به گزارش پایگاه خبری نشان :

خودرو تارا پروژه K۱۳۲ ایران‌خودرو است .خودرو تارا براساس پلتفرم پژو ۳۰۱ تولید خواهد شد و در دو مدل دنده دستی و خودکاراست. برخلاف سایپا که برای شاهین (رهام) از پلتفرم ایرانی و مستقل استفاده کرده، ساخت ایران‌خودرو با پلتفرم پژو ۳۰۱ تولید شده است. این موضوع به آسودگی خیال برای مخاطب ایرانی منجر می‌شود و داستان خودرو ملی با پلتفرم داخلی را تداوم نمی‌دهد؛ اما ادعای مدیران ایران‌خودرو مبنی بر ساخت ۹۳ درصد قطعات خودرو تارا در ایران، سؤالات تازه‌ای در ذهن به‌وجود می‌آورد. البته ایران‌خودرو برای تولید سمند هم از شاسی پژو ۴۰۵ استفاده نمود و امیدواری برای تولید خودرو ملی را به یأس تبدیل کرد.

تحریم‌های خارجی علیه ایران فرصت مونتاژ و تولید پژو ۳۰۱ را از ایران‌خودرو گرفت. حالا طرف ایرانی تلاش می‌کند مشابه برنامه‌ای که برای سمند پیاده کرد، محصولی با استفاده از پلتفرم خارجی برای پاسخ به مشتریان داخلی بسازد. این موضوع باتوجه‌ به قرارداد بین ایران‌خودرو و گروه پژو سیتروئن منع قانونی ندارد؛ قراردادی که بعد از برجام منعقد شد.

نقد طراحی تارا

در طراحی نمای رو‌به‌رو، تارا ادامه‌دهنده‌ی سبکی است که دنا و دناپلاس آغاز کردند. تمامی این خودروها، خصوصا دنا، شباهت بسیار زیادی به فورد موستانگ دارند. جالب‌تر اینکه دنا در قسمت جلوپنجره به‌طور نامحسوسی شبیه موستانگ ۲۰۱۳ است؛ اما تارا در طراحی چراغ‌های اصلی، چیدمان روشنایی روز و سپر جلو، شباهتی انکار‌ناپذیر به نسل جدید موستانگ دارد و آ نرا به کپی ناشیانه از محصولی آمریکایی تبدیل می‌کند.

در نمای پشت نیز، حالت پیوسته برای چراغ‌های عقب وجود دارد که در عین زیبایی، کمی به دوج چارجر شبیه است. البته نباید فراموش کنیم حجم‌دهی بدنه، خصوصا برای نمای عقب و درپوش صندوق، بسیار خوب شکل گرفته و خطوط برجسته روی در‌ها (از گِل‌گیر جلو تا لبه صندوق و پایین در جلو تا سپر عقب) فراتر از خودرو‌های معمول ساخت ایران هستند. درمجموع، می‌توان به طراحی بدنه‌ی تارا، به‌ویژه به‌عنوان محصولی حاصل کار شرکت داخلی، نمره قبولی داد و مطمئن بود که مشتری ایرانی را جذب می‌کند.

تصاویر موجود از نمای داخلی تارا کم‌تعداد و ناکافی هستند؛ اما به‌خوبی نشان می‌دهند که از این نظر، تفاوت خاصی بین محصول ایران‌خودرو و پژو ۳۰۱ وجود ندارد. حتی غربیلک فرمان هم مشابه خودرو فرانسوی است و حالت دوشاخه در پایین دارد. دیگر ادوات کنترلی، مثل کلید‌های مربوط به سیستم صوتی و تهویه مطبوع نیز در هر دو خودرو تارا و پژو ۳۰۱، به‌صورت دایره‌های سه‌گانه زیر نمایشگر لمسی هستند.

پیشرانه ایران‌خودرو تارا

برای تارا پیشرانه‌ی EC۵ ایران‌خودرو انتخاب شده است که ۱٫۶ لیتری و تنفس‌طبیعی، مشابه TU۵ است. این موتور از نظر قدرت و گشتاور، تفاوت چندانی با نمونه‌ی مورد تأیید پژو فرانسه برای نسخه مونتاژ ایران ۳۰۱ ندارد. در بازار اروپا هم، موتور ۱٫۶ لیتری از سری PureTech برای پژو ۳۰۱ قابل‌سفارش است. اولین مدل تحویلی تارا ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور خواهد داشت.

