به گزارش پایگاه خبری نشان :

 به نقل از راشاتودی نوشت: رسانه های چین گزارش دادند محققانی که در این کشور روی یک پروژه همجوشی هسته ای کار می کنند موفق شده اند پلاسمایی به دمای ۱۲۰ میلیون درجه سانتیگراد را برای نزدیک به دو دقیقه حفظ کنند.

 

رسانه های چین گزارش دادند محققانی که در این کشور روی یک پروژه همجوشی هسته ای کار می کنند موفق شده اند پلاسمایی به دمای ۱۲۰ میلیون درجه سانتیگراد را برای نزدیک به دو دقیقه حفظ کنند.

به گفته روزنامه چینی گلوبال تایمز، سازندگان این خورشید مصنوعی که به عنوان پروژه همجوشی هسته ای در چین شناخته می‌شود، همچنین موفق به حفظ پلاسما با دمای ۱۶۰ میلیون درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ ثانیه شده اند.

این زمانها، گرچه از نظر مطلق خیلی طولانی نیستند، اما رکوردهایی در حوزه همجوشی هسته ای محسوب می شوند. به گفته یک استاد فیزیک از دانشگاه علم و صنعت جنوب در شنژن، گام بعدی حفظ این دماها تا مدت یک هفته است.

راکتور همجوشی هسته ای چین اولین بار در سال ۲۰۱۹ وقتی پکن اعلام کرد که به زودی عملیات خود را آغاز می کند ، خبرساز شد.

راکتور HL-۲M توکاماک برای اولین بار در اواخر سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و اولین موفقیت آن حفظ دمای ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد به مدت ۱۰۰ دقیقه بود.

فرآیند همجوشی هسته ای نوید زیادی برای تولید انرژی به همراه داشته است اما عملی ساختن آن یک چالش بزرگ است چرا که گرچه روند همجوشی به خودی خود امکان پذیر است، اما انرژی بیشتری از میزان آزاد شده مصرف می کند، که برعکس هدف است.

روسیه نیز اخیراً تحولاتی را در ارتباط با همجوشی هسته ای گزارش داده است. اوایل این ماه، رسانه های دولتی این کشور از آغاز به کار راکتور توکاماک T-۱۵MD برای اولین بار خبر دادند.