به گزارش پایگاه خبری نشان :

جناب خان شخصیتی عروسکی است که ابتدا در مجموعه نمایش خانگی کوچه مروارید در نقش لبو فروش آبادانی و سپس در خندوانه به عنوان یک استندآپ کمدین ظاهر شد. جناب خان این شخصیت عروسکی متعلق به سعید سالارزهی است که بعدها به مالکیت صداو سیما درآمد جناب خان با صدا پیشگی محمد بحرانی و عروسک گردانی مهدی برقعی و حامد ذبیحی، در هنگام اجرای برنامه عروسک گردان‌ها و صداپیشه در محلی جدا از هم هستند. جناب خان به عنوان استندآپ کمدین وارد خندوانه شد، اما رفته رفته عضو ثابتی از این برنامه  شد. جناب خان در سری جدید خندوانه به شوخی نجات رامبد جوان را  به سبک داستان تایتانیک به تصویر کشید.

جناب خان

ویژگی‌های شخصیتی جناب خان

جناب‌خان علاقه زیادی به خواندن ترانه‌های بندری دارد و فوتبالیست‌ها و خواننده‌ها را بسیار دوست دارد. او لبو فروشی را از کودکی آغاز کرده و از بیست سالگی عاشق دختری به نام احلام شده و طی این مدت هر هفته با خانواده به خواستگاری احلام می‌رود و هربار به دلیلی جواب منفی می‌گیرد و تاکنون موفق به گرفتن جواب بله نشده.

او با فروش لبو توانسته ثروت زیادی به دست آورد همچنین عمده تجارت او با کشورهای کره جنوبی سنگاپور و مالزی میباشد وی دارای تابعیت کانادا میباشد و از سهام داران باشگاه پاری سن ژرمن میباشد و چند دوره وی به عنوان مدیر عامل باشگاه بوده است.همچنین در زمان حمله عراق به ایران در خرمشهر حضور داشته است،او اصطلاحاتی برای خود دارد که بعضی از آن‌ها عبارتند از: «میام براتا»، «هه هه و…»، «میبافُمِت». از خصوصیات بارز جناب خان می‌توان به بیان مشکلات مردم ایران و خوزستان به زبان طنز اشاره کرد.

جناب خان

موضوع مالکیت اثر جناب خان

در اواسط سری سوم برنامه خندوانه خبر آمد که سعید سالارزهی صاحب امتیاز عروسک جناب‌خان نسبت به حضور آن در برنامه خندوانه شکایت کرده و دیگر نمی‌خواهد این عروسک در برنامه حضور داشته باشد. سالارزهی در این خصوص در مصاحبه‌های خود دو موضوع را مطرح کرد: «اکنون ما دو نگرانی داریم؛ یکی اینکه جناب‌خان در یک برنامه روتین مثل «خندوانه» به روزمرگی برسد و دوم اینکه ما در این ۲ سال هیچ منفعت مالی به عنوان مالک و خالق این عروسک نداشتیم درحالیکه حضور جناب‌خان در شبکه نسیم و تلویزیون باعث تبلیغات و منافع زیادی شده‌است.»

پخش فصل چهارم برنامه «خندوانه» نیز که در ۳۰ آذر ۹۵ آغاز شد، در حالی روی آنتن رفت که جناب‌خان در آن حضور نداشت. تهیه‌کنندگان برنامه خندوانه اظهار کردند که تلاش زیادی برای جلب رضایت صاحب اثر برای اجازه حضور جناب‌خان در برنامه انجام داده‌اند و حتی ارائه پیشنهادی با رقم بسیار بالا و هنگفت نیز نتوانست صاحب امتیاز عروسک جناب‌خان را مجاب کند.

جناب خان

ماجرای کپی برداری عروسک جناب خان

پس از شهرت یافتن این شخصیت عروسکی برخی مدعی شدند که در فرایند شکل‌گیری جناب‌خان از نمونه‌های خارجی نظیر الموو خرس فوزی الگو برداری شده‌است، که این شایعه تکذیب شد. پایگاه خبری شفقنا در یادداشتی نوشته‌است که نه تنها شخصیت عروسکی جناب خان، بلکه اصل برنامه کوچه مروارید کپی‌برداری و به نوعی سرقت هنری از دو مجموعه سه‌سمی استریت و ماپت شو است

بازگشت جناب خان به خندوانه

با پایان فصل چهارم خندوانه، شامگاه اول مهر ۱۳۹۶، رامبد جوان با حضور در برنامه اینترنتی "سی و پنج" در پاسخ به پرسشی دربارهٔ ماجرای نبود جناب‌خان در خندوانه اعلام کرد: "هیچگاه دوست نداشتم جناب‌خان از "خندوانه" جدا شود اما یکسری مسائل دست به دست هم دادند و این اتفاق رخ داد، به نظرم ماجرای جناب‌خان نتیجه لجبازی و تصمیم‌گیری غلط بود و در هر حال من همیشه آغوشم برای او باز است و آماده مذاکره برای حضور دوباره او در برنامه هستم."

در نهایت پس از برگزاری مذاکرات، عصر روز اول دی ۱۳۹۶، رامبد جوان طی ارتباط تلفنی با برنامه «من و شما» از شبکه شما، ضمن اعلام آغاز پخش خندوانه در آستانه عید نوروز، از حضور دوباره جناب‌خان در برنامه خبر داد و با واگذاری امتیاز این عروسک به سازمان صدا و سیما، روز بیست و شش اردیبهشت ۱۳۹۷ جناب‌خان پس از حدود دو سال دوری به خندوانه بازگشت.

تبلیغات اتوبوسی جناب خان

در زمستان ۱۳۹۵ استفاده از تصویر جناب‌خان در تبلیغات یک برند ایرانی مواد بهداشتی بر روی اتوبوس‌های تهران حاشیه ساز شد و برخی به این کار انتقاد کردند و آن را مغایر با اظهارات سعید سالارزهی می‌دانند که پیش از این بارها تأکید کرده بود به این شخصیت تنها به عنوان یک برند تجاری نگاه نمی‌کند و دغدغه اصلی‌اش دربارهٔ او فرهنگی است.

 

حجم ویدیو: 2.63M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59