به گزارش پایگاه خبری نشان :

بررسی وضعیت بازار خودرو طی روز جاری نشان می‌دهد، قیمت‌ها نسبت به یک هفته پیش با فراز و نشیب‌هایی در برخی خودروها همراه است. هرچند قیمت برخی خودروها نیز تغییری نداشته و ثابت مانده است.

در بازار امروز هر دستگاه سمند LX مدل ۱۴۰۰ معادل ۱۹۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ مدل جی ال ایکس ۲۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ساده ۲۵۸ میلیون تومان معامله شد که نسبت به شنبه هفته گذشته تغییری نداشته است.

همچنین هر دستگاه پژو پارس ساده مدل ۱۴۰۰ معادل ۲۳۶ میلیون تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته ۲ میلیون تومان افت قیمت داشته است. در مورد قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده نیز باید به افزایش قیمت یک میلیون تومانی اشاره کنیم، به طوری که این خودرو با قیمت ۲۱۱ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

در بازار امروز پژو ۲۰۶ صندوقدار با افت ۳ میلیون تومانی نسبت به هفته پیش با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با کاهش ۵ میلیون تومانی با قیمت ۳۸۵ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده‌ای رینگ فولادی با رشد قیمت یک میلیون تومانی به قیمت ۲۹۲ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

در عین حال، رنو تندر۹۰ مدل E۲ معادل ۳۳۵ میلیون تومان، رنو تندر پلاس اتوماتیک ۴۵۰ میلیون تومان و رانا پلاس ۲۲۲ میلیون تومان به متقاضیان عرضه می‌شود که تغییر قیمتی نسبت به ابتدای هفته گذشته نداشته‌اند.

در مورد دنا معمولی رینگ فولادی نیز باید به رشد قیمت ۵ میلیون تومانی این خودرو و عرضه آن به قیمت ۲۸۴ میلیون تومانی آن اشاره کنیم. قیمت دنا پلاس دنده‌ای توربو ۳۶۰ میلیون تومان و هایما s۷ توربو ۶۶۰ میلیون تومان است که تغییری نسبت به هفته گذشته نداشته است.

در عین حال قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ در بازار با رشد یک میلیون تومانی به ۱۳۴ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ با رشد ۲ میلیون تومانی به ۱۲۱ میلیون تومان و سایپا ۱۳۲ با افت ۲ میلیون تومانی به ۱۱۸ میلیون تومان رسیده است.

در همین حال، ساینا با افت ۳ میلیون تومانی معادل ۱۴۳ میلیون تومان، تیبا رینگ فولادی بدون تغییر معادل ۱۲۹ میلیون تومان، تیبا ۲ رینگ فولادی با افت یک میلیون تومانی معادل ۱۳۷ میلیون تومان، کوییک دنده‌ای با کاهش ۳ میلیون تومانی معادل ۱۵۰ میلیون تومان، سراتو ۲۰۰۰ آپشنال بدون تغییر ۷۹۰ میلیون تومان و ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک بدون تغییر معادل ۲۶۵ میلیون تومان در بازار به مشتریان عرضه می‌شود.

افت ۲۱ درصدی تولید خودروسازان در اردیبهشت‌

معاملات در بازار خودرو در شرایطی راکد است که تولید خودرو طی اردیبهشت‌‌ماه با افت ۲۱.۴ درصدی روبه‌رو شده‌ است. طی دومین ماه امسال ۷۹ هزار و ۷۸۸ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به اردیبهشت سال قبل ۲۱.۴ درصد کاهش داشته است. در این مدت تولید خودرو سواری نیز با افت ۲۲.۱ درصدی به ۷۳ هزار و ۱۷۲ دستگاه رسید.

طی اردیبهشت امسال ۳۶ هزار و ۷۲۶ دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۲۹ درصد افت داشته است. در این ماه تولید سواری توسط ایران‌ خودرو ۳۶ هزار و ۶۱۰ دستگاه بود که نسبت به اردیبهشت ۹۹ با کاهش ۲۸.۳ درصدی همراه بوده است.

همچنین در اردیبهشت امسال ۳۷ هزار و ۶۹۶ دستگاه خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا تولید شده که نسبت به اردیبهشت سال قبل ۱۵.۴ درصد کاهش داشته است. در این ماه تولید سواری توسط سایپا معادل ۳۲ هزار و ۹۷۷ دستگاه بود که در مقایسه با اردیبهشت ۹۹ افت ۱۶ درصدی را تجربه کرده است.

مقاومت قیمت‌ها در مقابل رکود معاملات

قیمت خودرو در بازار در حالی در برابر نبود مشتری و کسادی معاملات مقاومت می‌کند که در کنار کاهش تولید خودروسازان شاهد رایزنی آنها برای آزادسازی قیمت تولیداتشان نیز هستیم.

در جلسه‌ای که اواخر اردیبهشت امسال در کمیسیون صنایع مجلس با حضور رئیس سازمان گسترش، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل شرکت‌های خودروساز و رئیس انجمن قطعه سازان برگزار شد، نامه‌ای با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و همچنین دبیر انجمن قطعه سازان به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن پیشنهاد قیمت‌گذاری خودروها در قالب خودروهای عمومی و اختصاصی مطرح شده بود.

در این پیشنهاد خواسته شده بود تا خودروهای عمومی یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود ۵ درصدی با تایید و نظارت وزارت صنعت قیمت‌گذاری شوند. اما در مورد خودروهای اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت گذاری با پیشنهاد هیات مدیره شرکت‌ها و تایید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد.

همچنین در این نامه عنوان شده بود که خودروسازان مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را عاملی برای بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرف کننده می‌دانند.

در حال حاضر و با انتخاب رئیس جمهور جدید رایزنی خودروسازان برای آزادسازی قیمت محصولاتشان ادامه دارد و باید دید دولت بعدی در این مورد چه تصمیمی می‌گیرد.