به گزارش پایگاه خبری نشان :

پیتزا غذای مورد علاقه بسیاری از افراد در سراسر جهان است.

به گزارش رکنا ، پیتزا ترکیبی اعتیاد آور از خمیر خوشمزه، سس گوجه فرنگی و پنیر موزارلا نمکی است که به طور قطع مورد پسندترین غذا برای اغلب افراد به شمار می آید. با این حال، به طور معمول برچسب ناسالم روی این غذا زده می شود زیرا حاوی کالری، سدیم و کربوهیدرات زیادی است.

در این مقاله ارزش غذایی محبوب ترین غذا مورد بررسی قرار گرفته است.

اختلال تغذیه ای

ارزش غذایی و مواد تشکیل دهنده پیتزا بسته به نوع آن بسیار متفاوت است. با این حال، برخی از انواع پیتزا ناسالم هستند.

پیتزای منجمد و نیمه آماده

پیتزاهای منجمد به عنوان گزینه های غذایی محبوب اغلب غذای اصلی دانشجویان و خانواده های پرمشغله هستند. اگرچه استثنا هم وجود دارد، اما بیشتر انواع آن حاوی کالری، قند و سدیم زیادی است. پیتزاهای منجمد به طور معمول به شدت پردازش می شوند و حاوی مواد نگهدارنده مصنوعی، قند اضافه شده و چربی های ناسالم هستند. به عنوان مثال یک وعده شامل 1/4 پیتزا پیتزا منجمد حاوی:

کالری : 380

چربی: 18 گرم

کربوهیدرات: 39 گرم

قند: 8 گرم

سدیم: 810 میلی گرم یعنی 34 درصد میزان مصرف روزانه

انتخاب مواد افزودنی مانند سوسیس و کالباس، پنیر اضافی و سایر موادغذایی پر کالری به محتوای کالری آن می افزاید.

پیتزا تازه در فست فودها

پیتزای طبخ شده در فست فودها نیز مانند پیتزاهای منجمد از نظر ترکیبات و روش های تهیه متفاوت هستند. اگرچه ارزش غذایی پیتزا تهیه شده در فست فودها هیچ وقت ذکر نشده است، اما برخی از فست فودهای زنجیره ای اطلاعات تغذیه ای پیتزاهای خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.

پیتزاهای تازه اغلب حاوی مواد سالم تری در مقایسه با پیتزاهای منجمد و نیمه آماده هستند. اغلب فست فودها خمیر خود را از ابتدا با استفاده از مواد ساده مانند روغن زیتون و آرد گندم درست می کنند. بسته به رستوران برخی از سس های خانگی بدون قند اضافه شده، پنیرهای تازه و سایر مواد سالم در تهیه پیتزا استفاده می شود.

با این حال، مهم نیست پیتزای منجمد یا تازه را انتخاب کنید اضافه کردن برخی مواد غذایی آن را به گزینه ناسالمی تبدیل می کند، بنابراین هنگام انتخاب غذای بیرون مراقب انتخاب خود باشید.

پیتزایی که در فست فودها و فروشگاه های مواد غذایی موجود است اغلب از ناسالم ترین گزینه ها هستند زیرا حاوی بیشترین میزان کالری، چربی های ناسالم، کربوهیدرات و سدیم است. یک برش بزرگ پیتزا به وزن 167 گرم:

کالری: 460

چربی : 26 گرم

کربوهیدرات: 37 گرم

قند: 1 گرم

سدیم: 900 میلی گرم یعنی 38 درصد از میزان مورد نیاز روزانه

به علاوه، در تهیه برخی پیتزاها از موادی مانند مونوسدیم گلوتامات، رنگ های مصنوعی و شربت ذرت با فروکتوز بالا استفاده می شود که بر سلامتی تاثیر منفی می گذارد، همچنین اغلب حاوی میزان بالایی از سدیم سهتند به همین دلیل برای افرادی که به نمک حساس هستند گزینه ضعیفی محسوب می شود.

