به گزارش پایگاه خبری نشان :

باستان شناسان هنگام کاوش در غار باستانی هوتو بهشهر اسکلت کودک ۱۲ هزار ساله را کشف کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت : باستان شناسان هنگام کاوش در غار باستانی هوتو بهشهر اسکلت کودک ۱۲ هزار ساله مربوط به دوره فراپارینه سنگی را کشف کردند.

فرزانه افزود : کشف جدید از کاوش‌های باستان‌شناسی که از فروردین‌ماه آغاز شده و هم‌اکنون ادامه دارد، به‌دست‌آمده است.

او با بیان اینکه در این کاوش‌ها که با کشف غار جدیدی در کنار غار هوتو بنام "غار شال" همراه بود، گفت: هیئتی از باستان‌شناسان به سرپرستی حسن فاضلی نشلی، استاد دانشگاه تهران موفق به کشف اسکلت کودکی شش تا هشت ماه در لایه‌های دوره فراپارینه‌سنگی شدند.

فرزانه افزود : تیم کاوش باستان‌شناسی که هم‌اکنون مشغول لایه‌نگاری لایه‌های تحتانی غار هوتو است در حین کاوش به اسکلت کودکی برخوردند که به‌صورت نشسته دفن شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: براساس گزارش سرپرست هیئت تمامی بخش‌های اصلی جمجمه کودک خردسال با رنگ قرمز و با گل اخرا رنگ آمیزی شده و دور تا دور گردن آن نیز با گردنبندی که به نظر می‌رسد دو بار به دور گردن آن پیچیده شده به خاک سپرده شده بود.

او افزود : در میان مهره‌های گردن که از جنس استخوان است تعداد ۳ عدد دندان حیوان درنده که احتمالاً گرگ است، پیدا شده که از منظر قدمت در ایران جزو اولین کشف باستان‌شناسی با یک چنین زیورآلاتی از انسان‌های شکارگر و گردآورنده خوراک شناسایی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به اینکه چنین تدفینی می‌تواند کلید برخی از معما‌های باور‌های انسان شکارگر را به ما بازگو کند، گفت: به نظر می‌رسد که این تدفین را بایستی جلوه‌ای از احساسی‌ترین لحظات زندگی انسان شکارورز مازندرانی دانست که به شکل با شکوهی دفن شد و قطعاً بیانگر زیباترین حسی است که نیاکان ما در این بخش از ایران برای ما به‌جای گذاشتند.