به گزارش پایگاه خبری نشان :

 البته به گفته وزیر بهداشت به جز ویروس هندی، چند مورد ویروس آفریقایی و ویروس هیبرید هندی -کالیفرنیایی که در ماه جدید شناسایی شده در کشور مشاهده شده است.

براین اساس به‌نظر می‌رسد باید نگران شیوع نوع ششم شناسایی شده کرونا (ویروس هیبرید هندی - کالیفرنیایی) در کشور باشیم. ویروسی که به گفته سعید نمکی یکی از چموش‌ترین ویروس‌هایی است که تاکنون گزارش شده است. نمکی در این خصوص گفت: اگر این بار به دام ویروس هندی یا هیبرید کالیفرنیایی-هندی یا آفریقای جنوبی بیفتیم، نمی‌توانم بر تاب‌آوری این نظام سلامتی قسم بخورم که این همه در ۱۵ ماه گذشته ایستادگی کرده است.

   به‌دنبال اعلام وزیر بهداشت مبنی‌بر پشت‌سر گذاشتن موج چهارم کرونا ، خبرها از کاهش مراجعان سرپایی و بستری در کل کشور حکایت می‌کند. براساس گزارش‌ها با توجه به روند کاهش کرونا در ۱۵ استان کشور، روند کاهشی مرگ‌و‌میر کرونا از هفته آینده آغاز خواهد شد.

با این حال نقشه کرونایی کشور همچنان قرمز و نارنجی و زرد است و وزارت بهداشت نگران موج جدید کرونا به‌دلیل شیوع ویروس کرونای هندی در همسایگی ایران است. البته ورود ویروس هندی به کشور تنها نگرانی وزارت بهداشت نیست. به گفته سعید نمکی وزیر بهداشت به جز ویروس هندی، چند مورد ویروس آفریقایی و ویروس هیبرید هندی-کالیفرنیایی که در ماه جدید شناسایی شده در کشور مشاهده شده است.

تاکنون ایران علاوه‌بر ویروس کرونای ووهان چین، با ویروس انگلیسی روبه‌رو شده است و نسبت به ورود موتاسیون‌های جدید کرونا ازجمله نوع برزیلی و آفریقای جنوبی کرونا به کشور ابراز نگرانی کرده بود. حالا به‌نظر می‌رسد باید نگران شیوع نوع ششم شناسایی شده کرونا (ویروس هیبرید هندی - کالیفرنیایی) در کشور باشیم.

ویروسی که به گفته نمکی یکی از چموش‌ترین ویروس‌هایی است که تاکنون گزارش شده است. نمکی در این خصوص گفت: اگر این بار به دام ویروس هندی یا هیبرید کالیفرنیایی-هندی یا آفریقای جنوبی بیفتیم، نمی‌توانم بر تاب‌آوری این نظام سلامتی قسم بخورم که این همه در ۱۵ ماه گذشته ایستادگی کرده است.

شناسایی ویروس‌های جدید کرونا

در همین ارتباط روز گذشته وزیر بهداشت با اشاره به جهش‌ها و موتاسیون‌های ویروس کرونا اعلام کرد که در برخی استان‌ها به جز ویروس انگلیسی، موتاسیون‌های جدید دیگری را پیدا کرده‌ایم. سعید نمکی همچنین از شناسایی ۳۸ مورد مبتلا و مشکوک به ویروس جهش‌یافته آفریقایی و ۱۳ مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته هندی خبر داد. وی افزود: گفته بودم در استان هرمزگان ۳ نمونه محرز شده ویروس آفریقای جنوبی را پیدا کردیم، این سه نمونه از نظر ابتلای قطعی به ۵ مورد و از نظر ابتلای مشکوک به ۳۰ مورد جدید رسیده است.

نمکی درباره کرونای هندی نیز گفت: متاسفانه در این مورد هم اعلام کردیم که در حال رصد هستیم و متاسفانه موارد تایید شد و در استان قم ۳ مورد تایید شده از بین هندی‌های استان شناسایی کردیم و داریم تمام تماس نزدیک آنها را رصد می‌کنیم و تمام این مجموعه را قرنطینه کردیم و در حال پایش شرایط هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: متاسفانه در استان آذربایجان غربی در مجموعه‌ای که توسط کارگران هندی اداره می‌شد حداقل ۱۰ مورد جدید پیدا کردیم که این ۱۰ مورد یک نوع ویروس هیبرید هندی-کالیفرنیایی است که یکی از بدترین انواع سوغاتی است که می‌شد برای کشور آورد. این ویروس در ماه جدید شناسایی شد و به سرعت خود را به آذربایجان غربی رسانده است که متاسفانه در استان یزد هم در یک کارخانه فولاد که هم کارگر هندی و هم کارگر ایرانی داشت مشاهده کردیم که بلافاصله همکارانم را فرستادم و تمام این افراد در قرنطینه‌اند و تمام افراد در تماس با آنها با فرماندهی بنده هر روز رصد می‌شوند و گزارش‌های لحظه‌ای دارم.

