به گزارش پایگاه خبری نشان :

در هفته‌های گذشته مشخص شد که قرار است برای یک شب ایلان ماسک مجری برنامه SNL یا Saturday Night Live شود. برنامه SNL یک برنامه طنز ۹۰ دقیقه‌ای است که در هر قسمت از آن یک فرد معروف به عنوان میزبان در آن حضور پیدا کرده و اتفاقات دنیا را با زبان طنز بازگو می‌کند. ایلان ماسک پیش از حضور در این برنامه حس شوخ طبعی خود را در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر نشان داده بود و تجربه بازیگری در یک قسمت کوتاه در فیلم Iron Man 2 را داشت.

حال این کارآفرین ۴۹ ساله به خطاب به تمام تماشاگران اعلام کرد که اولین نفری است که با سندرم آسپرگر مجری این برنامه می‌شود. افرادی که به سندرم آسپرگر مبتلا هستند دنیای پیرامون خود را متفاوت‌تر از بقیه تفسیر می‌کنند. گفته می‌شود این اولین باری است که ایلان ماسک به سندرم خود اعتراف می‌کند. او ابتدا با یک شوخی مونولوگ ابتدایی خود را می‌گوید و در ادامه راجع به سندرم خود اضافه می‌کند: «من در واقع امشب تاریخ سازی کرده‌ام چرا که به اولین فرد با آسپرگر هستم که به اجرای SNL می‌پردازد.

سندرم آسپرگر چیست؟

سندرم آسپرگر نوعی اختلال در رشد عصبی است که فرد را دچار مشکلات در ایجاد روابط اجتماعی مانند ارتباط بین افراد و یا ارتباط بدون کلام می‌کند. رفتارهای وسواسی و تکراری، تفکر بسیار منطقی و به دور از احساسات، علاقه به ریاضی و حل معما از دیگر نشان‌های این سندرم هستند. برخی از کسانی که به این سندرم مبتلا هستند تمایل دارند تا خود را در جرگه افراد اوتیسم قرار دهند.

سندروم آسپرگر چقدر رایج است؟

سندرم اسپرگر ،در پسران پنج برابر بیشتر از دختران است ؛ در سال های اخیر ،تعداد اختلالات طیف اوتیسم به طور چشمگیری افزایش یافته است و دلیل آن مشخص نیست.تازه ترین مطالعات نشان می دهد که یکی از هر 110 کودک در ایالات متحده، دارای اختلال طیف اوتیسم است. بر اساس مجموع تعداد کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسمی، دو نفر و نیم از هر 1000 کودک، مبتلا به سندرم اسپرگر هستند.

علائم و نشانه های سندرم آسپرگر چیست؟

 علائم اجتماعی-رفتاری می تواند در اوایل دوران کودکی آغاز شود ؛ تفاوت های متفاوتی در توسعه اجتماعی دیده می شود، اما این تغییرات در کودکان نوپا سخت است و ممکن است به شرایط دیگری نسبت داده شود و یا نادیده گرفته شود. اغلب موارد سندرم اسپرگر در زمانی که کودک در مدرسه یا سالمند است، شناسایی می شود. مطالعات نشان می دهد که میانگین سن در تشخیص 11 سال است.

برخی از علائم موجود ممکن، عبارتند از:

عدم آگاهی اجتماعی

عدم علاقه به اجتماع / و ایجاد رابطه دوستی

دشوار ساختن و حفظ دوستی

ناتوانی در تحلیل اندیشه ها، و احساسات دیگران

یا بیش از حد با دقت نگاه کردن و یا اجتناب از تماس با چشم

عدم تغییر شکل صورت و یا استفاده از عبارات چهره اغراق آمیز

عدم استفاده یا درک حرکات

ناتوانی درک نشانه های غیر کلامی یا ارتباطات

عدم توجه به مرزهای بین فردی

غالبا حساس به صدا، لمس، بوی ، و محرک های تصویری

انعطاف پذیری و بیش از حد وابستگی به روال

الگوهای حرکتی کلیشه ای و تکراری ،مانند حرکت دست .

یکی دیگر از ویژگی های مشخص از سندرم اسپرگر این است که در مورد بعضی مسائل وسواس خاص دارند (مانند اتومبیل ها یا قطارها یا حتی موضوعات کوچک تر مانند جارو برقی).

این علایق غیرمعمول تکراری و شدید در مقایسه با سایر علایق کودکان است.

به رغم تلاش زیاد، کودک تمایلی به گفتگو ندارد.

رشد زبان در کودکان مبتلا به سندرم اسپرگر معمولا در مقایسه با سایر شرایط اوتیست طبیعی است.

کودکان مبتلا به سندرم اسپرگر، نمرات طبیعی در آزمونهای زبان شامل واژگان، و دستور زبان دارند که موجب تمایز این سندرم با اوتیسم است.