به گزارش پایگاه خبری نشان :

محمدحسین اسلامیان در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی اظهار کرد: بازار لوازم خانگی در رکود کامل است و تقاضایی وجود ندارد؛ همه منتظر هستند که انتخابات تمام شود و همچنین سرنوشت مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها مشخص می‌شود. در مورد قیمت‌ها نیز به خصوص در مورد لوازم خانگی بزرگ تغییری رخ نداده است. به هیچ وجه نمی‌توان در مورد بازار پیش‌بینی کرد اما این دو فاکتور تاثیر بیشتری خواهند داشت.

وی با اشاره به احتمال تعطیلی واحدهای صنفی گفت: اگر این رکود ادامه‌دار باشد قطع به یقین برخی از واحدهای صنفی مجبور خواهند بود که تغییر شغل دهند یا واحد صنفی خود را تعطیل کنند. لوازم خانگی صنفی نیست که با چند ماه رکود واحد صنفی تعطیل شود اما اگر ادامه‌دار باشد شاید بسیاری تغییر شغل را ترجیح دهند.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه تصریح کرد: هر اتفاقی هم رخ دهد، قطعا هیچ کالایی ارزان نمی‌شود. اگر همه عوامل مثبت باشند، مذاکرات به نتیجه برسد و انتخابات هم تمام شود، نهایتا وارد ثبات قیمت می‌شویم. یعنی حتی با مطلوب بودن همه فاکتورها، چیزی ارزان نمی‌شود تنها ممکن است به ثبات برسد. چراکه با توجه به این نرخ دستمزد، بیمه، حامل‌های انرژی و مولفه‌های تولید حتی اگر قیمت ارز ثابت باشد، تنها می‌توانیم بگوییم که قیمت کالاها ثابت می‌ماند.

وی در مورد وضعیت صادرات لوازم خانگی خاطرنشان کرد: برندهایی که در کشورهای اطراف ما وجود دارند، کالاهایی با قیمت کمتر به فروش می‌رسانند، بنابراین ما هنوز در بخش صادرات موفق نیستیم. در مورد کالاهایی مانند کولر آبی یا یک سری از آبگرمکن‌ها که دیگر کشورها تولید نمی‌کنند و تنها ما تولید داریم، می‌توانیم صادرات کنیم. اما چطور می‌توانیم ماشین لباسشویی که در ایران قیمت تمام شده آن ۱۳ میلیون تومان است، در کشورهای اطراف که یک ماشین لباسشویی برند ۷ یا ۸ میلیون تومان قیمت دارد، صادر کنیم؟ اصلا امکان ندارد.

اسلامیان در پاسخ به سوالی در مورد میزان تفاوت قیمت لوازم خانگی در داخل و خارج از کشور گفت: با احتساب نمونه‌ای ماشین لباسشویی که با همان ابعاد و وزن در داخل ایران ۱۲ میلیون تومان و خارج از کشور ۸ میلیون تومان است، لوازم خانگی حدود ۳۰ درصد در کشور گران‌تر است.