به گزارش پایگاه خبری نشان :

 باشگاه خبرنگاران جوان/ به نقل از دیلی‌میل، در یک تحقیق صورت گرفته هشدار داده شد که بیش از نیمی از مواد آرایشی معروف مانند رژ لب و ریمل مژه و ابرو حاوی مواد شیمیایی سمی است که باعث بیماری‌هایی از جمله سرطان می‌شود.

یکی از این مواد شیمیایی سمی، پلی و فلوروآرکیل (PFAS) است که به طور ویژه ای در مواد آرایشی تولید شده به کار رفته است. مواد پلی و فلوروآرکیل، مواد شیمیایی هستند که توسط انسان ها تولید شده و در چندین صنعت در سراسر جهان از جمله ساخت لوازم آرایشی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 در مطالعه ثابت شده است که اکثر مواد شیمیایی سرطان زا یا سمی هستند و نباید از آنها در تولیدات مواد مصرفی انسان ها استفاده کرد.

دانشمندان این مطالعه روی بیش از ۲۰۰ ماده آرایشی پرفروش در آمریکا و کانادا آزمایش کردند و میزان بالایی از فلوروآرکیل در آنها مشاهده کردند.

در تحقیقات گذشته نشان داده شد که  مواد پلی و فلوروآرکیل را با طیف وسیعی از مسائل بهداشتی از جمله سرطان کلیه، فشار خون بالا و بیماری تیروئید مرتبط است.

محققان دانشگاه نوتردام اضافه کردند که همچنین خطر اضافی آلودگی محیطی در ارتباط با تولید و دفع این محصولات وجود دارد که می‌تواند افراد بیشتری را تحت تأثیر قرار دهد.