به گزارش پایگاه خبری نشان :

رسانه‌های دولتی ویتنام روز شنبه گزارش دادند که گونه جدیدی از ویروس کرونا در این کشور کشف شده که از طریق هوا به سرعت پخش می‌شود و ترکیبی از گونه‌های هندی و بریتانیایی است.

گونه جدید در حالی کشف شده که ویتنام در تلاش است با موج جدید شیوع کرونا که مناطق صنعتی و شهرهای بزرگ آن همچون هانوی و هوشی‌مین را در بر گرفته، مبارزه کند.

ویتنام تا کنون به خوبی توانسته بود با شیوع ویروس کرونا مقابله کند؛ در این کشور تنها ۶ هزار و ۷۱۳ نفر از جمعیت ۹۸ میلیون نفری آن به کووید۱۹ مبتلا شده‌ و ۴۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. قرنطینه‌های گسترده و ردیابی دقیق افراد مبتلا و تماس‌های آنها با دیگران، از مهمترین دلایل مهار این ویروس بوده است.

اکنون نیز با آغاز موج جدید شیوع کویید۱۹ که باعث ترس مردم و دولت شده، به سرعت محدودیت‌های شدید برای رفت و آمدها و فعالیت‌های تجاری به اجرا گذاشته شده است.

نگوین ثان لانگ، وزیر بهداشت ویتنام روز شنبه گفت: «ویژگی این گونه جدید آن است که به سرعت در هوا پخش می‌شود و غلظت آن نیز در مایع گلو به سرعت افزایش می‌یابد و به شدت به محیط اطراف سرایت می‌کند.»

او دربارۀ شمار موارد ابتلا به این گونه جدید چیزی نگفت اما تاکید کرد که ویتنام به زودی خبر کشف این گونه را برای ثبت در نقشۀ سویه‌های جهانی این ویروس اعلام خواهد کرد.

تا کنون کمی بیش از ۱ میلیون نفر از جمعیت ویتنام در مقابل کووید۱۹ واکسینه شده‌اند اما با کشف این گونه جدید، دولت به واکسیناسیون عمومی سرعت بخشیده است. وزیر بهداشت این کشور ابراز امیدواری کرد که با تسریع در واکسیناسیون عمومی، ویتنام تا پایان سال جاری میلادی به مصونیت گله‌ای برسد.

در حال حاضر در این کشور نزدیک به دو میلیون دوز واکسن آسترازنکا وجود دارد و به گفته وزیر بهداشت، دولت در حال خرید بیش از ۳۰ میلیون دُز واکسن فایزر نیز هست.

رسانه‌های دولتی همچنین گزارش دادند که دولت در حال مذاکره با روسیه برای خرید واکسن «اسپوتنیک وی» است و همزمان کار روی تولید یک واکسن داخلی را نیز ادامه می‌دهد.