به گزارش پایگاه خبری نشان :

به نقل از نیوز، دانشمندان آب‌نبات چسبناکی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند دانش‌آموزان نابینا را قادر به دیدن اشکال کند. این آب‌نبات‌ها به اندازه بادام زمینی هستند و به این افراد کمک می‌کنند تا تصاویر را بهتر از دستگاه‌های دستی مورد استفاده کنونی مشاهده کنند.

محققان دانشگاه بیلور تگزاس از فناوری چاپ سه‌بعدی برای تقلید از ابعاد پروتئین‌ها یعنی رشته‌های اسیدهای آمینه که کلید سلامتی هستند، استفاده کردند.

در آزمون‌ها، ۲۸۱ دانش‌آموز با کمک چشم‌بند اشکال را با دقت بیش از ۸۵ درصد از یکدیگر متمایز کردند. بیش از چهار نفر از هر ۱۰ نفر با استفاده از این آب‌نبات برروی زبان خود در مقایسه با یک چهارم شرکت‌کنندگان با تشخیص دستی عملکرد بهتری داشتند.

محقق ارشد این تحقیق، دکتر برایان شاو نمونه‌های اولیه را برای پسرش تهیه کرد. وی بازمانده سرطان است و این بیماری موجب شده است که بینایی جزئی داشته باشد. به‌طورکلی، بیش از ۵۵ هزار دانش‌آموز و دانشجو در ایالات متحده از نظر قانونی نابینا هستند.

ایجاد یک درمان مقرون‌به‌صرفه و مناسب برای نابینایی

این ابزارها حاوی ژلاتین و شبیه آب‌نبات‌های طبیعی تولید می‌شوند که در بین بچه‌ها محبوب هستند. دانشمندان می‌توانند هر نوع عطر و طعم را افزوده و آنها را به اندازه دانه برنج ایجاد کنند، همچنین از رزین غیر سمی تهیه می‌شوند.

دکتر شاو اظهار کرد: «آنها ممکن است راهی ارزان و راحت برای دسترسی به تصاویر علمی سه‌بعدی فراهم کنند. دانش‌آموزان نابینا اغلب از مدل‌های دستی برای تجسم اشیاء پیچیده مانند ساختارهای مولکولی استفاده می‌کنند. بااین‌حال، برای دانش‌آموزان عملی نیست که یکی از این مدل‌ها را برای هر تصویر در کتاب‌های درسی خود دریافت کنند و تصاویر علمی زیادی برای افراد نابینا دور از دسترس است.»

باوجود اینکه دهان دارای حسگرهای ظریف‌تری است اما بیشتر نواحی آن در مورد یادگیری لمسی بررسی نشده است.

محققان بیان کردند: «مدل‌ها به اندازه دانه برنج ساخته شده‌اند و می‌توانند با عطر و طعم کد شوند و مانند آب‌نبات بسته‌بندی شوند.»

در آزمایش‌های دهان، دست و بینایی این آب‌نبات‌ها به اندازه برنامه‌های تصویری که شامل جعبه‌های رنگی و انیمیشن‌های روی صفحه است، موثر بودند.

گروه محققان گزارش کرد: «دانش‌آموزان ساختارها را از طریق دهان مشابه تشخیص بینایی با استفاده از انیمیشن رایانه‌ای با دقت ۸۵.۵۹ درصد تشخیص دادند. دقت یادآوری سازه‌ها از طریق دهان به میزان ۴۰.۹۱ درصد بالاتر از شناسایی با دست بود.»

حدود ۳۶ میلیون نفر در سراسر جهان ازجمله یک میلیون کودک با نابینایی دست و پنجه نرم می‌کنند. ۲۱۶ میلیون نفر دیگر نیز با مشکلات بینایی جدی زندگی می‌کنند. جوانان در مدرسه با چالش‌های خاصی در زمینه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات و همچنین تعصب بالقوه مربیان و همسالان روبرو هستند. نابینایی می‌تواند احساس تعلق را از بین ببرد و بیماران را وادار به ترک کار کند.

چگونگی تهیه آب‌نبات چسبناک برای درمان بینایی

مواد چسبناک جدید کوچک‌ترین مدل‌های مولکولی هستند که توسط دانشمندان ساخته شده است. آنها در دو اندازه ساخته می‌شوند که قطر آنها حداکثر ۱۰ یا ۲۰ میلی‌متر است.

محققان گفتند: «هر دو به راحتی در دهان قرار می‌گیرند. مدل‌های غیر قابل خوردن برای اتصال حلقه ایمنی (به‌عنوان‌مثال نخ دندان) با یک سوراخ چاپ شده‌اند. این بند می‌تواند توسط دانش‌آموز نگه داشته شود تا از بلع جلوگیری کند یا برای چسباندن به مکانی استفاده شود.»

محققان افزودند: این دستگاه‌های تخصصی نیز به راحتی مانند آب‌نبات‌های معمولی قابل ذخیره هستند.

دانشمندان برای ساخت نسخه‌های خوراکی، ژلاتین گرم را به قالب‌های سیلیکونی غذایی ساده و ارزان‌قیمت از هر ساختار پروتئینی تزریق کردند. هر مدل خوراکی یا غیرخوراکی ساختار اتمی پروتئین را با خطوطی در مقیاس میکرومتر به دقت نشان می‌دهد.

وی گفت: «در دسترس قرار دادن علم برای افراد نابینا یک چالش بزرگ است. ما باید به یاد داشته باشیم که رفع نابینایی چیزی است که دانش به بهترین وجه آن را انجام می‌دهد.»

دکتر شاو و گروه وی نتیجه گیری کردند: علم طی قرن گذشته به افراد در تجسم چیزهایی که هرگز نمی‌توانند با چشم خود مشاهده کنند، کمک کرده است.

نتایج این تحقیق در نشریه  Science Advances منتشر شده است.