به گزارش پایگاه خبری نشان :
شاید برایتان پیش آمده باشد که هر روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و حتی دهان شویه استفاده کنید و برای بهداشت دهانتان اهمیت زیادی قائل باشید، اما باز هم دندان‌هایتان خراب شود. خراب شدن دندان‌ها علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که در ادامه با همه این دلایل آشنا خواهید شد.

کج بودن دندان‌ها

افراد زیادی هستند که حتی با وجود مرتب مسواک زدن خیلی زود دچار پوسیدگی دندان می‌شوند. نقطه اشتراک اغلب این افراد معمولا کج بودن دندان‌هاست. در حالت عادی، زمانی دندان‌ها تمیز می‌شوند که منظم و صاف باشند. در چنین شرایطی مسواک به راحتی بین سطوح دندانی را تمیز و نخ دندان هم بین آن‌ها را پاک می‌کند. اما وقتی دندان‌ها کج هستند شما هر چقدر هم که تلاش کنید نمی‌توانید تمام سطوح بین دندانی را تمیز کنید و این‌گونه دندان‌هایتان دچار پوسیدگی و خرابی می‌شوند. راه حل برطرف کردن این مشکل صاف کردن دندان هاست که با درمان ارتودنسی دندان میسر می‌شود.

 

دندان قروچه

دندان قروچه یک اصطلاح برای به هم ساییدن دندان‌ها به هم است که از مهم‌ترین دلایل خراب شدن دندان‌ها حتی با وجود مسواک زدن است این مشکل می‌تواند به دنبال تجربه فشار و استرس و به طرز ارادی در طول روز انجام شود، اما در اغلب موارد غیر ارادی است و در طول خواب رخ می‌دهد. دندان قروچه باعث سایش دندان‌ها و از بین رفتن مینای آن‌ها می‌شود. با ادامه یافتن دندان قروچه سطوح جونده دندان‌ها تحلیل می‌رود و دندان‌ها شیشه‌ای و کوتاه‌تر می‌شود. برای مدیریت این مشکل می‌توان از گارد دهان (در شب) استفاده کرد یا تحت درمان با انواع روش‌های ارتودنسی ثابت، ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی متحرک قرار گرفت.

مشکلات و ناهنجاری‌های فکی

انحرافات فکی، جلو زدگی فک‌ها یا مشکلات مفصل گیجگاهی فکی می‌تواند باعث خوردگی دندان‌ها و تحلیل رفتن مینای دندان شود، زیرا با وجود این مشکلات دندان‌ها به درستی روی هم قرار نمی‌گیرند و برخی دندان‌ها در معرض فشار و سایش قرار خواهند گرفت. راه درمان مشکلات فکی هم انجام درمان ارتودنسی دندان و جراحی فک است.

استفاده از محصولات دندان پزشکی نامناسب

گاهی دندان‌ها منظم، فک بالا و پایین تراز و رسیدگی به بهداشت دهان و دندان در وضعیت مطلوبی است، اما باز هم با خراب شدن دندان‌ها مواجه می‌شویم. در چنین مواردی ممکن است ایراد از محصولات دندان پزشکی باشد. به عنوان مثال ممکن است دندان شما حساس باشد و شما از خمیر دندان‌های سفید کننده ساینده مینای دندان برای سفید کردن دندان‌ها استفاده کنید. استفاده طولانی مدت از این محصولات باعث خراب شدن دندان‌ها خواهد شد همچنین استفاده از مسواک با مو‌های زبر و وارد کردن فشار به دندان‎ها حین مسواک زدن می‌تواند به خراب شدن دندان‌ها منجر شود.

رژیم غذایی نامناسب

در نهایت یکی دیگر از علل خرابی دندان‌ها حتی با وجود مسواک زدن داشتن یک رژیم غذایی ناسالم است. خوردن نوشیدنی‌های گازدار شیرین و اسیدی می‌تواند به شدت دندان‌ها را با خطر پوسیدگی و خرابی مواجه کند. برای پیشگیری از این موضوع، ابتدا سعی کنید رژیم غذایی سالم ومتعادلی داشته باشید و در درجه دوم بعد از مصرف این خوراکی‌ها حتما دهان خود را با آب بشویید و یک ساعت بعد مسواک بزنید. تقریبا تمام غذا‌ها از جمله شیر، نان، غلات ، میوه‌ها و سبزیجات، حاوی فرمی از شکر هستند. با این حال، نمی‌توان تمام مواد غذایی محتوی قند را از رژیم غذایی خود حذف کرد، زیرا برخی از این مواد غذایی برای بدن ضروری است. برای کنترل میزان شکر دریافتی برچسب روی مواد غذایی را بخوانید و غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی را انتخاب کنید که قند کمی دارند. در صورتی که به دنبال سلامت دندان خود هستید باید غذا‌هایی مصرف کنید که دندان‌ها را تقویت می‌کند. یک رژیم غذایی برای سلامت دندان بیش از حذف شکر مهم است بنابراین رژیم غذایی برای دندان‌های سالم می‌تواند بسیار کارآمد باشد و موثر واقع شود.