به گزارش پایگاه خبری نشان :

آلومینیوم یکی از پر مصرف‌ترین فلزات جهان است و در تولید محصولات بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. آلومینیوم در ابزار و لوازم پخت و پز، قوطی‌های کنسرو و فویل‌ها یافت می‌شود. مقدار آلومینیومی که روزانه در معرض آن قرار می‌گیریم شگفت‌انگیز است و بدترین بخش ماجرا این است که برای بقا به این ماده نیاز نداریم. در حقیقت، آلومینیوم می‌تواند بیش از آن که مفید باشد، به ضرر شما تمام شود.

بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت، بدن انسان توانایی حذف کارآمد مقادیر اندک آلومینیوم را دارد، از این رو مصرف حدود ۴۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن انسان بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. بر همین اساس، برای فردی که ۶۰ کیلو وزن دارد، میزان مصرف مجاز برابر با ۲,۴۰۰ میلی‌گرم است. متاسفانه، بیشتر افراد با توجه به سطوح بالای مواجهه با آلومینیوم، بسیار بیشتر از این میزان دریافت می‌کنند.

کارشناسان درباره میزان استفاده از فویل در پخت غذاها ابراز نگرانی کرده و پژوهش‌ها هم درخصوص مضرات احتمالی این کار برای سلامت ما هشدار داده‌اند. آیا باید از این هشدارها نگران بود؟ ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

 

خطرهای فویل آلومینیومی

طبق تحقیقات، برخی فویل‌هایی که از آن‌ها برای پخت استفاده می‌کنیم، به درون غذای ما نشت و به مرور مشکلاتی برای سلامتی ما ایجاد می‌کند. دانشمندان به بررسی خطرات بالقوه‌ای پرداخته و به بالا بودن غلظت آلومینیوم در بافت مغز مبتلایان به بیماری آلزایمر پی برده‌اند. تحقیقات هم نشان داده ممکن است میان مصرف زیاد آلومینیوم و کاهش نرخ رشد سلول‌های بدن انسان ارتباط وجود داشته باشد و این موضوع ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری‌های استخوانی یا اختلالات کلیوی بالقوه مضر باشد.

نوع غذا، چاشنی و دمای پخت

تحقیقات به طور کلی نشان داده است هر چه دمای پخت غذا بالاتر باشد شرایط برای ورود آلومینیوم به غذای ما مساعدتر می‌شود. یک عامل دیگر اسیدیته مواد غذایی است. اگر با مواد غذایی اسیدی مثل گوجه‌فرنگی یا چاشنی‌هایی سر و کار دارید که با سرکه درست می‌شود، این موضوع می‌تواند باعث تجزیه شدن فویل و نشت هر چه بیشتر آلومینیوم به درون غذا شود.

 

تا زمانی که در استفاده از فویل آلومینیومی در پخت غذا زیاده‌روی نکنید احتمالاً خطری تهدیدتان نمی‌کند. همیشه تعادل را رعایت کنید. از پخت زیاد مواد غذایی اسیدی با استفاده از فویل خودداری کنید. مراقب مقدار نمک و ادویه‌ای که به غذای خود اضافه می‌کنید هم باشید چرا که زیاد بودن مقدار آن‌ها هم می‌تواند در نشت آلومینیوم نقش داشته باشد.

جایگزین‌هایی برای فویل

روش‌های متعددی برای کاهش استفاده از فویل آلومینیومی در پخت و پز وجود دارد. در بعضی موارد می‌توانید به جای فویل از کاغذ پوستی استفاده کنید. به علاوه سعی کنید بیشتر غذای خانگی مصرف کنید که سالم‌تر است. برای کباب کردن می‌توانید از توری کباب یا سیخ استفاده کنید. هنگام پخت سبزیجات در فر از ظرف پیرکس و برای پخت سیب‌زمینی از سینی فر استفاده کنید.