به گزارش پایگاه خبری نشان :

نوشیدن آب از ظروف سفالی چیز جدیدی نیست و قبل از ساخت دستگاه های تصفیه و فیلترها، آب در ظروف بزرگ، سطل ها یا پارچ های سفالی ذخیره می شد. آب ذخیره شده در این ظروف خنک، آرامش بخش و کاملا سالم بود و خنک شدن آب به دلیل تبخیر آن از طریق بافت متخلخل کوزه صورت می گرفت و فواید زیادی داشت که دانستنش خالی از لطف نیست، به همین دلیل در این بخش به مزایای نگه داری آب در ظرف سفالی می پردازیم.

 

بهبود متابولیسم بدن

سیستم متابولیسم طبیعی بدن با نوشیدن آب در ظروف سفالی تقویت می شود زیرا این آب با هیچ یک از اجزای شیمیایی تماس ندارد.آب ذخیره شده در کوزه سفالی می تواند سطح تستوسترون در بدن را ثابت نگه دارد و به بهبود متابولیسم بدن بدون وجود ماده شیمیایی مانند BPA  که موجب درون ریزی غدد می شود، کمک کند. 

مفید برای گلو

نوشیدن آب خنک بسیار دلپذیر است و تشنگی را به بهترین شکل رفع می کند. در طول تابستان عموم افراد به نوشیدن آب سرد از یخچال تمایل دارند که تغییر ناگهانی دمای آب داخل یخچال می تواند باعث مشکلات گلو شود پس به جای آن، سعی کنید از کوزه یا پارچ های سفالی آب بنوشید.

خنک سازی طبیعی آب

برای خنک شدن آب، بطری های آب را داخل یخچال می گذاریم اما به جای آن می توان از ظروف سفالی استفاده کرد تا تفاوت در خنکی را احساس کنید. نگهداری آب در سفال، علاوه بر مزایایی که دارد به خنک سازی آب کمک می کند چراکه در یخچال آب سرد می شود اما در سفال کاملاً خنک است.دیواره های کوزه ها از جنس سفال و خاک رس می باشند و همیشه نم و مرطوب هستند، مولکول های آب دیواره های کوزه برای تبخیر شدن گرمای آب داخل کوزه را می گیرند و باعث خنک شدن آب داخل کوزه می شوند.

خاصیت قلیایی

ماهیت قلیایی ظروف سفالی ناشناخته نیست و یک ظرف سفالی به بهترین شکل میتواند تعادل pH آب را حفظ کند. اگر آب دارای محتوای اسیدی باشد، با خاصیت قلیایی سفال متعادل می شود و مشکلات ناشی از معده و اسید آن را بهبود می بخشد.

حذف سختی آب و گوارا شدن آن

دیواره های سفالی کوزه مواد و یونهای موجود در آب را جذب می کنند . خاک رس(دیواره های کوزه سفالی)، عمل حذف سختی آب را انجام می دهد و یونهای کلسیم را جذب خود کرده و یون های سدیم را پس می دهد و به همین خاطر آب گواراتر می شود.

خاصیت درمانی

شاید ندانید اما ظروف سفالی خاصیت درمانی دارند زیرا خاک رسی که برای ساخت آنها استفاده می شود، دارای انواع مختلفی از مواد معدنی و انرژی الکترومغناطیسی است. مواد معدنی ذخیره شده در آب کوزه، به حفظ مقدار مناسب گلوکز بدن کمک می کند و از گرمازدگی بدن، اسهال و کم آبی در فصل تابستان جلوگیری می کند. پس وقتی آب را در کوزه  ذخیره و سپس می نوشید فواید آن به بدن منتقل می شود. 

بهبود برخی از بیماری ها

نوشیدن آب موجود در کوزه های سفالی سبب تسکین درد های مفصلی و جدا ساختن چربی ها و دفع سم های موجود بر روی دیواره های معده می شود و آرامش بسیارخاصی به شما می دهد. آب کوزه با خاک رس قلیایی واکنش نشان داده و به حفظ تعادل pH آب در بدن و تسکین دردهای معده کمک می کند.

عدم وجود مواد شیمیایی سمی

یکی از بزرگترین مزایای نوشیدن آب از ظروف سفالی این است که هیچ ترسی از مواد شیمیایی سمی موجود در آن وجود ندارد در صورتیکه ماده شیمیایی سمی قوی در بطری های پلاستیکی موجب اختلال غدد درون ریزشده که در مورد ظروف سفالی این چنین نیست.

جلوگیری از گرما زدگی

آفتاب زدگی در ماه های سوزان تابستان کاملاً معمول است. نوشیدن آب از کوزه یا پارچ های سفالی می تواند تا حد زیادی به مقابله با این مشکل کمک کند زیرا آب ذخیره شده در سفال غنی از مواد مغذی - ویتامین ها و مواد معدنی است و سطح گلوکز بدن نیز با این آب حفظ می شود.

طبیعت متخلخل

تخلخل ظروف سفالی ناشناخته نیست و تبخیر از لحظه ذخیره آب در ظرف سفالی آغاز و این منجر به خنک شدن آب درون کوزه می شود و این خاصیت متخلخل خاک رس فواید و مزایای زیادی برای سلامت بدن دارد.

سازگار با محیط زیست

گزینه های سازگار با محیط زیست در تمام زمینه های زندگی بسیار موثر است. اکنون بیشتر ما آب را در بطری های پلاستیکی نگهداری و ذخیره می کنیم و می دانیم پلاستیک به راحتی تجزیه نمی شود، علاوه بر این حاوی مواد شیمیایی سمی مضر است و با استفاده ی بی رویه از آنها میلیون ها تن زباله پلاستیکی ایجاد و بخش بسیار کمی از آن بازیافت می شود. کوزه های سفالی گزینه طبیعی ، ارگانیک و سازگار با محیط زیست هستند.

بهبود کیفیت آب

نگه داری آب در کوزه سفالی سبب می شود دیواره های سفالی ناخالصی های آب را جذب کرده و کیفیت آب درون آن بهبود یابد اما نگهداری آب در کوزه به طور دقیق و آن طوری که مردم فکر می کنند به طور 100% آب را تصفیه نمی کند.

ارزان تر از بطری های پلاستیکی

کوزه های سفالی اگر مرتب به درستی تمیز و نگهداری شوند، می توانند سال به سال دوباره مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع، تمیز کردن آنها مسئله دشواری نیست و این ظروف در صورت نگهداری صحیح با دوام و کاملاً مناسب و نسبت به بطری های پلاستیکی ارزان تر هستند.

دانستنی های مفید درباره کوزه سفالی

  • کوزه ای را بخرید که از جنس خاک رُس  و دارای دیواره های نه ضخیم و نه نازک باشد زیرا دیواره ها آب را بیش از حد تراوش کرده بیش از حد ضخیم آب را تراوش نمی کنند.
  • کوزه بدون لعاب و خام تهیه نمایید، در صورت خرید کوزه دارای لعاب هیچ فرقی بین آن کوزه و یک ظرف پلاستیک نیست.
  • پس از خرید کوزه را شسته و کمی آب در داخل آن ریخته و پس از یک ساعت آن را خالی نموده و سپس از آن استفاده نمایید.
  • برای تصفیه آب کوزه به صورت 100% شما نیاز به یک کوزه بزرگ مثلا 40 لیتری دارید. این کوزه را پر کرده و بر روی کوزه دیگری بگذارید تا آب تراوش شده از آن مستقیما به داخل کوزه پایینی بریزد . آبی که در کوزه دوم وجود دارد، آب تصویه شده است.