هشدار درباره مراسم عید فطر

وزیر بهداشت با توجه به این موضوع با اشاره به در پیش بودن عید فطر گفت: مردم باید بدانند که با نزدیک شدن به عید فطر و اینکه در سال قبل هم در مناطقی مثل خوزستان و بوشهر و قسمت‌هایی از فارس مشکلاتی داشتیم و اگر مردم عید فطر را مراعات نکنند و ما شیوع گرفتاری با ویروس موتاسیون یافته آفریقای جنوبی را در این مناطق داشته باشیم، کار بسیار سخت‌تر از مدیریت ویروس انگلیسی خواهد شد.

در کنار نمکی روز گذشته حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از سفرها با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید فطر شد.

کاهش مراجعان سرپایی و بستری

ازسوی دیگر به‌دنبال گزارش‌های مبنی‌بر کاهش آمار مرگ‌و‌میر و بستری‌ها از هفته‌های آتی روز گذشته، قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، در گفت‌وگویی ، درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند، اظهار کرد: ما تقریبا در همه استان‌ها روند کاهش مراجعان سرپایی و بستری را داریم و روند کاهش بیماری مطلوب است و مردم به خوبی همراهی می‌کنند و مدافعان سلامت با تمام وجود در موج چهارم کرونا پای کار آمدند.

جان بابایی ادامه داد: در پیک موج چهارم کرونا تا ۴۵ هزار بستری داشتیم و اکنون آمار بستری‌های کرونا کاهش پیدا کرده است البته هنوز از پیک موج چهارم کرونا از نظر آمار بستری خارج نشده‌ایم، اما آمار ترخیص از بیمارستان رو به افزایش است و امیدواریم روند کاهشی بیماری کرونا شدت بگیرد و بتوانیم بیماران بیشتری را از بیمارستان‌ها ترخیص کنیم.

معاون درمان وزیر بهداشت، با اشاره به آمار اشغال تخت‌های بیمارستان‌ها در حوزه کرونا گفت: البته هنوز آمار بیماران بد حال در بخش‌های مراقبت ویژه ثابت است و برای همین پیش‌بینی ما این است که چند روزی مرگ‌و‌میر کرونا کاهش پیدا نکند، اما امیدواریم از هفته آینده روند مرگ‌و‌میر کرونا کاهش پیدا کند.

ازسوی دیگر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «ایسنا» ضمن اشاره به توقف روند افزایشی کرونا در ۱۵ استان کشور و با بیان اینکه هنوز هم موارد بیماری زیاد است، نسبت به شکل‌گیری تجمعات هشدار داد.

میزان بستری در تهران بالاست

در این میان تهران همچنان روی خط قرمز کرونا حرکت می‌کند. هرچند به گفته ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران آمار مرگ‌و‌میر در تهران از ۱۵۰ به زیر ۱۲۰ رسیده، اما او تاکید می‌کند که همچنان آمار نسبت به هفته آخر اسفند بالاست. در همین حال نادر توکلی، معاون ستاد فرماندهی مقابله با کرونای استان تهران در مورد وضعیت کرونایی تهران گفت: کماکان در اوج بیماری هستیم و مراجعه‌های سرپایی افزایش داشته است، به طوری که ورودی سرپایی به بالای هزار نفر رسیده است و کماکان بستری‌های روزانه بین ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ نفر است.

واکنش به برگزاری حضوری امتحانات

در همین حال با توجه به اعلام آموزش و پرورش مبنی‌بر برگزاری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به‌صورت حضوری و شکل‌گیری برخی تجمعات ازسوی دانش‌آموزان در برخی شهرهای کشور، روز گذشته حسنعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای به حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، تجدید نظر در نحوه برگزاری یا تاریخ امتحانات حضوری دانش‌آموزان را خواستار شد. با تمام اینها علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد که نتیجه نهایی تصمیم‌گیری درباره این موضوع، شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص خواهد شد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.