به گزارش پایگاه خبری نشان :

ایسنا/ دانشمندان به دلیل اندک بودن اطلاعات موجود و ترس از این که برخی بیماران خاص مانند افراد مبتلا به اچ‌ای‌وی، سرطان و یا دریافت‌کنندگان عضو در معرض ویروس کرونا آسیب‌پذیر باشند، تلاش می‌کنند تا دریابند که چگونه می‌توان به بهترین شکل از آنان محافظت کرد.

به نقل از ژاپن نیوز، در یکی از بزرگترین پروژه‌های تحقیقاتی در مورد این موضوع، ده‌ها بیمارستان فرانسه  تحقیق دو ساله با حدود ۱۰ هزار نفر را آغاز کردند تا بتوانند به روشنی پاسخ دهند که این افراد به ایمن‌سازی در برابر ویروس کرونا دست می‌یابند یا خیر.

محقق این تحقیق، ادیل لونای به خبرگزاری فرانسه گفت: «هدف این است که بدانیم، چگونه می‌توانیم به بهترین شکل از این بیماران در برابر کرونا محافظت کنیم.»

مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های (CDC) ایالات‌متحده اظهار کردند: افراد با نقص ایمنی می‌توانند واکسن دریافت کنند اما هنوز اطلاعات کمی در مورد ایمنی این افراد در برابر ویروس وجود دارد.

این مرکز افزود: اگر به بیماری مبتلا هستید یا از داروهایی استفاده می‌کنید که سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می‌کنند، کاملا محافظت نمی‌شوید حتی اگر به‌طور کامل واکسینه شوید.

سیستم ایمنی بدن افراد توسط بیماری یا با درمان برای مقابله با سایر بیماری‌ها سرکوب می‌شود به این معنی که ممکن است بدن در تولید آنتی‌بادی واکسن نیز دچار مشکل شود. شرایطی که ممکن است چنین مشکلاتی ایجاد کند شامل دیابت، چاقی، سرطان، پیوند اعضا و پیوند مغز استخوان، نارسایی شدید مزمن کلیه، اچ‌ای‌وی یا مولتیپل اسکلروزیس (ام‌اس) است.

شایان‌ذکر است، در مورد افراد دریافت‌کننده عضو، پاسخ ایمنی بیمار عمدا سرکوب می‌شود تا از حمله بدن به اندام جدید جلوگیری شود.

مطالعه فرانسوی دیگری که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد شامل بررسی ۱۰۰ بیمار پیوندی بود که مشخص شد، پاسخ ایمنی آنان به واکسن‌ها پس از دو دوز کافی نیست. به همین دلیل دانشمندان سه دوز را برای این بیماران توصیه کرده‌اند که اکنون در فرانسه این قانون اجرا می‌شود.

مطالعه جدید کنونی شامل ۳۰ بیمارستان است و از ماه مارس ثبت‌نام شرکت‌کنندگان به تعداد ۸۶۵۰ شرکت‌کننده با نقص ایمنی و یک گروه کنترل ۱۸۵۰ نفری از افراد سالم آغاز شده است.

برای اندازه‌گیری وجود آنتی‌بادی در زمان واکسیناسیون، یک ماه، ۶ ماه، یک سال و  دو سال پس از آخرین دوز آزمایش خون گرفته می‌شود.

لونای گفت: «داده‌ها این امکان را فراهم کرده است تا توصیه‌های واکسن خود را با بیماران خاص تطبیق دهیم. به‌عنوان‌مثال، مقامات بهداشتی می‌توانند تصمیم بگیرند که مدت انتظار بین دوز اول و دوم یا دوز تقویت‌کننده سوم برای بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی را کوتاه کنند و در مواردی که واکسن‌ها پاسخگو نباشند، پزشکان راه‌حل‌های دیگری مانند واکسیناسیون خانواده، مراقبان بیمار و حفظ فاصله اجتماعی را انتخاب می‌کنند.»

اگر عدم موفقیت واکسن منجر به آلودگی به کووید-۱۹ شود، محققان توالی ویروس را نیز تعیین می‌کنند تا تشخیص دهند که آیا بیماری توسط جهش موجود ایجاد شده یا جهش‌های جدید بوده است.

در حالی که ویروس کووید-۱۹ معمولا افراد را به مدت ۱۰ روز قبل از خنثی‌سازی توسط بدن آلوده می‌کند نتایج برخی مطالعات نشان داده است که بیماران خاص، به‌ویژه افراد با نقص ایمنی ممکن است بیماری را برای چندین هفته یا بیشتر تحمل کنند. این مدت زمان، فرصت جهش ویروس را افزایش می‌دهد و به‌طور بالقوه انواع جدیدی ایجاد می‌کند.

مطالعه مشابهی در ماه مارس در انگلیس آغاز شده است که ۵۰۰۰ پاسخ بیماران مبتلا به نقص ایمنی به واکسیناسیون کووید-۱۹ را کنترل می‌کند.

آیین مک اینس، محقق ارشد این تحقیق از دانشگاه گلاسگو اظهار کرد: باید فوری دریابیم که آیا افراد با بیماری‌های مزمن مانند سرطان، آرتروز التهابی و بیماری‌های کلیوی و کبدی به خوبی توسط واکسن‌های کنونی کووید-۱۹ محافظت می‌شوند یا خیر.