به گزارش پایگاه خبری نشان :

با گلایه از وضعیت نابه سامان بازار خودرو اظهار کرد: متاسفانه بازار خودرو اصلا خوب نیست و علی‌رغم اینکه طی دو ماه گذشته شاهد شکسته شدن قیمت‌های قبلی انواع خودرو هستیم ولی وضعیت خرید و فروش چنگی به دل نمی‌زند.

وی با اشاره به اینکه قیمت دلار تاثیر مستقیمی بر بازار خودرو دارد، گفت: فعلاً که بازار خودرو رکودی است و امیدواریم با تغییر و تحولات پیش آمده در کشور وضعیت تغییر کند.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت اخذ برگه سبز در معاملات خودرو توضیح داد: طبق رای دیوان عدالت، از مردم و به ویژه نمایشگاه داران درخواست می‌شود برای خرید و فروش خودرو حتما به برگه سبر استناد کنند.

برگ سبز فراموش نشود!

وی در توضیح برگ سبز گفت: برگ سبز در واقع یک سند تک برگی است که پس از تعویض پلاک و دریافت تأییدیه‌های مربوط به وسیله نقلیه و هویت مالک توسط راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود. این سند به رنگ سبز روشن است و به همین دلیل نیز در میان مردم با عنوان برگ سبز معروف شده است.

این مسئول تصریح کرد: در بخشی از برگ سبز که مربوط به ویژگی‌های خودرو است اطلاعاتی همچون نوع خودرو، ظرفیت، رنگ، تعداد سیلندر، تعداد چرخ، تعداد محور، شماره شاسی، شماره موتور و شناسه وسیله نقلیه درج می‌شود. در بخش دیگر نیز مشخصات شناسنامه‌ای مالک خودرو از جمله نام و نام خانوادگی، کد ملی، نام پدر، محل صدور شناسنامه، شماره شناسنامه و تاریخ تولد می‌آید.

وی اضافه کرد: خریداران پس از دریافت این سند تک برگی، کارت شناسایی دیگری را نیز با عنوان کارت شناسایی خودرو دریافت می‌کنند که اطلاعات فنی خودرو خریداری شده در آن درج شده است.

کریمی اضافه کرد: یکی از دلایلی که خرید خودروها به ویژه خودروهای خارجی گران تمام می‌شود همین بی توجهی به برگ سبز است. به عنوان مثال در حال حاضر برای سند زدن یک ماشین BMW تولید سال ۲۰۱۷ خریدار باید حدود ۶۰ میلیون هزینه کند در صورتی که با اخذ برگه سبز این هزینه کرد لازم نیست.

وی با بیان اینکه با برگه سبز پلیس راهور، شاهد کاهش تخلفات و سوء استفاده برخی در معاملات خودروخواهیم بود، افزود: گاه پیش می آید که افراد برای کاهش هزینه‌ها، خودرویی می خرند ولی تا مدت ها از مراجعه جهت صدور سند خودداری می کنند.

وی توضیح داد: برای ثبت سند قطعی فرد باید در مرحله اول به مراکز تعویض پلاک مراجعه و بعد به دفترثبت اسناد رسمی مراجعه کند و این کار جز تحمیل هزینه زیاد و اتلاف وقت خریدار و فروشنده نتیجه ای ندارد.

کریمی توضیح داد: از مردم درخواست می‌شود برای جلوگیری از وقوع برخی تخلفات به محض خرید خودرو نسبت تغییر پلاک اقدام کنند.

وی اضافه کرد: مواردی پیش آمده که فرد خودرویی را فروخته ولی سند آن را انتقال نداده است و همین باعث شده که ماشین ۱۰ دست بچرخد و برخی افراد سودجو از طریق آن اقدام به تخلفاتی کنند ولی در نهایت صاحب سند گرفتار مراجع قانونی شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل کرج گفت: با این کار از وقوع بسیاری تخلفات و قانون گریزی‌ها جلوگیری و معاملات خودرو با اطمینان انجام می‌شود.

