به گزارش پایگاه خبری نشان :

با توجه به کاهش شاخص کل بورس و به دنبال آن کاهش ارزش سهام عدالت بانک‌ها از پرداخت مبالغ 14 میلیونی و 7 میلیون تومانی با پشتوانه سهام عدالت خودداری می‌کنند.

 طبق وعده مسئولان دولت 50 تا 60 درصد ارزش روز سهام عدالت به عنوان تسهیلات پرداخت خواهد شد و با کاهش شاخص بورس و کاهش ارزش سهام عدالت بانک ها از پرداخت مبالغ مذکور امتناع می‌کنند.

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۸۴۱هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۴۲۲هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۵۰۴هزار تومان رسیده است.

بررسی میدانی خبرنگار ما از بانک‌های ملی و تجارت نشان می‌دهد بانک ها تنها 50 درصد ارزش روز سهام عدالت را پرداخت می‌کنند که با این تفاسیر سهامداران 500 هزار تومانی 5 میلیون و 420 هزار تومان و سهامداران یک میلیون تومانی 10 میلیون و 211 هزار تومان برایشان واریز خواهد شد. البته این سقف رقمی است که در نظر گرفته می‌شود و آنچه به دست متقاضی می‌رسد بیش از 40 درصد ارزش سهام نیست و مشخص است که بانکها ضریب احتیاطی را در این زمینه بالا برده‌اند.

برای این منظور، وارد یکی از شعب بانک شدیم تا از چند و چون ماجرا باخبر شویم. مسئول بخش تسهیلات یکی از شعب بانک ملی به خبرنگار ما گفت: مدارک مورد نیاز اعم از اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و مدرک درآمدی مانند فیش حقوقی باید بیاورید تا بتوانید وام سهام عدالت را دریافت کنید. وی تاکید کرد: به ارزش روز سهام عدالت وام تعلق می گیرد و اگر مدارک برای تسهیلات 7 میلیون تومانی به شعبه تحویل دادید نباید توقع دریافت آن مبلغ را داشته باشید.

به سراغ یکی از شعب بانک تجارت رفتیم. صف طولانی ای تشکیل شده و بود یکی از مشتریان تاکید داشت که وام او باید 7 میلیون تومان باشد اما 4 میلیون تومان دریافت کرده است. با متصدی امور تسهیلات در این زمینه صحبت کردیم که به خبرنگار ما توضیح داد: برخی افراد بخشی از سهام عدالت خود را فروخته‌اند و توقع دارند رقمی که اعلام شده را دریافت کنند در حالی که ارقام اعلام شده سقف بوده و علاوه بر ارزش روز سهام عدالت میزان دارایی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همچنین طبق بررسی میدانی خبرنگار رکنا، برخی افراد که شعبه برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت مراجعه کرده بودند از کارت ملی هوشمند برخوردار نبودند و این موضوع برای دریافت این کارت افزایش مشکل به شمار می‌آمد. ضمن اینکه برخی سهم‌ها به صورت مستقیم و برخی دیگر غیر مستقیم است.

آن‌طور که متصدی شعبه به خبرنگار ما می‌گوید ظاهرا سهامدارانی که روش مستقیم را برای سهام عدالت انتخاب کرده‌اند زودتر به تسهیلات خود می‌رسند تا افرادی که روش غیر مستقیم را برگزیده‌اند. به این دلیل که در روش مستقیم سهام در اختیار شخص است و استعلام از شرکت سپرده گذاری مرکزی کفایت می‌کند اما در روش غیر مستقیم علاوه بر استعلام از شرکت سپرده گذاری باید از شرکت های سپرده گذاری استانی هم استعلام شود که این کار رویه را طولانی می‌کند.

غیر سجامی ها نیایند

برخی افراد بدون اطلاع کافی از شرایط به شعبه مراجعه می‌کنند در حالی که پیشتر اعلام شده بود افرادی که قصد دریافت کارت اعتباری سهام عدالت را دارند حتما باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت نام کرده باشند اما برخی افراد بدون ثبت اطلاعات خود و همچنین احراز هویت در این بخش به شعب برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت مراجعه می‌کنند. ضمن اینکه باید توجه تسهیلاتی که در قالب کارت اعتباری به سهامداران سهام عدالت داده می‌شود در همه جا امکان خرید ندارد و از فروشگاه های مشخص باید خرید شود.

بانک‌ها می‌ترسند

با اینکه در شرایط سهام عدالت ذکر شده افرادی که از پرداخت اقساط خود امتناع کنند سهام آنها به بانک منتقل خواهد شد بانکها در زمان تکمیل مدارک از فرد متقاضی نامه کسر از حقوق می‌خواهند. رییس یکی از شعب بانک ملی در گفت و گویی که باخبرنگار ما داشت تصریح کرد: پرونده های زیادی در نظام بانکی داریم که وصول مطالبات بانک غیر ممکن است، از این رو بانکها ترس دارند با شرایطی که اعلام شده تسهیلات بپردازند. اگر ریزش بورس ادامه‌دار باشد و ارزش ضمانت کمتر از میزان پرداختی تسهیلات باشد کسی دیگر حاضر به پرداخت تسهیلات نخواهد بود، از این رو بانک نیز باید ضریب احتیاط خود را بالا ببرد تا زیان نبیند.