به گزارش پایگاه خبری نشان :

خراسان/ قهوه نوشیدنی محبوبی است که میزان مصرف آن بعد از آب در برخی کشور‌ها رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. کافئین موجود در قهوه باعث بهبود خلق و خو، هوشیاری بیشتر و بهبود عملکرد مغز می‌شود، با این‌حال نوشیدن مقادیر زیاد قهوه منجر به بروز اضطراب، بی قراری، تپش قلب و وخیم‌تر شدن حملات وحشت (حمله حاد شدید اضطراب همراه با احساس مرگ قریب‌الوقوع) می‌شود حتی ممکن است در برخی افراد به بروز سردرد، میگرن و فشار خون بالا منجر شود به همین دلیل بیشتر متخصصان بر این باورند باید میزان کافئین خود را در حدود ۴۰۰ میلی گرم معادل چهار تا پنج فنجان در روز کاهش دهید. اما این که می‌توان قهوه را صبح با معده خالی مصرف کرد یا نه؟ پاسخی است که هلث لاین، در مقاله‌ای به آن می‌پردازد:

از آن‌جا که اثر قهوه در بزرگ سالان می‌تواند تا ۷ ساعت طول بکشد قهوه می‌تواند خواب را هم مختل کند. به ویژه اگر آن را در اواخر روز بنوشید. کافئین می‌تواند به راحتی از جفت عبور کند و تاثیرات آن در زنان باردار و جنین آن‌ها تا ۱۶ ساعت بیشتر از حد معمول ادامه دارد.

مشکلات گوارشی

تحقیقات نتوانسته است ارتباط قاطعی بین نوشیدن قهوه و مشکلات گوارشی پیدا کند، با این حال تلخی قهوه تولید اسید معده را تحریک می‌کند. به همین ترتیب بسیاری از افراد معتقدند قهوه با تحریک معده علایم اختلالات روده مانند سندروم روده تحریک پذیر (IBS) را تشدید می‌کند و باعث سوزش معده، حالت تهوع، ریفلاکس اسید و سوءهاضمه می‌شود.

یک فنجان قهوه خالص با معده خالی باعث ترشح اسید هیدروکلریک در دستگاه گوارش می‌شود که اغلب برای افرادی که در معرض ابتلا به گاستریت(ورم معده)، هستند دردسرساز می‌شود.

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی سطح هورمون استرس را افزایش می‌دهد؟

نوشیدن قهوه با معده خالی سطح هورمون استرس کورتیزول را افزایش می‌دهد. کورتیزول توسط غدد فوق کلیوی تولید می‌شود و به تنظیم متابولیسم، فشارخون و سطح قند خون کمک می‌کند.

مصرف قهوه با لیمو

مصرف قهوه با لیمو باعث می‌شود بدن دو برابر آنتی‌اکسیدان دریافت کند، زیرا فلاونوئید‌های موجود در قهوه با ویتامین C لیمو بر رادیکال‌های آزاد تاثیر گذارتر است. همچنین ویتامین C و کافئین تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی بدن دارد.

دیگرعوارض جانبی نوشیدن قهوه با معده خالی

قهوه عوارض جانبی منفی دیگری هم ممکن است داشته باشد. به عنوان مثال، کافئین می‌تواند اعتیاد آور باشد و ژنتیک برخی از افراد، آن‌ها را نسبت به قهوه حساس می‌کند، زیرا نوشیدن منظم قهوه می‌تواند شیمی مغز را تغییر دهد. قهوه بر سلامت روان هم تأثیر دارد. تولید بیش از حد اسید در معده می‌تواند باعث نوسانات خلقی شود، زیرا اسید معده به اضطراب و افسردگی مرتبط است به خصوص هنگامی که مقدار زیادی قهوه مصرف شود. با این‌حال شواهد علمی اندکی نشان می‌دهد، نوشیدن آن با معده خالی مضر است؛ بنابراین خوردن قهوه بعد از ناهار و بعد از وعده غذایی می‌تواند بسیار آرام‌بخش و دلپذیر باشد.

منبع: خراسان