آیا پیتزا انتخاب سالمی است؟

اگرچه انواع خاصی از پیتزا ناسالم هستند، اما انواع دیگر کمتر پردازش شده آن می توانند مقوی باشند. انواع فرآوری شده پیتزا مانند تمام غذاهایی آماده و منجمد دارای مواد تشکیل دهنده ناسالمی هستند.

پیتزاهای منجمد و فست فود اغلب حاوی موادی مانند مواد نگهدارنده، رنگ دهنده ها و چربی های ناسالم هستند. با این حال، تمام پیتزا ها مهم نیست چگونه تهیه می شوند، اما به طور معمول با استفاده از آرد گندم تصفیه شده پخته می شوند.

خوردن محصولات حاوی غلات تصفیه شده مانند وعده های غذایی آماده مانند پیتزا با افزایش وزن ارتباط دارند. یک مطالعه روی هزار و 352 نفر نشان داد افرادی که بیش از 70 گرم محصولات آماده مانند پیتزا به صورت روزانه مصرف می کنند بیشتر از گروهی که روزانه کمتر از این میزان مصرف می کنند چربی شکم بیشتری دارند.

برخی از انواع پیتزا حاوی کالری، کربوهیدرات، سدیم و قند زیاد است

بیشتر انواع پیتزاها حاوی کالری و سدیم زیادی هستند زیرا به طور معمول در تهیه آنها از پنیر، گوشت های شور و سایر مواد پر کالری استفاده می شود. بعلاوه، برخی از پیتزا ها حاوی قند اضافه شده در خمیر، مواد اضافی و سس هستند.

در واقع، یک وعده شامل 1/4 پیتزای مرغ باربکیو حاوی 21 گرم معادل 4 قاشق چای خوری قند است. تحقیقات نشان می دهد مصرف منظم غذاهای تصفیه شده غنی از قند اضافه شده خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند چاقی و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

اگرچه گهگاه لذت بردن از خوردن یک برش پیتزای فست فودها یا منجمد بر وزن تاثیری نخواهد داشت، اما خوردن منظم این مواد منجر به افزایش وزن و خطر ابتلا به بیماری های مزمن می شود.

برخی از دستور العمل های تهیه پیتزا می توانند سالم باشند

در حالی که بسیاری از انواع پیتزا کالری، چربی و سدیم زیادی دارند، اما آنهایی که با مواد اولیه کامل و تازه تهیه می شوند انتخاب خوبی محسوب می شوند. تهیه پیتزا به سبک سنتی یک غذای نسبتا ساده است که با آرد، مخمر، آب، نمک، روغن، سس گوجه فرنگی و پنیر تازه درست می شود.

پیتزا تهیه شده با استفاده از این مواد محدود گزینه سالمی به شمار می آید. هنگام تهیه پیتزا خانگی می توان با افزودن مواد مغذی مانند سبزیجات یا منابع پروتئینی سالم مانند مرغ کبابی ارزش غذایی آن را افزایش داد.

نکات سالم درباره پیتزا

لذت بردن از خوردن غذای مورد علاقه یکی از عناصر اصلی هر برنامه غذایی سالم است. اگرچه خوردن یک تکه پیتزا منجمد با تهیه شده در فست فودها گهگاهی ایرادی ندارد، اما بهتر است مصرف آن را در ماه محدود کنید. با این حال، برای دوستداران واقعی پیتزا روش های سالمی برای تهیه آن وجود دارد.

خودتان پیتزا درست کنید

هنگام خرید یک پیتزا منجمد یا تهیه شده در فست فود هیچ کنترلی روی تهیه آن ندارید، اما هنگامی که خودتان آن را تهیه کنید به شما این توانایی را می دهد که چه چیزی داخل آن استفاده کنید و چه موادغذایی ناسالمی را حذف کنید.