پیش‌بینی میانگین مصرف سوخت محصول جدید ایران‌خودرو با بنزین تولید ایران مشکل است؛ اما پژو ۳۰۱ ساخت فرانسه با موتور مشابه ۶٫۶ لیتر بنزین استاندارد اروپا در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. اولین سری تارا استاندارد آلایندگی یورو ۵، جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته خواهد داشت که به‌تازگی ایران‌خودرو معرفی کرده است. در آینده، این خودرو احتمالا با جعبه‌دنده خودکار و پیشرانه توربوشارژ ۱۶۵۰ سی‌سی موجود در دناپلاس نیز عرضه خواهد شد که ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

امکانات رفاهی و ایمنی تارا

ایران‌خودرو تارا در نسخه استاندارد از فرمان برقی، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی ۷ اینچ، تهویه مطبوع دستی، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، چراغ LED روشنایی روز، کامپیوتر سفر، حسگر پارک و دوربین عقب، دو کیسه‌هوا برای سرنشینان جلو، ترمز دیسکی جلو و عقب، و سیستم کنترل پایداری الکتریکی بهره خواهد بود. در نسخه‌های بعدی K۱۳۲، احتمالا پوشش چرم، سانروف، کیسه‌هوای جانبی، حسگر نور و باران، حالت رانندگی اسپرت و برفی نیز نصب خواهد شد.

سخن آخر

طراحی خودرو به‌دست مجموعه‌ای از مهندسان ایرانی مایه افتخار و مباهات است. تارا در مقایسه با سمند و ۴۰۵، ظاهری جذاب و چشمگیر دارد. هرچند ازنظر طراحی بدنه با محصولات خارجی مثل نمونه قدیمی پژو ۳۰۱ و حتی خودرو‌های درجه‌یک چینی قابل رقابت نیست؛ اما نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ و صاحب‌سرمایه مثل ایران‌خودرو و سایپا اگر بخواهند، می‌توانند پیشرفت کنند و تولید محصول با سابقه‌ی ۲۰ ساله و ۳۰ ساله را کنار بگذارند.

دیگر نکته جالب اینکه مدیران ایران‌خودرو ادعا می‌کنند بیش از ۹۰ درصد قطعات تارا در داخل کشور تولید خواهند شد. این مورد باتوجه‌به ضعف ایران در ساخت تجهیزات الکترونیک، مثل نمایشگر لمسی و دیگر ادوات الکترونیکی، شک‌برانگیز است. افزون‌براین، چنانچه توان صنعتی و مهندسی کشورمان تا این حد رشد کرده باشد، فقدان قطعات ایرانی برای بسیاری از خودرو‌های پرفروش داخلی، مثل پژو ۲۰۶ و۲۰۷ و دنا، محل سؤال از مدیران ایران‌خودرو است.

طبق معمول باتوجه‌به شرایط اقتصادی و بازار انحصاری دراختیار خودروسازان داخلی، نمی‌توان قیمت دقیقی برای محصولات جدید ایران‌خودرو یا سایپا پیش‌بینی کرد. به‌عقیده نگارنده، شایعه تولید تارا دنده‌دستی با قیمتی درحدود ۱۰۰ میلیون تومان، فراتر از خیال‌بافی افراد ناآشنا به امور نیست. درحالی‌که سایپا شاهین با قیمتی در حدود ۲۶۷ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده رسید، می‌توان اطمینان داشت تارا دنده‌دستی ایران‌خودرو هم تقریبا ۲۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شود.

قیمت احتمالی ایران‌خودرو تارا در سال ۱۴۰۰

گروه صنعتی ایران‌خودرو در تابستان ۱۳۹۹ شرایط فروش مشارکت در تولید تارا و سایر محصولات خود را اعلام کرد. بنابر اعلام رسمی ایران‌خودرو، پیش‌پرداخت تارا ۱۱۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان برای مدل دنده‌دستی و ۱۴۹ میلیون ۹۰۰ هزار تومان برای نسخه خودکار است. موعد تحویل هم در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۴ ماه بعد از ثبت‌نام خواهد بود؛ درحالی‌که قیمت نهایی خودرو، هنگام تکمیل وجه در سال آینده اعلام خواهد شد.

براساس پیش‌فروش اخیر ایران‌خودرو، پیش پرداخت ۱۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای نسخه دنده‌ای تارا تعیین شده و مشتریان تارا خودکار ملزم به پرداخت ودیعه اولیه ۱۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی هستند. با درنظر گیری احتمال دریافت، ۵۰ درصد قیمت مبنای خودرو در روز ثبت نام، می‌توان قیمت پایه تارا دنده‌ای را ۲۸۷ میلیون تومان و قیمت تارا دنده‌خودکار را ۳۸۵ میلیون تومان براساس شرایط زمستان ۱۳۹۹ پیش‌بینی کرد.

به‌احتمال فراوان خودروساز‌ها به‌دلیل افزایش نرخ ارز و هزینه‌های تولید و مشکلات احتمالی، خرداد سال ۱۴۰۰ هم درخواست افزایش قیمت می‌دهند که درنتیجه‌ی آن، ممکن است قیمت نهایی تارا بالاتر از گمانه‌زنی‌های فعلی باشد.