به گزارش پایگاه خبری نشان :
باشگاه خبرنگاران جوان/ ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران،  از ثبات قیمت تخم مرغ طی یک‌ماه اخیر خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان معادل شانه ای ۳۲ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید، قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان است که امیدواریم دولت هر چه سریع تر نرخ مصوب را اعلام کند.

نبی پور از کمبود عرضه تخم مرغ خبر داد و گفت: کاهش جوجه ریزی ناشی از ارسال مرغ به کشتارگاه در سن ۹۰ روز منجر به اُفت تولید شد که برای جبران این کمبود باید تا ۱۱۰ هفتگی نگه داری شوند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران ادامه داد: کمبود عرضه تخم مرغ تا ماه دی و بهمن ادامه خواهد داشت چرا که جوجه ریزی هایی که از تیر در بازار صورت گرفته، حداقل ۵ ماه آینده به بازار عرضه می شود که دولت برای جلوگیری از کمبود کالا ترفندی مبنی بر تولک بردن ماهیانه ۲ میلیون مرغ را بکار گرفته است.

نبی پور کشتار مرغ‌ها به دلیل مطلوب نبودن شرایط تولید و کمبود جوجه‌ریزی را از جمله دلایل کاهش تولید تخم مرغ اعلام کرد و افزود: ۵ ماه است که با کمبود جوجه یک روزه تخم گذارمواجه هستیم و تا مرداد ماه  این کمبود ادامه دارد البته از ماه جاری شرایط مقداری بهبود می‌یابد.

وی با بیان اینکه صادرات تخم مرغ عملا متوقف شده است، گفت: دولت برای تنظیم بازار داخل، صادرات تخم مرغ را متوقف کرده است، درحالیکه این‌موضوع تاثیری بر بازار نگذاشته است.

به گفته نبی پور، بنابر آمار از ابتدای سال ۶۰ هزار تن تخم مرغ به بازارهای هدف صادر شده است.

این مقام مسئول تولید روزانه تخم مرغ را ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تن اعلام کرد و گفت: علی رغم‌ افزایش قیمت مصوب ذرت، کنجاله سویا، حمل و نقل و... دولت قیمت مصوب تخم مرغ را اصلاح نکرده است و همواره با قیمت دستوری بدنبال تنظیم بازار است که با این وجود تولیدکننده رغبتی به تولید ندارد.

وی ادامه داد: بیش از ۴٠ سال است که متوجه مفهوم مدیریتی که مسئولان عنوان می‌کنند، نشده‌ایم و نمی‌دانیم از کدام مدیریت صحبت می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در پایان با تاکید بر اصلاح قیمت مصوب مرغ گفت: با وجود آنکه مرغداری یک فعالیت اقتصادی است، از این رو قبل از روی کار آمدن دولت جدید قیمت باید اصلاح شود.