تهیه خمیر پیتزا با ترکیبات مفیدی مانند آردهای غلات کامل یا گلوتن باعث افزایش میزان فیبر آن می شود. حتی می توانید خمیر آن را با استفاده از گل کلم یا آرد مغزها تهیه کنید. در تهیه پیتزای خانگی از سس شیرین نشده، پنیر مرغ وب و مواد سالمی مانند فلفل، گوجه فرنگی خرد شده، کلم بروکلی، روکولا، مرغ، سیر یا قارچ استفاده کنید.

ترکیبات کامل را در تهیه پیتزا انتخاب کنید

هنگام تهیه پیتزا خانگی یا خرید پیتزا محصول حاوی مواد کامل را انتخاب کنید. به فهرست مواد تشکیل دهنده محصول نگاهی بیندازید، اما بهتر است به جای خرید پیتزا از فروشگاه های موادغذایی یا فست فودها خودتان برای تهیه آن دست به کار شوید.

تمرین کنترل خوردن اندازه پیتزا

پرخوری درهر غذایی چه سالمم چه ناسالم به افزایش وزن منجر می شود به همین دلیل تمرین کنترل میزان خوردن برای سلامت کلید طلایی محسوب می شود. هنگام خوردن خوراکی های خوشمزه مانند بستنی، نان، کیک و پیتزا دقت به اندازه خوردن بسیار مهم است زیرا روش عالی برای جلوگیری از دریافت کالری بیش از حد محسوب می شود.

سعی کنید قبل از خوردن یک تکه از پیتزای مورد علاقه خود برای یک وعده غذایی متعادل یک ظرف سالاد سبز غنی از فیبر را بخورید.

سایر نکات سالم برای پیتزا

در اینجا چند روش آسان دیگر برای سالم سازی پیتزا آورده شده است:

انباشت سبزیجات: برای تقویت فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان پیتزای خانگی را با سبزیجات پخته یا تازه تهیه کنید.

از گوشت های فرآوری شده اجتناب کنید: گوشت های فرآوری شده مانند پپرونی و بیکن را با یک منبع سالم پروتئین مانند مرغ کبابی عوض کنید.

سراغ غلات سبوس دار بروید: برای افزایش محتوای فیبر خمیرهای سبوس دار را انتخاب کنید.

سس بدون قند را انتخاب کنید: مارک های فاقد قند را برای حداقل رساندن میزان قند مصرفی انتخاب کنید.

از گزینه های با کالری بالاتر خودداری کنید: خمیر سالم را تهیه کنید تا میزان کالری و کربوهیدرات مصرفی خود را تحت کنترل داشته باشید.

پیتزا را به قسمت های کوچکتر برش دهید: هنگام بریدن یک تکه پیتزا برای خود میزان خوردن خود را کنترل کنید تا از خوردن بیش از حد جلوگیری شود.

دستور العمل های مختلف را امتحان کنید: دستور العمل های حاوی سبزیجات و دانه ها را امتحان کنید که از موادی مانند گل کلم و کینوا در تهیه آن استفاده می شود.

در پایان

هنگامی که برای تهیه پیتزای سالم فکر شود پیتزا نه تنها خوشمزه است بلکه یک انتخاب وعده غذایی سالم است. اگرچه بسیاری از انواع فست فودهای منجمد و فست فود دارای کالری، چربی، سدیم و سایر مواد ناسالم هستند، اما پیتزا می تواند سالم تر هم تهیه شود.

تمرین کنترل میزان خوردن، انتخاب محصولات با مواد محدود، افزودن مواد غذایی سالم و تهیه آن به صورت خانگی از گزینه های سالم دوست داران پیتزا است. توجه داشته باشید پیروی از یک رژیم غذایی کامل برای سلامتی بدن بهترین گزینه است، اما خوردن غذای مورد علاقه تان به صورت هرازگاهی حتی اگر هم مقوی نباشد.