به گزارش پایگاه خبری نشان :

روستاهای چربیون شهرستان محروم مارگون از امکانات و زیرساخت‌های اولیه از جمله شبکه آب شرب سالم برای زندگی محروم هستند‌.

یکی از اهالی چربیون می‌گوید: دانش آموزان این روستاها به جای نشستن در کلاس درس و نیکمت روبه‌روی تخته سیا، باید دبه ۲۰ لیتری و ۱۰ لیتری به دست بگیرد و دنبال تامین آب باشند.

مدیر آب و فاضلاب مارگون می‌گوید: شبکه آب شرب روستاهای ده بید، ده قنات و پاچات چربیون مربوط به زمانی بوده که تحت پوشش آبفای روستایی بودند و هم اکنون این شبکه فرسوده است و برای بازسازی شبکه آب این روستاها اعتبار نداریم.

روستاهای ده بید، ده قنات و پاچات چربیون از توابع شهرستان تازه تاسیس و محروم مارگون با 40 خانوار و جمعیتی افزون‌بر 120 نفر واقع در 130 کیلومتری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون با مشکلات و نارسایی‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

شغل اکثر مردم این روستاها کشاورزی، باغداری و دامداری به صورت سنتی است که بعد از چندین ماه تلاش‌های فراوان و رنج‌های زیاد هنگام برداشت محصول به دلیل عدم آشنایی با تکنولوژی روز با هدف افزایش برداشت محصول اما هزینه و فایده آن به جایی نمی رسد.

این روزها ساکنان روستاهای ده بید، ده قنات و پاچات با مشکلات فراوانی به دلیل نبود زیرساخت‌ها و امکانات اولیه گذران زندگی می‌کنند از جمله نبود شبکه آب شرب که بیش از هر چیزی ساکنان این روستاها را زجر می‌دهد به گونه‌ای که زنان و دخترانه آنها به کولبری آب در ساعات زیادی در شبانه روز مشغول هستند.

هومان پاسیار از اهالی چربیون می‌گوید: دانش آموزان این روستاها به جای نشستن در کلاس درس و نیکمت روبه‌روی تخته سیا، باید دبه 20 لیتری و 10 لیتری به دست بگیرد و دنبال تامین آب باشند.

با توجه به فراگیر شدن کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی انسان ها از جمله آموزش و اقتصاد، دانش آموزان دوره ابتدایی این روستاها نیز به دلیل نبودن اینترنت پر سرعت از آموزش و ادامه تحصیل عقب افتاده‌اند.

کودکانی که در حسرت تماشای تلویزیون می‌سوزند

رحمت‌الله بنام از اهالی منطقه چربیون می‌گوید: نبود شبکه تلویزیونی ساکنان این روستاها را عذاب می‌دهد و در واقع تماشای تلویزیون به یک آرزوی دست نیافتنی برای کودکان تبدیل شده است.

عزیزالله رضوان‌پور از دیگر اهالی چربیون افزود: یکی از مهمترین خواسته اهالی از مسئولان تامین آب شرب سالم بوده و در این زمینه انتظار تسریع در روند اجرایی شبکه دارند.

اعتبار نداریم، شبکه آب فرسوده است

مدیر آب و فاضلاب شهرستان مارگون می‌گوید: شبکه آب شرب روستاهای ده بید، ده قنات و پاچات چربیون مربوط به زمانی بوده که تحت پوشش آبفای روستایی بودند و هم اکنون این شبکه فرسوده است.

نعمت‌الله پیش آهنگ با اشاره به اینکه برای بازسازی شبکه آب این روستاها اعتبار نداریم، افزود: واقعیت امر شرکت آبفای شهرستان تازه تاسیس مارگون فاقد امکانات و تجهیزات لازم بوده به گونه‌ای که خودروی شرکت بعد از چندین روز تعمیر هنوز هزینه آن پرداخت نشده است.

فرماندار شهرستان مارگون به تسنیم گفت: خدمات رسانی به روستاهای کمتر برخوردار جزو مهمترین اولویت‌ها بوده و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نمی‌شود.

محمدباقر قائمی ادامه داد: مشکلات مطرح شده ازطریق دستگاه‌های اجرایی متولی پیگیری می‌شود و امیدوارم شاهد برطرف شدن آنها در صورت فراهم بودن شرایط باشیم.

ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل نبود مدرسه

محمد هادی امیری مدیرعامل شرکت مخابرات با تاکید بر اینکه اتصال روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت از اولویت‌های دولت است گفت: بحث رفع مشکل ارتباطی این روستاها در دستور کار قرار می‌گیرد.

کودکانی که باید در جستجوی علوم دانش باشند و اوقات فراغت خود را با برنامه‌های علمی و سرگرمی‌های مفرح بگذارنند بیشتر به کولبری آب روی آورده‌اند زیرا به دلیل نبود شبکه آب شرب راهی جز کمک به پدر و مادر خود ندارند.

کودکان چربیونی به دلیل نبود مدرسه در دوره راهنمایی و دبیرستان بعد از اتمام دوره ابتدایی یا عطای ادامه تحصیل را به لقایش می‌بخشند و یا باید عازم مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد برای ادامه تحصیل شوند زیرا در مرکز شهرستان یعنی مارگون مدرسه شبانه روزی نیز وجود ندارد