به گزارش پایگاه خبری نشان :

شیعه نیوز: در زندگی ما افراد موضوعات مختلفی وجود دارد که با شنیدن آنها ناخودآگاه وحشت و هیجانی دلهره آور در وجودمان ایجاد می شود جن یکی از همین موضوعاتی است که هر زمان صحبت از آن به میان می آید افکار بسیار عجیب و ترسناکی به ذهنمان می آید با وجود اینکه شاید فقط در فیلم های ترسناک جن و ارواح دیده باشیم.

باید بدانید اگر بخواهیم یک دیدگاه وسیع و گسترده به جن و ارواح داشته باشیم بایستی بگوییم هر موجود ماوراء الطبیعه ای همچون فرشته ها و شیاطین که از دید انسان پوشیده باشد جن نام می‌گیرد.

اکثر مردم بر این باورند اجنه گروهی از موجودات زنده هستند که با وجود نامرئی بودن دارای تفکرات و احساسات هستند که خلقتشان به هزار سال قبل از بشر بر می گردد و از آتش خلق شده اند.اما باید دید حقیقت پنهان و راز آلود این موجودات چه هست؟

از دیرباز تا به امروز کنجکاوی و تحقیقات بسیار زیادی در مورد «جن» توسط انسان ها وجود داشته که طبق همین کنجکاوی ها باورهایی متفاوت و همچنین متناقض در باب این موضوع در ذهن آنها شکل گرفته است که می توان گفت هیچکدام از آنها مستند و قابل اعتماد نمی باشند.

قبل از هر چیزی به معنای لغوی واژه جن می پردازیم ، به معنای نامرئی ، دور از نظر و پنهان می باشد. در حقیقت این واژه ناظر به ماهیت جن است به همین خاطر بچه ای که هنوز متولد نشده و در بطن مادر حضور دارد و دیده نمی شود جنین نامیده شده است.«جن» یک عنوان از طرف خداوند متعال می باشد که برای معرفی این مخلوقات در قرآن کریم در نظر گرفته شده است.

چه چیزی جن ها را می ترساند؟

ترس از خروس سفید و کبوتر

بعضی از حیوانات همچون خروس سفید ، کبوتر و اسب اصیل موجب هراس اجنه می شوند و چنانچه در خانه ای اسب اصیل وجود داشته باشد جن ها جرات وارد شدن به آن خانه را ندارند.

همانطور که اشاره شد اجنه بسیار زیادی از کبوتر دارند بالاخص اگر این کبوتر به رنگهای سفید و دورنگ باشند. در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است:«هر منزلی که کبوتر داشته باشد جنی نمیتواند به آن خانه آفتی برساند»

خروس سفید از دیگر حیواناتی است که جنیان هراس بسیار زیادی از آنها دارند چنانچه خانه ای از این حیوان داشته باشد اجنه نمی توانند به آن خانه ورود کنند. همانطور که در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است:«اگر در خانه ای خروس بال گشاده سفید وجود داشته باشد هم خود آن خانه و هم هفت خانه اطراف آن از بلا به دور می ماند و یک بال زدن کبوتر دورنگ خیلی بهتر از هفت خروس سفید است»

گفتن بسم الله

اجنه و شیاطین با شنیدن کلمه مقدس «بسم الله» از محلی که در آن حضور دارند فرار می کند به خاطر همین است توصیه شده پیش از غذا خوردن و همچنین پیش از اینکه آب جوش روی زمین بریزید حتماً «بسم الله» بگویید تا شریک غذای شما نشده و برکت غذایتان کم نکند.

در این باب از پیامبر اکرم صلی الله پرسشی شد:که آیا شیطان می تواند با انسان هم غذا شود؟ حضرت فرمودند:«آری ، بسم الله زمزمه نشود افراد آن سفره با شیطان هم غذا شده و برکت از طعامشان گرفته می شود.»

