به گزارش پایگاه خبری نشان :

بیماری کبد چرب اصطلاحی کلی برای چرب شدن و رسوب چربی در کبد است. این حالت در بین افراد الکلی شایع‌تر است اما در ایران این بیماری علل دیگری دارد و کبد چرب غیرالکلی یا NAFLD (Non-alcoholic fatty liver disease) نامیده می‌شود. دیابت، چاقی و سو تغذیه از دلایل چرب شدن کبد هستند. جالب است بدانید شاید رنگ مدفوع شما نشان دهنده ابتلای شما به کبد چرب باشد.

این بیماری استیج یا مراحل مختلفی دارد. موارد آخر آن می‌تواند به طور جدی زندگی را تهدید کند. متاسفانه بسیاری از مردم که از این بیماری خفیف رنج می‌برند علائم این بیماری را نادیده می‌گیرند و این می‌تواند به ضرر آن‌ها تمام شود. به گفته یکی از متخصصان آن دسته از افرادی که مراحل بالای این بیماری و فیبروز و سیروز کبدی را تجربه می‌کنند قبل از شروع علامت‌ها به این مشکلات مبتلا بوده‌اند.

استئاتو هپاتیت غیر الکلی یا (Non-alcohol related steatohepatitis) NASH نوع پیشرفته NAFLD محسوب شده و به موجب آن کبد ملتهب شده و التهاب مداوم باعث ایجاد زخم در کبد و نزدیک رگ‌های خونی شود. البته در این حالت نیز کبد می‌تواند به کار خود بصورت نرمال ادامه دهد. طبق اعلام یکی از مراکز تخصصی ادرار تیره رنگ می‌تواند خبر از مراحل آخر NAFLD دهد.

نشانه مهم دیگر از قرار زیر است:

 زردی چشم و پوست

کبود شدن آسان پوست

استفراغ خون

مدفوع بسیار تیره

گیجی یا حافظه ضعیف

خارش پوست

خبر خوب این است که خوشبختانه می‌توان به راحتی از پیشروی NAFLD جلوگیری کرد و با رژیم مناسب و زندگی سالم کبد را به حالت اول برگرداند. اگر شما NAFLD یا کبد چرب غیر الکلی دارید باید حواستان به چیزی که می‌خورید باشد و آن را سالم نگه دارید.

از خوراکی‌های مناسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف کربوهیدرات‌هایی که فیبر زیادی دارند

خودداری از مصرف خوراکی‌هایی که شکر زیادی در آن‌ها وجود دارد، مانند نوشابه

مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات

مصرف کمتر چربی اشباع شده

اگر هر کدام از نشانه‌هایی که گفته شد را داشتید سریعا به دکتر مراجعه کنید.