به گزارش پایگاه خبری نشان :

انتخاب خوراکی‌های مغذی برای تامین ریزمغذی‌ها در رژیم روزانه ضروری است.

علاوه بر مواد غذایی مانند غلات، لبنیات، گوشت ، سبزیجات و میوه‌ها که بخش اصلی تغذیه را تشکیل می‌دهند، دانه‌ها نیز از نظر ارزش تغذیه ای بسیار غنی هستند و منبع خوب فیبرها، پروتئین‌ها، چربی‌های مفید و بسیاری دیگر از ریزمغذی‌ها محسوب می‌شوند که می‌توان در انواع غذا و سالاد گنجاند.

در ادامه این مطلب، به بهترین این دانه ها اشاره کرده ایم که می توان در رژیم غذایی روزانه گنجاند. آنها عبارتند از:

دانه‌ آفتابگردان

دانه‌ آفتابگردان سرشار از ویتامین‌های گروهB به‌خصوص فولات است که در محافظت از سیستم ایمنی نقش دارند. ویتامینE فراوان در این دانه‌ها نیز آنتی‌اکسیدان قوی است و در پیشگیری از سرطان‌ها موثر است. البته نباید در مصرف دانه‌های شور آفتابگردان زیاده‌روی کرد.

کنجد

مصرف دانه‌های کنجد به‌شکل کامل، ارده یا روغن به تامین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن کمک می‌کند. کنجد همچنین حاوی پروتئین‌ها، روی، کلسیم و بسیاری از ویتامین‌هاست.

دانه کدو

دانه‌های کدو منبع ارزشمند آهن، روی، ویتامینB، منیزیوم، پروتئین‌ها و بعضی از اسیدهای آمینه است که سطح اضطراب را کاهش می‌دهد. این دانه‌ها انتخاب خوبی در دوران رژیم گیاهخواری است و به افرادی که دچار کلسترول بالا هستند نیز توصیه می‌شود.

دانه کتان

علاوه بر فیبر فراوان، مصرف دانه‌های کتان به ثابت‌ نگه ‌داشتن قند خون کمک می‌کند و احساس سیری طولانی‌تری درپی‌دارد. این دانه‌ها منبع غنی امگا 3 هستند که برای سلامت مغز مفید بوده و در بینایی تاثیر دارد زیرا خطر استحاله ماکولای چشم را کاهش می‌دهد. براساس مطالعات، این دانه‌ها در پیشگیری از بعضی سرطان‌ها نیز موثر هستند.

سیاهدانه

سیاهدانه در طب سنتی به‌‌خاطر خواص ضدمیکروبی کاربرد دارد. البته تاثیر آرام‌بخش و اتساع‌دهنده عروق نیز دارد که به این دلیل از نظر درمان آسم و پرفشاری خون مورد تحقیق دانشمندان است. مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان می‌دهد ترکیبات فعال در سیاهدانه از نورون‌های عصبی محافظت می‌کند.

دانه چیا

دانه‌های چیا به‌خاطر مقدار فراوان فیبرها، امگا3 و امگا6 در ثابت نگه‌داشتن سطح چربی‌های خون در حد نرمال موثر است. این دانه‌ها همچنین منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست و آرد آن در رژیم غذایی افرادی که دچار عدم‌تحمل گلوتن هستند، کاربرد دارد.