به گزارش پایگاه خبری نشان :

خیلی از ما در طول زندگی خود سردرد را تجربه کرده ایم. سردرد گاهی ممکن است به دلیل برخی محرک ها مثل ورزش کردن یا وجود سر و صدا در محیط ایجاد شود و گاهی هم هیچ دلیل مشخصی ندارد. اگر سردردتان مزمن است، خوردن مُسکن و سرکوب درد نمی تواند مشکل شما را برطرف کنید. در این مواقع حتما باید به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. پزشک با کمک آزمایش های تکمیلی مثل نوار مغزی و سی تی اسکن، دلیل اصلی سردرد را تشخیص می دهد و با توجه به نوع آن، برای شما دارو تجویز می کند. اما انواع سردرد کدامند و چه سردردهایی را باید جدی گرفت؟

 

سردرد در یک طرف سر

این سردردها معمولا فقط در یک طرف سر یا صورت ایجاد می شوند و گاهی با درد و ناراحتی شدیدی همراهند. این سردردها در دسته سردردهای میگرنی و خوشه ای قرار می گیرند و در برخی افراد تهوع و استفراغ، خستگی و حساسیت به نور ایجاد می کند. سردرد یک طرف سر اگر به دلیل ضربه نبوده و بعد از گذشت زمان بدتر نشوند، نیاز به پیگیری پزشکی ندارند و خود به خود خوب می شوند. اما اگر تغییر در سطح هوشیاری، دو بینی، اختلالات گفتاری، ضعف و تب مشاهده کردید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

سردرد در پشت سر

ضربه به پشت سر، دردهای گردنی، فشار خون پایین، کم کاری تیروئید، برخی از مشکلات قلبی، پارکینسون و سردرد ناشی از سینوزیت از جمله بیماری هایی هستند که باعث درد پشت سر می شوند. برای درمان این سردردها، اول باید آن بیماری زمینه ای که باعث بروز سردرد می شود را درمان کنید.

سردرد نقطه ای

دردهای میگرنی یا درد پشت سر به طور معمول دلایل مشخصی دارد و پس از رفع علت آن، سردرد هم بر طرف می شود. اگر مدت طولانی و بدون هیچ علت خاصی، در یک نقطه از سرتان احساس درد می کنید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

سردرد تنشی

این سردردها معمولا به دلیل فشار، اضطراب و تنش های روزمره اتفاق می افتد و با انقباض در عضلات سر و گردن همراه هستند و با گرفتگی عضله گردن شروع می شوند. سردردهای تنشی در اغلب موارد بعد از اینکه عامل اضطراب از بین رفت، بهبود می یابد. 80 درصد افراد در سراسر جهان دست کم یک بار این نوع سردرد را تجربه کرده اند. برای پیشگیری از ابتلا به این سردرد از تکنیک های ریلکسیشن، روش های کاهش اضطراب، نوشیدن آب بیشتر و خواب مناسب استفاده کنید.

سردرد در ناحیه پیشانی

سردرد در ناحیه پیشانی در این روزها بسیار شایع شده و پزشکان یکی از مهم ترین دلایل ایجاد آن را خستگی چشم ها به دلیل نور ابزارهای الکترونیکی مثل موبایل و صفحه لپتاپ و... می دانند. عوامل دیگری مثل عفونت های سینوسی، میگرن، سوء مصرف مواد مخدر، استرس و بی خوابی، درد یا عفونت دندانی، افسردگی و کم آبی بدن هم می تواند منجر به ایجاد سردرد در ناحیه پیشانی شود. برای برطرف کردن این نوع سردرد لازم است دلیل اصلی ایجاد آن را شناخته و به سراغ درمان بروید.

سردرد در بالای سر

درد در بالای سر معمولا در اثر کاهش فشار سر اتفاق می افتد. کمبود خواب شدید هم می تواند باعث چنین سردردهایی شود. گاهی فعالیت جنسی یا ارگاسم هم ممکن است با تنگ شدن عروق و تغییر فشار مغز مرتبط بوده و درد بالای سر را ایجاد کند. به طور کلی میگرن، تنش و دردهای ناشی از بیماری های قلبی ممکن است به درد در نواحی بالای سر منجر شوند. اگر به این نوع سردرد مبتلا هستید، حتما باید برای شناخت ریشه های ایجاد آن به پزشک مراجعه کنید.

میگرن

وقتی اسم سردرد می آید، همه ما به میگرن فکر می کنیم. میگرن چیست؟ درد میگرن یک درد ضربان دار شدید در عمق سر است که معمولا یک طرف سر را درگیر می کند و می تواند تا روزها ادامه داشته باشد. سردرد میگرنی توانایی فرد را برای انجام کارهای روزمره به طور قابل توجهی محدود می کند. افراد مبتلا به میگرن، معمولا به نور و صدا حساسیت پیدا می کنند و دچار حالت تهوع و استفراغ یا اختلالات بینایی می شوند. میگرن را نمی شود با خود درمانی بهبود داد. برای درمان این سردرد حتما باید تحت نظر پزشک باشید و دارو مصرف کنید تا تعداد و شدت حمله های میگرنی کنترل شود.
از آنجا که یکی از اصلی ترین نشانه های تومورهای مغزی، ابتلای فرد به سردرد است (البته این نکته به معنی این نیست که هر سردردی می تواند نشانه تومور مغزی باشد) توصیه می شود اگر سردردهای شما بیش از 2 هفته طول کشید، برای پیگیری و تشخیص علت آن به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. برای تماس با بهترین پزشکان مغز و اعصاب و مشاوره آنلاین با آن ها در هر ساعتی از شبانه روز می توانید به وبسایت و اپلیکیشن مشوِرَپ مراجعه کنید.