به گزارش پایگاه خبری نشان :

بهداشت نیوز: بالارفتن فشارخون تا مدت‌ها بدون علائم خاصی است و از همین‌رو به «قاتل خاموش» شهرت دارد. اگرچه گاهی فشارخون بالا می‌تواند با سردرد، تنگی نفس، سرگیجه، درد قفسه سینه، افزایش ضربان قلب و خونریزی بینی نیز همراه باشد اما در بیشتر موارد بی‌علامت است و همین باعث می‌شود تا بیماری به‌تدریج بر اندام‌های حیاتی یعنی مغز، قلب و کلیه‌ها تاثیر جدی بگذارد. معمولا بسیاری از بیماران حین بررسی برای مشکلات دیگر متوجه افزایش فشارخون می‌شوند.

فشارخون در طب سنتی ناشی از امتلا خون است که می‌تواند هم از بلغم باشد و هم از دم. وقتی صفرا در تن کاهش پیدا می‌کند خونرسانی در بدن دچار اشکال می‌شود پس جهت پیشگیری از بیماری فشارخون باید همواره صفرا در تن به اندازه باشد.

با مشورت پزشک می‌توان از روش‌های طبیعی برای کنترل و درمان فشارخون بالا استفاده کرد.

توجه به این نکته مهم ضروری است که هیچ یک از این روش‌ها جایگزینی برای داروهای فشارخون نیست. اگر برای فشارخون بالا دارویی برای شما تجویز شده است، قبل از قطع یا تغییر دفعات مصرف دارو، با پزشک خود صحبت کنید و از او بپرسید کدام تغییر در سبک زندگی ممکن است برای شما موثر باشد.

● مصرف روزانه چند عدد آلو یا تمشک

● زغال اخته با دستور مصرف ۵۰ گرم در ۱۰ صبح و ۵ عصر

● دم‌کرده برگ زیتون که از فسفر، کلسیم، منیزیم و مواد قندی تشکیل شده و مصرف جوشانده آن برای بیماران مبتلا به فشارخون مناسب است.

● مصرف روزی ۳ عدد سیب، طالبی، نارنج یا زالزالک

● تخم گیاه کرفس نیز برای کاهش فشارخون توصیه می‌شود چون مقدار زیادی کلسیم دارد و می‌توان آن را به صورت جوشانده مصرف کرد.

● سنبل‌الطیب نیز به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

● شربت سیر نیز برای کاهش فشارخون بالا مفید است به این ترتیب که دو پیاز سیر را له کرده در یک لیوان آب و ۱۰۰گرم شکر ریخته و بجوشانید تا به قوام بییاید هر روز ۲ قاشق سوپ‌خوری از آن مصرف شود.

● دم‌کرده چای ترش عصرها و دم‌کرده گل گاوزبان و لیمو امانی و دم‌کرده میوه آلبالو و دم‌کرده زرشک آبگیری، دم‌کرده میوه نسترن، دم‌کره فلوس و خیار چنبر فشارخون را پایین می‌آورد.

● دوسین (سه واحد عسل + یک واحد سیاه دانه نیم‌کوب + نیم واحد سرکه انگور طبیعی) از این ترکیب روزی دو قاشق مرباخوری صبح ناشتا و شب موقع خواب میل شود.

● ترشی‌ها هم مثل سرکه، آبلیمو، آبغوره، آب نارنج و... در مواقع اوراژنسی کمک‌کننده هستند.

● مصرف عناب و مصرف ۱ قاشق چایخوری زرشک پس از هر وعده غذایی در کاهش فشارخون موثر است.

درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی

1- عرق شیرین‌بیان

شیرین‌بیان یک گیاه بین‌المللی است که در اروپا، آفریقا و برخی قسمت‌های آسیا می‌روید. در ایران نیز شیرین‌بیان در نواحی استان فارس و یزد به ویژه در شهرهای مروست یزد و اقلید فارس یافت می‌شود. عرق گرفته شده از شیرین‌بیان، ماده‌ای موثر برای درمان فشار بالاست. جالب است بدانید که برخی شرکت‌های داروسازی از خود شیرین‌بیان و از عرق تولید شده از آن، برای ساخت داروهای گیاهی کاهش‌دهنده فشارخون بالاستفاده می‌کنند. عرق شیرین‌بیان البته خواص زیادی برای معده به ویژه زخم معده دارد. همچنین این عرق روشن‌کننده پوست نیز هست.