کریمی درادامه با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر بازار خودرو افزود: بازار اصلا خوب نیست و در وضعیت رکودی به سر می برد به طوری که نمایشگاه داران حتی حاضر شده‌اند ماشین‌هایی که با قیمت بالا خریده‌اند را با ضرر به فروش برسانند ولی خریداری نیست.

افت شدید قیت خودروهای خارجی

وی ادامه داد: طی ماه‌های گذشته خودروهای خارجی افت قیمت شدیدی داشته‌ ولی باز خریداری نیست. به عنوان مثال تا چند ماه پیش خودروی لندکروز تا سقف ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد ولی حالا به قیمت ۴ میلیارد هم خریداری ندارد.

وی افزود: بازار طلا، زمین و خودرو مثلثی است که نقش به سزایی در اقتصاد کشورهای دنیا ایفا می‌کند و اگر قرار باشد بازار آنها مدام در حال رکود باشد، قطعا اقتصاد برآیند امیدوار کننده‌ای نخواهد داشت.

کریمی اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر خریداران و فروشندگان منتظر این هستند که ببینند با تحول صورت گرفته چه تغییری در قیمت دلار اتفاق می افتد و همین باعث شده بازار خودرو رکودی شود.این مسئول در پاسخ به اینکه این افت قیمت‌ها شامل خودروهای داخلی هم شده، توضیح داد: این تغییر قیمت در خودروهای داخلی به اندازه خودروهای وارداتی محسوس نیست.

وی گفت: متاسفانه خودروسازی‌های داخلی در تعادل بخشی بین عرضه و تقاضا موفق نبوده‌اند و اگر این اتفاق بیفتد قیمت خودروهای داخلی هم کاهش پیدا می کند.

وی توضیح داد: متاسفانه مردم ما در خرید و فروش متفاوت و برعکس همه دنیا عمل می کنند یعنی وقتی جنس یا کالایی گران می شود به بازار هجوم می آورند و همین که قیمت‌ها متعادل و بهتر می شود بازار از هیجان می افتد و خلوت می شود.

فعالیت حدود ۸۰۰ نمایشگاه ماشین در البرز

وی در ادامه با اشاره به تعداد نمایشگاه‌های اتومبیل فعال در کرج گفت: در حال حاضر حدود ۵۲۰ نمایشگاه در کرج فعال است و با تجمیع کل نمایشگاه‌های استان، تعداد آنها به حدود ۸۰۰ مورد می‌رسد.

وی ادامه داد: یک نمایشگاه اتومبیل برای اخذ مجوز فعالیت لااقل باید مکانی ۲۰۰ متری داشته باشد در حالی که بسیاری از صنوف دیگر تنها با ۲۰ متر فضا مجوز فعالیت می گیرند.

 رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل کرج گفت توضیح داد: با این حال باز هم شاهد این هستیم که بسیاری از نمایشگاه داران ماشین‌ها را جلوی مغازه پارک می‌کنند و همین امر باعث سد معبر و گلایه شهروندان شده است.

معامله خودرو از طریق سایت‌های اینترنتی ممنوع!

وی در ادامه با هشدار به شهروندان در خصوص معامله خودرو از طریق سایت و فضای مجازی گفت: این سایت‌ها جایگاه و اعتباری ندارند و در این خصوص به اخباری که درباره کلاهبرداری این سایت‌ها منتشر می‌شود می‌توان استناد کرد.

کریمی گفت: اگر فرد در روند خرید و فروش ماشین از نمایشگاه دار دچار مشکل شود، از طریق اتحادیه به راحتی قابل پیگیری است ولی معامله از طریق سایت قابل پیگیری نیست.

این مسئول با تاکید بر ضرورت استفاده از نظر کارشناسان خودرو در انجام معامله گفت: از مردم درخواست می‌شود قبل از معامله، از کارشناسی برای بازدید از خودرو کمک بگیرند تا وضعیت ماشین را بررسی کند. بدون شک خرید خودرو با نظر کارشناس خیال خریدار را از اینکه ماشین سالمی معامله کرده راحت می‌کند.