افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۳۳۰۱۹۰ تماس بگیرند.

این مسئول با تاکید بر اینکه هنوز قضاوت درباره تاثیرگذاری واکسن کرونا بر روی ویروس هندی زود است، اظهار کرد: تزریق واکسن می‌تواند در بحث مرگ کاهش مرگ و میرها تاثیرگذاری بالایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فراخوان تزریق واکسن به افراد ۱۸ تا ۸۰ سال در استان داده شده است، خاطرنشان کرد: کسانی می‌توانند نسبت به تزریق واکسن کوبایی - ایرانی اقدام کنند که دارای ۱۸ تا ۸۰ سال تمام، بومی شهر زنجان بودن، داشتن تابعیت ایرانی، توانایی تبعیت از برنامه‌های واکسیناسیون، ویزیت و آزمایش، برخورداری از سلامت عمومی و بیماری زمینه‌ای کنترل شده داشته باشند.