به گزارش پایگاه خبری نشان :
به نقل از‌ای بی سی، وقتی درباره مسمومیت غذایی سخن می‌گوییم بسیاری از افراد از خطر مصرف گوشت خام و نیمه پخته آگاهی دارند؛ و یا بسیاری از ما می‌دانیم که نگه داری مواد غذایی خام مانند ماهی در خارج از یخچال باعث فساد آن‌ها می‌شود. با این حال، آیا می‌دانید نگه داری اشتباه برنج نیز می‌تواند باعث بیماری شود؟

متخصصان می‌گویند اگر برنج را پس از پختن در داخل یخچال نگهداری نکنید باعث مسمومیت غذایی می‌شود. در واقع باکتری به نام "باسیلوس سِرس" با رشد در داخل برنج و تولید سم می‌تواند فرد را مسموم کند. در این حالت، فرد مدت کوتاهی پس از مصرف برنج آلوده دچار حالت تهوع می‌شود.

باکتری باسیلوس سرس به طور عمومی در خاک زندگی می‌کند، اما در برخی مواد غذایی که در خاک پرورش می‌یابند مانند برنج، حبوبات، غلات، و ادویه‌ها یافت می‌شود. با این حال، اگر برنج به طور کامل پخته شود این باکتری از بین می‌رود. خبر بد این است که باکتری باسیلوس سرس می‌تواند اسپور خود را در برنج حفظ کند.

اسپور در زیست‌شناسی ساختار تولید مثلی است که برای پراکنش نسل باکتری و بقا در شرایط سخت برای مدت‌های طولانی سازگار شده است. زمانی که برنج پخته می‌شود، این اسپور‌ها در محیط مرطوب و گرم رشد کرده و زنده می‌ماند. وقتی که برنج پس از پخته شدن بلافاصله مصرف نشود باید در یخچال نگهداری شود.

حقیقت این است که یخچال باعث مرگ باکتری باسیلوس سرس نمی‌شود، اما روند رشد آن را کند می‌کند. به همین دلیل اگر برنج پخته شده در یخچال را پس از ۵ روز مصرف نکردید، بهتر است آن را دور بریزید. در صورت مصرف چنین برنجی احتمال مسمومیت فرد زیاد است.

به طور عمومی توصیه می‌شود حدالمقدور از پختن حجم زیاد برنج و نگهداری آن در یخچال برای مصرف در روز‌های آتی خودداری کنید. بهتر است به جای این کار، به اندازه‌ای که قرار است مصرف کنید، برنج بپزید. همچنین برنج نگهداری شده در یخچال را در اسرع وقت مصرف کنید و در صورت باقی ماندن طولانی آن، برنج را دور بریزید.