طریقه مصرف عرق شیرین‌بیان برای درمان فشار بالا: بهتر است این عرق گیاهی به صورت روزانه یک لیوان مصرف شود. بهترین زمان مصرف نیز صبح ناشتا است. البته برای تاثیرگذاری نیاز به زمان دارد.

2- عرق بیدمشک

برخی عرق بیدمشک را عرقی مناسب برای درمان قطعی فشارخون بالا در طب سنتی می‌دانند. به طور کلی این نوع عرق گیاهی برای سیستم قلب و عروق مناسب بوده و می‌تواند روی رگ‌های خونی اثرات مثبتی بگذارد. البته این عرق طبیعی برای آرامش نیز مناسب است که به صورت غیر مستقیم برای درمان فشارخون عصبی مفید خواهد بود. خواص دیگر این عرق گیاهی تقویت حافظه و درمان آلزایمر، کاهش قندخون و تقویت قوای جنسی است.

3- عرق دارچین

عرق دارچین نیز از جمله عرق‌های گیاهی مفید برای درمان خانگی فشار بالاست. دارچین سرشار از فیبر و کلسیم مفید است که می‌تواند عوارض قلبی را کاهش داده و به تنظیم فشارخون کمک کند. نکته مهم استفاده از عرق دارچین این است که این ماده برای تقویت کلیه فوق‌العاده عالی است که می‌تواند اثرات منفی قرص فشارخون روی کلیه را خنثی کند. با این حال بهتر است برای مصرف آن با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

4- عرق زیرفون

گیاه زیرفون از جمله گیاهانی است که هم در آسیا و هم در اروپا می‌روید. خاصیت این گیاه روی کاهش فشار بالا به اثبات رسیده است. با این حال استفاده از عرق زیرفون در طب سنتی بیشتر مورد تاکید است. دیوید‌هافمن یکی از محققان دانشگاه شیکاگو امریکا در مطالعه‌ای علمی اثبات کرده که این ماده می‌تواند روی عروق تاثیرگذاشته و باعث کاهش فشارخون بالا شود.

5- عرق کاسنی

عرق کاسنی اثرگذاری مستقیمی روی درمان فشارخون ندارد. این عرق طبع سردی داشته و می‌تواند به کمک کاهش چربی و قندخون، به صورت غیرمستقیم روی کاهش فشار بالا نیز اثر بگذارد.

6- عرق زیره سیاه

وجود چند نوع آنزیم در عرق زیره سیاه کمک می‌کند تا این عرق گیاهی برای درمان فشار بالا مورد استفاده قرار‌گیرد. البته خود زیره سیاه نیز اگر با غذاهای چرب مصرف شود، اثرگذاری چربی روی فشار بالا را کمتر می‌کند.

7- عرق هل

یکی از عرق‌هایی که در طب سنتی جایگاه مناسبی دارد، عرق هل است. این عرق هم به‌عنوان ماده‌ای موثر برای کاهش فشارخون مورد توجه طب سنتی است و هم به‌عنوان ماده‌ای که از عوارض داروهای شیمیایی بر کلیه کم می‌کند. در نتیجه می‌توانید از این عرق برای درمان خانگی فشارخون بالاستفاده کنید.

8- عرق سنبل‌الطیب

ریشه‌های گیاه سنبل‌الطیب خاصیت درمانی داشته و موجب کاهش فشارخون و استرس شده، ضمن اینکه ضدسرطان و مهم‌تر از همه آرامبخش است.

برای درمان فشارخون سنبل‌الطیب بخورید؛ این گیاه سلامت قلب شما را تضمین می‌کند و باعث تنظیم فشارخون می‌شود. عرق سنبل‌الطیب باعث افزایش انعطاف پذیری رگ‌های خونی شده و به این ترتیب، جریان خون شما بهبود پیدا می‌کند و عضله قلب تقویت می‌شود.