به گزارش پایگاه خبری نشان :

یافته‌های یک تحقیق جدید نشان می‌دهد گیاه‌خواران حتی اگر الکل بنوشند و سیگار بکشند، از گوشت‌خواران سالم‌ترند. محققان دانشگاه گلاسگو پس از بررسی بیش از ۱۷۵ هزار نفر در بریتانیا دریافتند کسانی که گیاه‌خوارند از گوشت‌خواران فارغ از سن، وزن، عادت سیگار کشیدن و نوشیدن الکل، سالم‌ترند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا در مورد رژیم گیاهخواری و انواع آن بیشتر صحبت کنیم، با ما همراه باشید:

گیاهخواری به مانند رژیم‌های دیگر غذایی مزایا و معایبی دارد که گیاهخواران باید از آن‌ها باخبر باشند. رژیم غذایی گیاهخواری برای بخش‌هایی از بدن خطراتی ایجاد می‌کند که تهدیدی جدی برای سلامت بدن است.

امروزه رژیم‌های غذایی گیاهخواری در سراسر جهان محبوبیت زیادی به دست آورده اند. یک فرد می‌تواند به سبب دلایل اخلاقی که شامل حقوق انسانی، عوامل محیطی یا سلامت کاملتر است تبدیل به یک گیاهخوار شود.

به نظر می‌رسد که یک روش خوب است، اما پیش از اینکه شیوه زندگی خود را تغییر دهید تا گیاهخوار شوید، بهتر است به مواردی که در ادامه آورده‌ایم، توجه کنید.

گیاه‌خواری چیست؟

گیاه‌خواری چیزی فراتر از یک رژیم غذایی ساده است. امروزه گیاه خواری تبدیل به یک استایل و روش زندگی شده است که کل کنش‌های زندگی فرد گیاه خوار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گیاه خواران اغلب اهداف متفاوتی برای انتخاب این روش زندگی دارند اهدافی مانند: کمک به محیط زیست، لاغری، تامین بعضی ویتامینهای خواص و بسیار موارد مختلف. اما مهم است که بدانید گیاه خواری اگر درست اجرا شود یک روش زندگی کاملا سالم است که نه تنها باعث کمبود ویتامین و مواد معدنی ‌می‌شود بلکه برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است.

گیاه خواران رژیم غذایی گیاهی را دنبال می‌کنند که حاوی میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل، دانه‌ها، و در موارد کمی شامل لبنیات و تخم مرغ است. به طور کلی گیاهخواران از مصرف هر نوع گوشت از جمله گوشت قرمز، گوشت شکاری، مرغ، ماهی و صدف پرهیز می‌کنند. به معنای ساده‌تر، اگر تصمیم دارید گیاه خوار شوید باید از مصرف هرگونه ماده غذایی حاوی گوشت پرهیز کنید.

انواع مختلف گیاه‌خواری

به طورکلی گیاهخواران محصولات حیوانی نمی‌خورند؛ یعنی گوشت، ماهی، لبنیات، تخم مرغ یا عسل. بیشتر گیاهخواران از خرید چرم، ابریشم و همچنین بازدید از رویداد‌هایی که در آن حیوانات برای اهداف تفریحی استفاده می‌شوند، خودداری می‌کنند. گاهی اوقات جدایی بین گیاه‌خواران و افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند وجود دارد. گروه دوم فقط به دلیل سلامتی رژیم گیاهی دارند و دغدغه غیر رژیمی وگانیسم مانند رفاه حیوانات و یا محیط زیست را ندارند.

رایج ترین انواع رژیم گیاه خواری عبارت اند از:

رژیم گیاهخواری لاکتو-اوو Lacto-ovo-vegetarian diet:

خوردن گوشت، ماهی و مرغ ممنوع است اما خوردن تخم مرغ و لبنیات مجاز می باشد.

رژیم غذایی گیاهخواری لاکتو Lacto-vegetarian diet:

خوردن گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ ممنوع است اما خوردن محصولات لبنی مجاز است.

رژیم گیاهخواری اوو Ovo-vegetarian diet:

خوردن گوشت، ماهی، مرغ و لبنیات ممنوع است اما خوردن تخم مرغ مجاز است.

رژیم غذایی پسکتارین Pescetarian diet:

خوردن گوشت و مرغ ممنوع است اما خوردن ماهی و بعضاً تخم مرغ و لبنیات مجاز است.

رژیم غذایی وگان Vegan diet:

خوردن گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و همچنین سایر محصولات حیوانی مانند عسل ممنوع است.

رژیم غذایی انعطاف پذیر Flexitarian diet:

رژیم غذایی که اکثر موارد مصرفی گیاهی است اما گاهاً گوشت، ماهی یا مرغ را در خود جای می دهد.

مزایای فوق‌العاده گیاه‌خواری بر سلامت بدن

۱. فشار خون پایین: محققان برای برخی افراد، یک رژیم گیاهخواری می‌تواند راه خوبی برای درمان فشار خون بالا بدون دارو باشد. هنگامی که بیماران مبتلا به فشار خون بالا یک رژیم غذایی گیاهی را شروع می‌کنند، بسیاری از آن‌ها می‌توانند نیاز به دارو را از بین ببرند.

۲. خطر مرگ و میر: مشکلی در خوردن گوشت وجود ندارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که یک رژیم گیاه خواری دارای مزایای بی حد و مرز است که گیاهخواران به طور کلی سالم‌تر و حتی طولانی‌تر زندگی می‌کنند.

طبق یک مطالعه عظیم، گیاهخواران ۲۰ ٪ بیشتر از دیگران زندگی می‌کنند. هیچیک از چربی‌های اشباع و کلسترول که شریان‌ها را مسدود نمی‌کنند، و گیاهخواران به طور کلی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار ندارند.

