به گزارش پایگاه خبری نشان :

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفتگوی زنده اینستاگرامی با تجارت‌نیوز، طرح مالیات بر عایدی سرمایه را مالیات بر سوداگری می‌خواند و عنوان می‌کند که این موضوع، مساله جدیدی نیست.

او می‌گوید: دوسال پیش و در مجلس قبلی بود که طرح وارد مجلس و کلیت آن تصویب شد. مابقی جزئیات تصویب به این مجلس وارد شد. علاوه بر این، در دنیا هم این موضوع تازه‌ای نیست؛ در دنیا نزدیک به ۷۰،۸۰ سال است که این طرح وجود دارد و بعضا زمانی هم آن را آغاز کردند که تورم بالایی داشتند.

به باور او در حل حاضر ۲۵ درصد مالیات از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی دریافت می‌شود درحالی که از سوداگری و واسطه‌گری مالیاتی گرفته نمی‌شود بنابراین نبود این مالیات ضد تولید است.

این نماینده توضیح می‌دهد: چهار بخش املاک، خودرو، طلا و ارز مشمول مالیات بر عایدی قرار میگ‌یرند. اما برخی قسمت‌ها مستثنا هستند.

فرد بالای ۱۸ سالی که یک واحد مسکونی ( طبق گزارش املاک و اسکان) یا یک خودروی شخصی برای خودش دارد و افرادی که طلا تا ۱۰۰ گرم یا ارز تا ۲۰۰۰دلار دارند، مشمول این طرح مالیاتی نیست. بنابراین بخش اعظمی از مردم  اصلا شامل این مالیات نمی‌شوند.

او همچنین اضافه می‌کند: در ماده ۴ این طرح هم آمده که ارث، هدیه و باغات و زمین‌های زراعی خارج از شهر مشمول این مالیات نیستند. ضمنا کسانی که شغلشان سرووکار داشتم با این کالاهاست مثل صرافان و طلافروشان یا بنگاه‌داران که فعالیت رسمی در این صنف دارند، مشمول این قانون نیستند.

همچنین طبق اظهارات این نماینده طرح مالیات بر عایدی سرمایه‌، پلکانی است و درباره ملک و خودرو سال اول ۳۰ درصد و در سال چهارم صفر درصد است. اما مالیات طلا و ارز سال سوم به بعد ۱۰ درصد می‌شود و به صفر درصد نمی‌رسد. چرا که طلا و ارز عملا خروج ثروت از چرخه اقتصاد کشور است.