اجنه به دنبال چه مکانها و افرادی هستند؟

مکان هایی که در آن واجبات به جا آورده نمی شوند.

مکان هایی که هیچ وقت صدای قرآن از آنها شنیده می شود.

مکان هایی که صدای موسیقی در آن به شدت بالاست.

مکان هایی که بساط لهو و لعب در آنجا به پاست.

جایی که هیچ وقت بهداشت اصولی در آن رعایت نمی شود.

مکان هایی که در آنجا قمار بازی می شود.

آن دسته مکان هایی که در آنجا مواد مخدر استعمال و شرب خمر انجام می شود.

مکان هایی که در مجاورت عوارض طبیعی همچون کوه، جنگل، چشمه، باغ و بیابان هستند.

مکان های واقع در نزدیکی درختان مرکب بالاخص درخت نارنج.

شخصی که از انجام غسل واجب سر باز می زند.

شخصی که اهل زنا است.

افرادی که اقدام به دست زدن به اعمال ختومات و علوم غریبه است.

شخصی که در انجام امور واجبات خود تنبل است.

فردی که با حیواناتی همچون گربه و سگ انس گرفته است.

در چه صورتی جن ها مزاحم انسان می شوند؟

درباره این موضوع که در چه صورت جن ها برای انسان ها مزاحمت ایجاد می‌کنند راه حل های بسیار زیادی وجود دارد که که خرافات بودن آنها و کاربردشان اثبات نشده است.

در آیه ٢٧٥ از سوره بقره از طرف خداوند آمده است:آن دسته از افرادی که ربا میخورند در قیامت نمی‌توانند برخیزند مگر مثل کسی که در نتیجه تماس با شیطان دیوانه شده و تعادل خود را از دست داده است.

در تفسیر این آیه توسط علامه طباطبایی آمده است:هر چند آیه به هر گونه دیوانگی و جنون ناشی از تماس با شیطان اشاره ندارد اما بر آن است که برخی از جنون ها می تواند از ناحیه شیطان باشد.

نتیجه اینکه جنیان و شیاطین به هیچ وجه سلطه قهری و غیر ارادی و تصرف بر انسان نداشته و هر گونه انحرافی که از سوی آنها درباره انسان صورت می پذیرد همراه با اختیار و اراده انسان می باشد ولی در اینکه برخی از سختی های زندگی انسان از طرف شیاطین است شکی نیست که جملگی برای امتحان و آزمایش ما است.بنابراین باید گفت بین سختی و انحراف تفاوت بسیاری وجود دارد.انحراف مختص مومنین نمی باشد اما سختی ها برای آنها مقدر شده است.

راه های درمان و علاج

تغییر مکان و محل زندگی هر چند به صورت موقت.

پرهیز از تنهایی.

تلاوت سوره هایی از قرآن مانند « چهار قل» و «و ان یکاد».

صدقه در آوردن.

مراجعه به نزد افرادی که آزار جنینان را مهار می‌کنند.

ضرر جن ها به انسان

چنانچه یاد خدا و چهارده معصوم همیشه همراه انسان باشد و هیچ وقت از حد و حدود شرعی خود فراتر نرود هیچ ضرری از طرف هیچ اجنه ای به او وارد نخواهد شد.

در شرایط عادی هیچ ضرری از طرف جن ها به انسانها نمی رسد مگر اینکه انسانها اقدام به آسیب زدن به جن ها بکنند و آنها را در صدد انتقام جویی برآورند.

برای اینکه هیچ ضرری از سوی انسان ها متوجه جنیان نشود بایستی در آغاز بعضی از کارها بسم الله الرحمن الرحیم را زمزمه کنند همچون ریختن آب داغ به آستانه یا چاه و یا هم چنین روی آتش و نیز زمانیکه به آستانه در می رسند و به هنگام حمام رفتن و دیگر موارد که در شرع به آنها تاکید شده است.

منبع: شیعه نیوز