به گزارش پایگاه خبری نشان :

باشگاه خبرنگاران/ذبیح الله حسن‌زاده، متخصص ارتوپد و جراح گفت: پیاده‌روی یکی از مهمترین و ضروری‌ترین نیازها برای تامین سلامت بدن است.

او گفت: به طور کلی بعد از تشخیص انواع بیماری‌ها و انجام جراحی‌ها، هدف اصلی اصلی و توصیه ما برای بیماران، راه رفتن و حرکت است و قصد ما این است که بیمار تحرک مناسب داشته باشد. هرچه تحرک ما بیشتر باشد، سلامت تمام اعضای ما بیشتر تامین می‌شود و به طور کلی پیاده‌روی فواید ارزشمندی دارد.

حسن‌زاده ادامه داد: ظرفیت قلبی با راه رفتن، بیشتر می‌شود و افرادی که روزانه بین نیم ساعت تا یک ساعت راه می‌روند ظرفیت قلبی بیشتری دارند و حتی به افرادی که عمل قلب باز و یا آنژیوپلاستی انجام داده‌اند توصیه می‌شود که پیاده‌روی را به صورت مداوم انجام دهند، زیرا در بهبود عملکرد قلبشان تاثیر بسزایی دارد.

او گفت: به جز قلب، دستگاه تنفسی ما نیز به پیاده‌روی نیاز مبرم دارد، زیرا پیاده‌روی باعث می‌شود که ریه هم مثل قلب، ظرفیتش افزایش پیدا کند.

این متخصص ارتوپد بیان کرد: اصرار فرزندان برای اینکه پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگشان بیشتر بنشینند و کمتر راه بروند و فعالیت کنند، باعث می‌شود که سالمندان به عارضه‌های مفصلی، مغزی، بینایی و عصبی مبتلا شوند.

حسن‌زاده گفت: سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از بروز یبوست، از دیگر مزایای پیاده‌روی است. افراد سالمند معمولا بیشتر دچار یبوست می‌شوند و این بیماری می‌تواند در طولانی مدت اثرات جبران‌ناپذیری روی آن‌ها داشته باشد. برای جلوگیری از این مورد بهتر است که سالمندان  روزانه ۸ لیوان آب بنوشند و علاوه بر مداومت بر پیاده‌روی و تحرک، گاهی از مواد غذایی مسهل و کمک کننده به دستگاه گوارش کمک بگیرند.

تاثیرات موثر پیاده‌روی بر سلامت مغز

او افزود: پیاده‌روی علاوه بر مزایای جسمی و فیزیولوژیکی بر بدن، فواید روحی نیز دارد. به گونه‌ای که افراد در ارتباط و تعامل با سایرین قرار می‌گیرند و در پارک و بوستان‌ها تردد می‌کنند و از افسردگی بر اثر خانه‌نشینی و کم‌تحرکی در امان می‌مانند. همچنین به کمک پیاده‌روی و تحرک و ارتباط با افراد، حتی زوال عقل و آلزایمر را نیز می‌توان به تعویق انداخت.

حسن‌زاده گفت: راه رفتن می‌تواند آفت‌های زیادی نیز داشته باشد، به طور مثال وقتی یک کودک سه ساله روی پنجه پا راه می‌رود اگر تا قبل از بالغ شدن این کار را اصلاح نکند، باید در آینده از ورزش‌های اصلاحی استفاده کند و تحت نظر و مراقبت پزشک ارتوپد باشد.

او گفت: اگر سالمندان کند و مکانیکی حرکت می‌کنند، باید بدانیم که این علائم هشداردهنده بروز مشکلاتی در این سالمندان است و باید سریع به متخصص مغز و اعصاب یا پزشک ارتوپد مراجعه شود. اگر این علائم در سنین کمتر از ۴۰ سال مشاهده شود نشان دهنده آتروفی مغز یا پارکینسون زودرس است و باید حتما تحت درمان قرار بگیرد.

این متخصص ارتوپد و جراح اظهار کرد: همه عضلاتی که در راه رفتن موثر هستند مثل عضلات و استخوان‌ها و تاندون‌ها باید با پیاده‌روی تقویت شوند و همیشه سلامت باشند. افرادی که در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند؛ به ویژه خانم‌هایی که در سنین یائسگی هستند، به کمک پیاده‌روی می‌توانند از تسریع روند پوکی استخوان جلوگیری کنند، مصرف لبنیات و غذاهای دریایی و مکمل‌ها نیز نقش موثری در این کند شدن دارد.

حسن‌زاده بیان کرد: برای پیاده روی حتما باید از کفش مناسب استفاده کرد. کفش مناسب یعنی کفشی که ضربه پا را بگیرد و پاشنه پهنی داشته باشد و در قسمت پاشنه، قابلیت ارتجاعی وجود داشته باشد. همچنین توصیه می‌شود افراد برای کوه‌پیمایی و صخره‌نوردی علاوه بر استفاده از کفش از مناسب از عصا نیز استفاده کنند تا فشار کمتری به زانوها وارد شود.

او گفت: پیاده‌روی درست به این شکل است که شکم فرد به داخل فشرده شود و یا عضلات دست آزاد باشند و فرد قوز نداشته باشد. سرعت راه رفتن باید به گونه‌ای باشد که فرد بتواند به راحتی صحبت کند و به نفس‌نفس زدن نیفتد اما اگر فردی هنگام راه رفتن به‌شدت خسته شد و نتوانست به صورت رسا و واضح حرف بزند یعنی ظرفیت قلبش و سیستم تنفسی فرد کاهش پیدا کرده است.

حسن‌زاده توصیه کرد: بهتر است در هوای آلوده و مکان‌هایی با تهویه نامناسب، پیاده‌روی انجام نشود و فرد حتما از مایعات فراوان در حین پیاده‌روی استفاده کند، چون در غیر این صورت فرد دچار سردرد، خستگی شدید و گرفتگی‌های عضلانی می‌شود.

او بیان کرد : راه رفتن و تحرک یکی از موثرترین و آسان‌ترین راه‌ها برای پیاده‌روی است و لاغری به خودی خود ضامن سلامتی افراد است.