به گزارش پایگاه خبری نشان :

سیاه دانه گیاهی یک‌ ساله، گلدار و بومی جنوب غربی آسیا است که از زمان‌های قدیم تا کنون به عنوان داروی گیاهی برای درمان انواع بیماری‌ها در طب سنتی کاربرد دارد.

 کارشناس آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به گیاه سیاه رنگ پر خاصیت سیاه دانه گفت: سیاه دانه طبیعت گرمی دارد و به دلیل داشتن ماده‌ای موسوم به «تیموکیتون» دارای اثر ضد تشنجی است، تحقیقات نشان داده که این گیاه موجب تاخیر در زمان شروع تشنج و کاهش مدت آن می‌شود.

آرش کریمی افزود: سیاه دانه مزه‌ای تلخ و ادویه‌ای دارد با کمی ته مزه توت فرنگی. از سیاه دانه در شیرینی‌جات، شربت‌ها و لیکور‌ها هم استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این گیاه برای کاهش نفخ شکم و دفع گاز‌های معده موثر است، غرغره کردن جوشانده سیاه دانه در سرکه باعث تسکین درد دندان و محکم شدن دندان‌ها می‌شود، همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده، برای درمان تب‌های سودایی و بلغمی مفید است و برای درمان سرماخوردگی‌های پی در پی نیز تاثیر بسزایی دارد.

این کارشناس غذا و دارو یادآور شد: سیاه دانه برای تسکین سر درد‌های افراد مزاج سرد نیز مفید هست، عفونت‌های ادراری را درمان کرده و برای مردانی که مبتلا به بیماری پروستات هستند، مفید و ادرار آور است.

کریمی اظهار داشت: از دیگر خواص سیاه دانه می‌توان به درمان جوش های بلغمی اشاره کرد، همچنین برای درمان انگل‌های روده و دستگاه گوارشی موثر است و سنگ کلیه و سنگ مثانه را از بین می‌برد.

وی گفت: سیاه دانه همچنین برای بیماری‌های پوستی و لک مفید می‌باشد، از ابتلا به سرطان و یا بیماری‌های مزمن به دلیل مدت زمان زیادی که خاصیت آن در بدن می‌ماند جلوگیری می‌کند، باعث از بین رفتن افسردگی و برای افرادی که طبع گرمی دارند، انرژی زا می‌باشد.

کریمی گفت: روغن سیاه دانه نیز دارای خواص بسیاری است که از جمله می‌توان به خاصیت‌هایی همچون ضدباکتری، ضد درد، ضدقارچ، ضدالتهاب، آنتی‎اکسیدان‎ ، ضد ویروس، تنظیم فشار خون و تنظیم انسولین و ... اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج یک تحقیق علمی که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، ۲۹ فرد بزرگسال مبتلا به آسم که به مدت سه ماه به صورت روزانه، از عصاره سیاه‌دانه استفاده کرده بودند، در دفعات و شدت علائم آسم مانند خس خس سینه، بهبود قابل توجهی داشتند.