به گزارش پایگاه خبری نشان :

همشهری/نمایندگان مجلس اوایل ماه جاری، کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کردند که از این پس طبق مدت تملک، اگر فردی طلا، ارز، مسکن و خودرو خریداری و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند.

در این طرح، مالیات نگهداری دارایی‌هایی مانند طلا، ارز و جواهرآلات  به شرح زیر است:

۱) با نگهداری کمتر از یکسال معادل ۳۰ درصد

۲) با نگهداری بیش از یک تا دو سال سالانه ۲۰ درصد

۳) بیش از دو سال معادل ۱۰ درصد

در مجموع هدف این طرح را می توان توقف فعالیت های سوداگرانه در این بازارها دانست.

اما نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر  با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه به همشهری آنلاین گفت: هر جایی که بحث از سرمایه و درآمد باشد و معامله ای صورت بگیرد فرقی ندارد که شخصی حقوقی و یا حقیقی در این معامله حضور داشته باشد در هر صورت باید مالیات پرداخت شود اما نکته‌ای که این روزها بابت مالیات بر عایدی سرمایه به وجود آمده، این است که ما به زودی مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته شاهد این خواهیم بود که هر شخص حقیقی نیز باید سالانه اظهارنامه مالیاتی بدهد و درآمدها و هزینه هایش را اعلام کند و اگر درآمد اضافی داشته باشد باید مالیات آن را بپردازد.

محمد کشتی آرای افزود: در بازار طلا و سکه، طلا فروش ها هر داد و ستدی که انجام می دهند از جمله خرید و فروش سکه، طلا و جواهر در دفاترشان ثبت می شود و با توجه به ثبت این معاملات مالیات خود را پرداخت می‌کند اما اشخاصی هم که طلا ، سکه و جواهر خریداری می کنند نیز باید مالیات خود را پرداخت کنند وزارت اقتصاد و امور دارایی حساب های بانکی که گردش حساب آن در یک سال از ۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده باشد را ملزم به رسیدگی می داند و سودی که از این داد و ستد و گردش حساب عاید شخص شود می تواند ملزم به پرداخت مالیات شود.

وی در ادامه  گفت: میل به سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه به دلیل اینکه کالاهایی هستند که قابلیت نقد شوندگی آنها بسیار بالا است، کم نمی شود و این بازار همچنان جاذبه دارد، اما امکان است سرمایه گذاری در آن محدود شود.

کشتی آرای همچنین با اشاره به چند روز تعطیلی بازار و همچنین نوسانات قیمت ارز  و اونس جهانی گفت: با توجه به نوسانات قیمت اونس جهانی و با توجه به اینکه اونس جهانی تغییرات مختصری در حد ۱۰ دلار افزایش یا کاهش داشته است بازار چند روزی است که ثبات قیمت پیدا کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مذاکرات وین تا این لحظه مثبت ارزیابی شده است بنابراین در هفته گذشته قیمت ارز تغییر چندانی نداشته و نرخ آن در محدوده ۲۴ هزار تومان باقی مانده است، این در حالی که اوایل هفته گذشته خبر برکناری رئیس کل بانک مرکزی باعث شد قیمت ارز تا محدوده ۲۵ هزار تومان افزایش پیدا کند ولی بعد از آن مشاهده شد که این خبر تاثیر چندانی روی بازار ارز نداشت و قیمت ارز دوباره به محدوده ۲۴ هزار تومان برگشت و در همین محدوده باقی ماند.

کشتی آرای در ادامه گفت: در مجموع از روز شنبه گذشته تا به امروز قیمت ارز و قیمت اونس جهانی تقریباً ثابت مانده است و به همین دلیل قیمت طلا و سکه از یک ثبات نسبی برخوردار بوده است و با توجه به تعطیلات میانی خرداد ماه داد و ستدها در بازارکاهش پیدا کرده است و باعث شد که حباب سکه افزایش پیدا نکند و قیمت ها بر روال عادی خود باقی بماند.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص تاثیر انتخابات بر روی قیمت طلا و سکه گفت: انتخابات یک اتفاق سیاسی معمول کشور است و سابقه گذشته انتخابات هم نشان داده است که این واقعه سیاسی نمی تواند تاثیری روی قیمت طلا و سکه داشته باشد.