به گزارش پایگاه خبری نشان :

فارس/ محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به پیشرفت‌های پرستاری در کشور بیان کرد: پرستاران در ۱۴ ماه گذشته ایثارگری کردند، بیش از ۱۰۰ هزار پرستار به کرونا مبتلا شدند و از این میان بالغ بر ۱۲۰ پرستار شهید شدند.

وی ادامه داد: پرستاران با وجود مشکلات خود تلاش کردند به عنوان ایثارگران عرصه سلامت نقش ایفا کنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به خدمات ۱۵ماهه دوران کرونا گفت: معمولا سلسله‌وار ۶ و ۷ هزار نفر پرستار یا در قرنطینه یا مرخصی استعلاجی بوده‌اند.

 

میرزابیگی افزود: در ابتدای انقلاب یک دانشکده پرستاری فیروزگر داشتیم اما اکنون ۱۹۵دانشکده پرستاری داریم که حدود ۱۶۰هزار دانشجو در آنها داریم تا مقطع دکتری فعال هستیم.

وی با بیان اینکه رده‌بندی پرستاری غیرحرفه‌ای مانند کمک‌پرستاری داریم توضیح داد: در سطح کارشناسی ۱۴رشته مقطع و در دوره دکترا ۱۴ گرایش داریم.

 

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: در ابتدای انقلاب و تا دهه هفتاد پرستاری که سواد دانشگاهی داشته باشد و بتواند پا به پای تخصص پزشکی حرکت کند لازم داشتیم. تعداد پرستاران به ازای هر تخت بیمارستانی ۲ دهم بوده اما اکنون تعداد پرستار دانشگاهی به ازای هر تخت بیمارستانی به ۸ دهم رسیده است.

میرزابیگی تاکید کرد: اگر پرستاران تخصصی و با سواد نبودند بحران کرونا بیش از اینها کشته می‌داد.

وی با بیان اینکه ۱۷۰۰مرکز پرستاری خدمات مراقبت در منزل داریم، گفت: ۱۲۰۰ مرکز آن فعال هستند و بالغ بر ۴۰۰ مرکز همگی موفق بودند و موردی از مرگ و میر مشاهده نشد.

میرزابیگی با بیان اینکه جامعه پرستاری آماده مشارکت در انجام واکسیناسیون است ادامه داد: دستگاه‌های مسئول هنوز وظایف خود را در قبال پرستاران انجام نداده‌اند.

وی ادامه داد: شعار امسال ما هویت و همدلی حرفه‌ای و رفع موانع خدمتی است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری متذکر شد: مجوزهای استخدامی خوبی گرفتیم و ۵۲ هزار مجوز گرفته شده اما باز هم هرچه مجوز بگیریم باز نیروی پرستاری نیاز داریم چون هم افزایش تخت داریم و هم نیروهای بازنشسته پرستاری و جود دارد.

وی با بیان اینکه اضافه شدن هر تخت بیمارستانی یعنی نیاز به ۲،۵ نفر نیرو است، افزود: از میان ۵۲ هزار مجوز تاکنون ۲تا۳ هزار نفر وارد سیستم نشده‌اند.

میرزابیگی خاطرنشان کرد: باید سیستم‌ها به صورت چابک نیروها را جذب کنند. ما بالاخره بحث نیروهای شرکتی و تغییر وضعیت آنها را انجام می‌دهیم و در مجلس موضوع مطرح شده و بنا داریم به جد این مشکل را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن پرستاری در مشاغل حاکمیتی دنبال می‌شود، گفت: قراردادهای ۸۹روزه غیرقانونی است و سازمان هم موضوع و پیگیری آن را دنبال می‌کند و دانشگاه‌ها نباید دنبال قراردادهای ۸۹روزه بروند.

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تعرفه‌گذاری خدمات در شورای عالی بیمه دنبال می‌شود، تصریح کرد: براساس ماده ۳۵ آیین‌نامه اجرایی کارکنان غیر هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، اگر به هر دلیلی از یکی از نیروهای کادر درمانی مانند پرستاران بیش از ۶۰ساعت در ماه اضافه کار اجباری گرفته شود باید تمام وقت محسوب شده و یک حقوق کامل بدهند.

میرزابیگی یادآور شد: پرستاران یا بهره‌وری هستند یا تمام‌وقت می‌شوند و اگر تمام‌وقت نشوند موضوع را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در تامین اجتماعی پرستارانی که با ۲۰ سال می‌خواهد بازنشسته شوند از آنها طلب ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان می‌کنند و پاداش آنها را نگه می‌دارند و این درست نیست.

میرزابیگی اصلاح نظام پرداخت و سند جامع مراقبت‌های پرستاری را از جمله اقدامات دیگر عنوان کرد.

رئیس سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: موضوع شهدای پرستاری به صورت منسجم پیگیری می‌شود اما باید یک قانون در این خصوص در مجلس داشته باشیم.

میرزابیگی در خصوص واکسیناسیون پرستاران گفت: گلایه‌ای از معاونت بهداشت در خصوص نگاه دوگانه داریم که بدترین رفتار ممکن را با سیستم پرستاری و پرستاران داشته است.

رییس کل سازمان نظام پرستاری متذکر شد: گلایه ما این است که سهم خوبی به نظام پزشکی دادند اما این به نظام پرستاری داده نشد و تازه سه روز است که اعلام کرده‌اند لیست پرستاران واجد شرایط را بدهیم تا سهمیه واکسن اختصاص دهند.

وی افزود: تاکنون حدود پنج هزار پرستار در استان تهران در سایت نظام پرستاری اعلام کرده‌اند که واکسن نگرفته‌اند و امیدواریم با مساعدت معاونت بهداشت وزارت بهداشت به زودی این تعداد پرستار از مجموع ۴۵ هزار پرستار این استان واکسینه شوند و به سرعت در کل کشور این مشکل بر طرف شود تا پرستاران هم در بالین بیماران و هم واکسیناسیون سراسری بتوانند نقش خود را بهتر ایفا کنند.

میرزابیگی گفت: هر پرستاری که واکسن نزده است می‌تواند به سایت نظام پرستاری مراجعه کند، البته در بیمارستان‌ها اکثر پرستاران واکسینه شده‌اند.