۳. کاهش آسیب به محیط زیست: این می‌تواند به محیط زیست برسد. اگر ما واقعا می‌خواهیم تاثیر انسان بر محیط را کاهش دهیم، ساده‌ترین و ارزان‌ترین چیزی که هر کسی می‌تواند انجام دهد این است که گوشت کمتری بخورد.

۴. کاهش خطر ابتلا به دیابت: رژیم گیاهخواری احتمال دیابت شما را درمان نخواهد کرد. اما ممکن است بعضی از مزایایی بیش از یک رژیم غذایی غیر گیاهی را ارائه دهد. از قبیل کاهش خطر ابتلا به برخی عوارض مرتبط با دیابت و حتی ممکن است بدن شما به انسولین واکنش نشان دهد.

۵. درمان اضافه وزن: مهم‌ترین بخش فواید گیاه خواری این ست که کمتر احتمال دارد که دارای اضافه وزن باشند در حالیکه گیاهخواری برای همه نیست، اگر شما در حال تلاش برای از دست دادن وزن هستید، داشتن یک رژیم گیاهخواری می‌تواند بخش خوبی از برنامه شما باشد. مانند کمک به کنترل بیشتر وزن خود.

۶.علائم آسم را کاهش می‌دهد : رژیم گیاهخواری و به‌خصوص وگان، احتمال بروز آسم را کاهش می‌دهد و این افراد روند بهبود را سریع‌تر طی میکنند و نیاز کمتری به دارو‌های شیمیایی پیدا می‌کنند.

۷.سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد: نرخ پوکی استخوان در افراد گیاهخواربسیار کمتر از سایرین است. محصولات حیوانی در برخی موارد ممکن است باعث خروج کلسیم از بدن شوند که همین امر باعث کاهش تراکم استخوان و درنتیجه پوکی استخوان می‌شود.

۸. رژیم گیاهخواری و بهبود عملکرد سوخت‌و‌ساز بدن: غذا‌های گیاهی به‌راحتی هضم می‌شوند و استفاده از این رژیم عملکرد و سوخت و ساز بدن را در وضعیتی خوبی نگه میدارد.

سوخت‌و‌ساز بدن گیاهخواران در حالت استراحت بسیار بیشتر از کسانی است که در رژیم غذایی خود از گوشت هم استفاده می‌کنند.

مضرات و معایب گیاه‌خواری بر سلامت بدن

علیرغم تمامی فواید گیاهخواری، هیچ گاه گیاه خواری به صورت دائم به کسی توصیه نمی شود زیرا گیاه یک غذای کامل نیست و بدنمان به گوشت احتیاج دارد. انتخاب رژیم غذایی گیاهی روشی عالی برای تجربه انرژی بیشتر و سلامت کلی بهتر است. در ادامه به چند مورد اشاره شده است: 

۱. مسائل بهداشتی - تداخل بالقوه با شرایط موجود: اگر شما برای تهیه مواد مغذی موجود در منابع حیوانی از طریق منابع گیاهی اطلاعاتی ندارید، به زودی کمبود پروتئین، B۱۲، کلسیم، ویتامین D و دیگران را حس خواهید کرد.

۲. غذا خوردن می‌تواند یک چالش باشد: غذا خوردن به عنوان یک رژیم گیاهخواری گاهی اوقات می‌تواند یک چالش واقعی باشد. بیشتر منو‌های رستوران به سوی خوردن گوشت‌ها متمرکز شده و پیشنهادات گیاهخواری آن‌ها اغلب به غذا‌های گوشتی بدون گوشت محدود می‌شود.

۳. گزینه‌های غذای گیاهخواری می‌تواند محدود بنظر برسد: گیاهخواران تازه کار ترس دارند که گزینه‌های کافی نداشته باشند و آن‌ها واقعا نمی‌دانند از کجا شروع شوند.

۴. افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال: می‌توان فرض کرد که خوردن گوشت سنگین خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می‌دهد، اما بررسی‌ای که در مجله آمریکایی Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است، در این مطالعه خواهید دید، همه سرطان‌ها در بین گیاهخواران نسبت به گوشتخواران کمتر بود، اما میزان بروز سرطان کولورکتال در گیاهخواران بیشتر از مصرف کنندگان گوشت بود.

۵. کمترین تراکم مواد معدنی استخوان: رژیم‌های گیاهی می‌توانند سالم باشند، در صورتی که به خوبی متعادل شوند و اگر با غذا‌های مختلفی مصرف شوند. با این حال، حذف محصولات حیوانی از رژیم غذایی (رژیم‌های گیاهی) باعث کاهش مصرف برخی از مواد مغذی ضروری می‌شود و ممکن است بر سوخت و ساز سیستم استخوانی بدن تاثیر بگذارد.

این امر در دوران کودکی و نوجوانی بسیار مهم است، زمانی که رشد و بازده استخوانی شدیدتر می‌شود. هدف از این امر بررسی تأثیر رژیم گیاهخواری بر تراکم استخوان (BMD) و غلظت سرمی متابولیسم استخوان است.

اگر می‌خواهید میوه‌ها و سبزیجات بیشتری بخورید و سلامت خود را بهبود بخشید، یک رژیم گیاه خواری ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد. اگرچه این تغییر ممکن است برای بسیاری از افراد خوب باشد، خوب است که هر تغییر در رژیم غذایی و یا سبک زندگی خود را با پزشکتان در میان بگذارید. اگر درباره دریافت مواد غذایی کافی از غذا‌های مبتنی بر گیاهان نگران هستید، ممکن است حتی بخواهید که با یک متخصص تغذیه دیدار کنید.